Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Dunjakker
#164325 19/12/2004 5:16 PM
More than words
OP Offline
More than words

Jeg er ute etter ei god dunjakke for toppturbruk mm. Bør jeg velge en modell med hette? Erfaringer og anbefalinger, folkens?

More than words
OP Offline
More than words

Selv har jeg ikke hette, og stort sett er ikke det noe problem. Med hette på skall-jakka, lue, og den tykke hjelmen tilgjengelig skal det mye til å fryse på hodet. Når det er sagt er hette alltid digg, og gir jakka ekstra bruksområde. Når jeg skal kjøpe meg ny dunjakke blir det en modell med hette. Hetta forlenger kraven, og isolerer rundt de eksponerte blodårene i hals/nakke. I tillegg har vi utrolig stort varmetap fra hodet, og dersom samme hva slags tur man drar på, så kan det være ønskelig å isolere hodet.

Til topptur bruk vil jeg anbefale deg 600-700 kvalitet på dun-fyllet. Da får du en veldig varm og fin jakke, som ofte kan komprimeres mye under transport. Det finnes mange, dyre og varme dunjakker, men vær klar over at mange av dem er beregnet på Himalaya/Nordpolen osv. Det er stor forskjell på en dun-jakke som er beregnet på at du kan bli sittende værfast på 7000 meters høyde over lenger tid, og fortsatt skal holde deg i live, og på en jakke som skal brukes under aktivitet eller til pauser på vei opp eller når du tar deg 20 minutter på toppen før du setter nedover igjen...

Kort fortalt, kjøp det du har bruk for, fordi for bra/dyr ikke er det du trenger, og da vil være upraktisk.

More than words
OP Offline
More than words

har litt forskjellig på denne fronten.Har en North Face baltoro med fillpower 800 og en sinnsyk hette. Dette er som duden over nevner en typisk 7000 meters jakke. Dette betyr at den er forholdsvis diger. Den er upraktisk på toppturer med så liten sekk som mulig. Men herregud, skulle gjerne hartt den når jeg står i ro. Utover denne så har jeg en gammel dunjakke (600 fillpow) med hette jeg bruker til alt mulig, jobbing ute i kulden osv, snekring, graving, fisking osv. Den er tipp topp og jævli billig i motsetning til baltoroen som er jævli dyr. Jeg drar likevel ingen av disse jakkene med meg på topptur, den jeg stapper ned i 30-50 literen er en primaloft jakke med hette, de fleste lager sånne, min er fra North Face. Den blir veldig liten og er veldig varm forhold til størrelsen. Felles for alle er at de har hette, den er nesten uunværlig spør du meg, varmer så godt i nakken. ellers så er jeg fan av å ha med et par luer sånn at jeg kan bytte den dyvåte med en tørr en når jeg står i ro. Og etpar super under, skift. Uansett kjøp jakke med hette, du kommer ikke til å angre.

More than words
OP Offline
More than words

Velg en modell med hette. En ting er at hetta, men det blir også en høyere krage (godt over nesa) når du bruker en jakke med hette.

Modleller å se nærmere på kan være.Mountain Hardwear Sub Zero Jacket/ParkaMarmot Parbat Membrain (tror denne er gått ut i år, men de har sikkert noe tilsvarende)North Face Summit Series Jacket

Ville lagt meg på prisområdet 3000-4000 om jeg var deg.Når det er sagt ville jeg vurdert å kjøpe fra USA. F.eks Summit jakken fra TNF koster på Sportsnett rundt kr 4300,-. I USA er listeprisen $299 (rundt 18-1900 norske...)!

Test av dunjakker.http://www.backpacker.com/gear/article/0,1023,1238__1_9,00.html

More than words
OP Offline
More than words

En ting angående lue! Knall med lueskift - jeg skifter ofte lua til hjelm på vei ned, men uansett... Pannebånn er en ofte undervurdert greie. Som tidligere oppklaringsbefal med mange runder ute har jeg lært meg å gå med pannebånn, for så å ta på meg lua når jeg står stille. På denne måten blir ikke håret så vått da dampen forsvinner. På toppturer funker dette enda bedre. Det er ytterst skjeldent jeg går på toppturer uten at det blir godt og varmt på vei opp. Vindtett pannebånn redder meg når det blåser og er surt... Klart, blir det kaldt nok, så er det lua som er sjefen, men et tips folk kanskje bør prøv ut...

More than words
OP Offline
More than words

Er det vanlig å ta med seg dunjakke på topptur i Norge? Nå har jeg gått på topper i 20 år i Romsdal og aldri sett noen som har drasset noe slikt opp lia. Men dere går kanskje på topper mer i innlandet der det er kaldere?

Selv greier jeg meg fint med super-fleece-skall, 2 sett votter og 2 luer. Fryser skjelden da.

More than words
OP Offline
More than words

Jeg kjøpte nettop en Moonstone jakke i USA for $285 og en Mountain Hardwear Conduit Below Zero i London for £200. Disse to var forøvrig de to beste jakkene i testen referert til over. Vet ikke har de koster her hjemme (eller om det er mulig å få tak i de). Men husk, at hvis du bruker postordre, så påløper det toll (tekstil toll) og moms.Det beste er å kjøpe selv.

More than words
OP Offline
More than words

Mye er billigere i statene enn her hjemme. Noe er ikke så billig at det svarer seg i noen særlig grad, men med dunjakker så lønner det seg klart.

Eksempelet mitt ovenfor. En TNF Summit jakke. Koster kr 4250-, på Sportsnett.no (som gir seg ut for å være billige).På f.eks BackcountryStore koster den $299. Nå vet jeg ikke hva de legger på i frakt, men si $35. Totalt $334

Regnestykket blir da (omtrentlig):Moms = 24%, Toll = 12%. Tilsammen ca.en faktor på 36%

$334 * 1,36 = $455 = NOK 2818 (dagens kurs).Legger en på fortollings gebyr på kr 150,- blir sluttsummen:Kr 2868,-

helsport Expedition
Fersking
Fersking

kom over en Helsport Expedition til 40% avslag. Er det noen som har erfaring av denne modellen?

Medlem
Medlem

nettbutikk med tilbud?

Tørr bak øra
Tørr bak øra

å kjøpe min helly hansen dunjakke for en billig penge??

bilde på siden min