Selv har jeg ikke hette, og stort sett er ikke det noe problem. Med hette på skall-jakka, lue, og den tykke hjelmen tilgjengelig skal det mye til å fryse på hodet. Når det er sagt er hette alltid digg, og gir jakka ekstra bruksområde. Når jeg skal kjøpe meg ny dunjakke blir det en modell med hette. Hetta forlenger kraven, og isolerer rundt de eksponerte blodårene i hals/nakke. I tillegg har vi utrolig stort varmetap fra hodet, og dersom samme hva slags tur man drar på, så kan det være ønskelig å isolere hodet.
Til topptur bruk vil jeg anbefale deg 600-700 kvalitet på dun-fyllet. Da får du en veldig varm og fin jakke, som ofte kan komprimeres mye under transport. Det finnes mange, dyre og varme dunjakker, men vær klar over at mange av dem er beregnet på Himalaya/Nordpolen osv. Det er stor forskjell på en dun-jakke som er beregnet på at du kan bli sittende værfast på 7000 meters høyde over lenger tid, og fortsatt skal holde deg i live, og på en jakke som skal brukes under aktivitet eller til pauser på vei opp eller når du tar deg 20 minutter på toppen før du setter nedover igjen...
Kort fortalt, kjøp det du har bruk for, fordi for bra/dyr ikke er det du trenger, og da vil være upraktisk.