Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Randonee: Dynafit VS Fritschi Freeride
#164736 27/10/2008 2:29 PM
Otto Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Hallå,Vurderer og skaffe meg randoneeutstyr for å spare et dårlig kne fra telemarksvinger. 85+ kg, stått mye på ski både alpint og telemark, ikke noen store dropp eller switchkjøring for meg men liker å dra på lit...skiene er mest tenkt til toppturer runt omkring Tromsø :-) Kan nog bli en tur innom preppad løype en gang da og da men det er topptur som prioriteres...så ikke noen forslag om Marker Duke, den er ikke aktuell!! Ski finner jeg (blir nok bredde 95-100 mm)men kan ikke ta beslut om Dynafit eller Fritschi Freeride bindninger till disse. Noen på 85+ kg som har noen erfarenhet med disse? Hvor mye forskjell er det fra alpinbindninger til et par Dynafit?Håper det er noen som vill dele med seg av sine erfarenheter! Tror kneet vill randonee :-)

Dynafit
Otto #164737 27/10/2008 2:59 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Siden du prioriterer toppturer så gå for Dynafit. Mye bedre gå-komfort og lavere vekt. Jeg er ikke fornøyd med mine fritschi bindinger. De er altfor slarkete. Fikk prøve et par ski med Dynafit på High camp i vår og da ble jeg overbevist om at det er tingen.

mm..
Otto #164738 28/10/2008 4:03 PM
vmh Offline
Fersking
Fersking

Hei!

Jeg monterte på fjær på mine fritchi bindinger og disse ble veldig gode til topptur, jeg er iallefall strålende fornøyd, vet ikke om du har prøvd dette adrenalin?

jeg har da ingen operasjonel erfaring med dynafit, så kan ikke svare for disse.

randorigg
Otto #164739 03/12/2008 8:20 PM
Medlem
Medlem

Jeg har dynafit TLT speed, og er veldig fornøyd med de, de er vridesterke og er veldig god å gå oppover med. jeg kunne selv tenkt meg, TLT FT eller St forde de er litt stivere og mer sikker.

Dynafit!
Otto #164740 03/12/2008 8:30 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Jeg har hatt begge deler og er ikke i tvil.Dynafit er bedre på alle punkt etter min mening(vekt, stivhet, respons, traversering).Eneste ulempe jeg kan se er at du må ha spesielle sko.

Jeg har tilgode å høre noen anbefale fritschi, som har prøvd Dynafit først.(ja jeg er frelst).:)

85+
Otto #164741 03/12/2008 10:59 PM
Fersking
Fersking

Kjørte selv på Dynafit St vertical sist år, kjempe bra binding.Kjøpte ny rig i år med den nye z12 FT bindingen, den er helt utrolig bra, har en høyere din- opp til 12.Så den tåler høye dropp og gir en ufattelig god respons- testa den både i bakken og på en topptur til Kirketaket i en vanvittig bra pudder føre. samme dagen som de la ut den artikkelen der.

Jeg harestet begge og er ikke i tvil!
Otto #164742 04/12/2008 11:31 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Etter å ha brukt Fritsch Freeride i noen sesonger gikk jeg i fjor til innkjøp av Dynafit med tilhørende støvler og lettere ski enn va jeg tidligere har hatt.Jeg kommer ikke til å se meg tilbake. SOm det er nevnt tidligere her er det lettere og lanht bedre å gå med, men også kontrollen i ulendt terreng fremstår for meg mye bedre. Har aldri helt greid å stole på alle plastdelene i Fritschi bindingene og det med god grunn etter å ha vært igjennom ikke mindre enn 3 par (rikktignok byttet av Fritschi uten å blunke hver gang).

dynaFIT
Otto #164743 04/12/2008 5:26 PM
Fersking
Fersking

Er ikkje noko å lure på, dynafit-

Kvifor: Det er lettare å gå på grunna lavare totalvekt og omdreiningspunkt ved tåa. I tillegg gjer omdr.punktet lengre bak det lettare å brøyte i djupsnøen.

Bindingen er også mykje stivare enn Slarchi frå Sveits,i tillegg er den meir solid.

Drawbacks på Dynafit: Ein må ha ein spes. sko, ein må passe på at det ikkje er is eller drit inni framhola på skoen, ikkje fullt like godt sikkerheit i vridde fall.(Visstnok, har aldri hatt problem med det sjølv.)

Eit anna litt irriterande prob er at tårnet bak på bindingen av og til snur seg til køyreposisjon medan ein går. Dette kan skje i tung laussnø eller ising.

Totalt sett er det ingen tvil uansett, då Slarchi er utsett for meir ising, meir feil og brekkasje, dårlegare å gå med, tyngre og meir ustabil.

cheap
Otto #164744 13/12/2008 7:12 PM
Fersking
Fersking

har en diamir freeride binding til overs som du kan få for 1500,-. den er kjørt noen sesonger, og fungerer igrunn like bra som ny. den er kjørt av tyngre personell uten problemer.

har den ikke føre meg nå, men lurer på om den har høgdejustering på frambindingen på samme måte som duke, så du kan bruke alpinsko. aldri forsøkt å justere på den. noen som kan avkrefte det ?

har og høyere hælløft en dynafit.

litt mer knoting med dynafit med å ta av og på, justere hæl, is i skoen der som metalltappene skal inn, vere sikker på at frambinding er i låst posisjon.men uansett er det en bedre binding når du først er komt igang motbakkene.

største minuset er at den nye forsterka dynafitbindingen ikke finnes på bruktmarkedet enda.

Re: Randonee: Dynafit VS Fritschi Freeride
Otto #164745 13/12/2008 7:41 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Sitat Odd Arne:har den ikke føre meg nå, men lurer på om den har høgdejustering på frambindingen på samme måte som duke, så du kan bruke alpinsko. aldri forsøkt å justere på den. noen som kan avkrefte det ?

Det stemmer det.

Otto #164746 14/12/2008 3:05 AM
Entusiast
Entusiast

hvis du tåler å smøre på noen tusen ekstra så er VIRKELIG Dynafit en bedre løsning. Fritschi anser jeg mest som et økonomi-alternativ.

Må ærlig innrømme at jeg ikke har prøvd de selv, men jeg vurderte de en stund. Men så er det engang sånn at jeg i de siste månedene har jobbet i skiverkstedet på ei sjappe hvor jeg har montert en del bindinger. Hvordan Fritschi funker i praksisk kan jeg altså ikke si noe om men hva som er klart er hvor slarkete de er sammenlignet med Dynafit eller Marked. Unntaket er de letteste Dynafitene som jeg aneser som mer forbeholdt randoracers eller gamliser som har råd til å ønske seg lavest mulig vekt uten at de drar på så forferdelig. Har du råd så er Dynafit FT12 og Marker Duke bedre alternativ. Dynafit hvis det er viktig med lav vekt og gåkomfort og Marker Duke hvis kjøreegenskaper er viktigest. Har du dårlig råd og ikke er så nøye så får jo Fritschi jobben gjort! Duke kan anskaffes for 2999,-...

Dynafit
Otto #164747 02/02/2009 11:07 PM
Fersking
Fersking

Ingen fasit her men som de andre skriver avhengig av hva du primært skal bruke de til.

Jeg har hatt begge og om det er topptur med mye gåing du skal ha så er jeg ikke i tvil: Dynafit er suverent mye bedre å gå med og du sparer MYE vekt. Imidlertid bør du ta 'ta han helt ut' og kombinere med lette randoski. Har egentlig ikke helt skjønt vitsen med 130+mm ski med dynafits.

Så var det ulempene da: For min del er det primært tuklingen når skiene skal på som er negativt. Nå kiter jeg endel med skiene og at bindingene ikke er skikkelig step-in på samme måte som Fritschiene er et klart savn. Iallefall når du står i kbedypt pudder og er overrigget med en hissig kite. Forøvrig litt samme utfordringen om du skal ha på deg skiene i en bratt startposisjon som tioppen av en renne. Kan av og til være tricky og få de på skikkelig i en litt utsatt posisjon.

Kjøremessig kan jeg ikke si jeg har merket noen forskjell. Begge fungerer bra når de først er på. Kjørt mye og også med rimelig stor belastning på begge typer og fremdeles ikke klart å ødelegge noen av de.

Jeg endte opp med en 'ja takk begge deler løsning'. Lette Randoski m/ dynafit til lange toppturer (Movement '74) og store planker (var etpar extreme big blocks men akkurat nå på jakt etter nye etter at de brakk) med Fritschier for kortere semi-heisbaserte greier og kiteseiling.

Dynafit
Otto #164748 02/02/2009 11:37 PM
Fersking
Fersking

Er ikke i tvil, Dynafit sitt alternativ er fantastisk bra. Den nye FT 12 bindingen takler både opp og nedturen helt supert. Som nevnt av andre så finnes det "bare" et minus, du må ha godt underlag da det kan være litt problematisk og få festet skoen til bindingen.

Otto #164749 02/02/2009 11:43 PM
Entusiast
Entusiast

Hei!!!

Har selv Fritschi Swiss Diamir Explore og kan sikkert fungere greit hvis ikke enn skal kjøre så hardt med dem.Har hatt dem i 1 år og begynner å merke en antydning til litt slark sideveis i gåmodus.

Vil nok helt klart anbefale enten Dynafit, eller Marker Duke bindinger.

Mine får klare seg ut denne vinteren før jeg hopper over på enten Duke eller Dynafit.

Mest lest på FRIFLYT.NO