Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
scarpa støvler (thermo molding)
#164694 12/10/2008 7:38 PM
Medlem
OP Offline
Medlem

Er det noe som vet hvordan du former innerskoen i støvelen ved hjelp av ovnen du har hjemme?

Har hørt at du skal starte med å skru den på ca 135 grader deretter ned til 20, sette innerskoen inn, la det stå i ti minutter, for å så ta inerrskoen oppi støvelen, stramme de opp, og vente til støvellen kjøler seg ned.

130 grader i 10 minutter
Sander Asl #164695 12/10/2008 8:15 PM
Ringrev
Ringrev

20 grader vil ikke få støvlene dine varme nok til å forme dem.

Jeg brukte varmluft, 130 grader i 10 minutter, oppskriften fant jeg på nettet ved hjelp av vår gode venn Google. For å unngå å svi støvlene la jeg alufolie oppetter veggene i ovnen for å unngå direkte kontakt mellom støvel og ovn.

Mens støvlene bakes er det lurt å gjøre føttene klare for koking når støvlene skal formes etter baking.Litt bomull mellom tærne samt en ekstra sokketupp slik at det dannes litt ekstra plass til tærne fremst i skoen.Man har selvsagt på seg like tykke sokker som man står på ski med, da får man maks støtte til foten.

Smell på skoene og kjør utfor på kjøkken-/stuegulv i et kvarters tid.Vel i mål etter det kvarteret er støvlene ferdig forma etter føttene dine.

Om du synes 130 grader høres skummelt ut så kan du la støvlene ligge lenger i ovnen, på lavere temperatur, detviktigste er at støvlene blir varme nok til at de kan formes.Sist dette temaet var oppe på forumet var det flere som hadde gode råd om laveretemperatur, mulig det kommer nå også, jeg har ikke tålmodighet til å bruke steiketermometer nårjeg baker innerstøvler.

og det skader ikke å følge med på støvlene i ovnen, om det lukter svidd plastikk så er det nok nettopp svidd plastikk det lukter.. :wink

intuition linere
Sander Asl #164696 13/10/2008 2:56 PM
Medlem
OP Offline
Medlem

det er slike innerstøvlene som jeg trenger hjelp til ser ut.

Re: scarpa støvler (thermo molding)
Sander Asl #164697 13/10/2008 3:07 PM
Ivrig
Ivrig

Dette er ikke for å være frekk. Det ser ut som du har nye støvler. Da burde det følge med en brosjyre der temperatur og tid i varmluftsovn er beskrevet. Siden det er Scarpa antar jeg de angir 130 grader celsius i 12 minutter i varmluftsovn. NB: DENNE TEMPERATUREN GJELDER KUN SCARPA! Undersøk det først så skal jeg sende deg noen linker og noe forklaring.

Sander Asl #164698 13/10/2008 3:13 PM
Medlem
OP Offline
Medlem

Jeg fikk faktisk en brosjure med støvlene. Men i der stod det bare hvordan det var mulig å gjøre det med maskiner som er spesielt designet for dette.

Er det noen som vet om noen metoder?

Sander Asl #164699 13/10/2008 3:25 PM
Ivrig
Ivrig

Det er nok denne metoden de henviser til:

http://www.youtube.com/watch?v=TLzUQQGBJus

Hadde det stått temperatur og tidsangivelse i varmluftsovn ville jeg gitt deg mange flere opplysninger om hvordan gjøre det hjemme. Min sønn har siste års Scarpa T-Race. Der står tallene jeg nevnte før.

Jeg har erfaring med dette og skrev tidligere en artikkel. Denne fjernet jeg da ikke alle oppfattet at det jeg skrev kun var for Scarpa.

Sander Asl #164700 13/10/2008 6:43 PM
lws Offline
Fersking
Fersking

http://www.telemarktips.com/DrTelemark.html finner du en video som heter "Cooking With Big Tim" som viser en metode jeg har brukt med hell (se tredje punktet under "Gear Is Good" på linken. Det gjaldt noen Scarpa telemarksstøvler. Du må nesten sjekke om tilsvarende metode kan brukes på dine støvler.

Sander Asl #164701 13/10/2008 6:50 PM
Ivrig
Ivrig

Jeg har på FF-mail tidligere gitt ham råd om å kontakte importør (Outdoor). I tillegg til sistnevnte video finnes flere beskrivelser på nettet.

Intuition. tilpassning, vedlikehold, størrelse, kjøp etc
Sander Asl #164702 16/10/2008 3:31 PM
Ivrig
Ivrig

På nedenforstående link får man svar på alle sider vedrørende Intuition liners:

http://www.intuitionliners.com/

Jeg har vært i kontakt med Scarpaimportør og spurt om man fortsatt kan benytte metoden med 130 grader celsius i 12 minutter i varmluftsovn. Svaret jeg fikk var at det kunne man, men hverken Intuition eller Scarpa anbefalte det.

Valg av skostørrelse går veldig godt frem av følgende video:

http://www.youtube.com/watch?v=TLzUQQGBJus

Dersom man likevel ønsker å tilpasse selv med varmluftsovn ANBEFALER jeg følgende:

1) Benytt metoden vist i video: "Cooking With Big Tim", link: http://www.telemarktips.com/DrTelemark.html

2) Benyttet lavere temperatur enn 130 grader celsius.

3) Legg i tillegg en smal stripe polstring (noen lag med tape) foran på leggen (for ev å unngå legghinnebetennelse).

4) Legg i tillegg ekstra polstring på "gnagpunkter".

5) Gjør ferdig all polstring FØR du starter oppvarmingen i varmluftsovn.

6) Unngå at innerstøvelen bretter seg i helen ved innsetting i ytterstøvel.

7) Legg en planke på ca 2-3 cm under tådelen mens avkjøling foretas. Dette for å få helen til å sitte godt.

Lykke til med ev beinkoking :wink