Albona-Langen
|
More than words
|
OP
More than words
Vi skal ein gjeng til Stanton neste veke. Har høyrt om turen frå Albona til Langen, og toget tilbake til Stanton. Er det nokon som har erfaring med denne turen. Går den greit uten guide. Kor lang tid må vi beregna frå toppen av Albona og ned til Langen ?
|
|
|
 Jaja
|
More than words
|
OP
More than words
Det er en fenomenal tur. Nordvendt, som betyr at snøen holder seg bra lenge. Ta en titt på kartene på www.stantonamarlberg.com, selv om de gir et krøkkete bilde av topografien. Som jeg ser det, er det (minst) to varianter av Langen-turen, la oss kalle dem korte og lange Langen, med sistnevnte som min soleklare favoritt, og som byr på 1300 høydemeter skikjøring. Ankomst: Kom deg til topps i Stuben ved å ta heisene Albonabahn I og II og Albonagratbahn. I det du hopper av heisen, trask bortover på flaten mot skiers left. Det pleier å være spor. De fleste av sporene fortsetter opp til toppen av Maroikøpfle, som er starten av lange Langen. Det tar vel om lag 20 minutter å traske til topps med skiene på sekken. Spenn på dere skiene, kjør ned på den andre siden av toppen til et lite skar og fortsett skiers right (mange kjører skiers left fra skaret) ned i nordvendt dal. Det er kanskje enda finere å gå videre til topp nr. 2, kanskje 100 meter mot nordvest (?). Derfra trenger du ikke å kjøre ned i skaret, men rett ned i dalen. Grei skuring til bunns med noen småbratte heng forbi noen fosser. Bobsleighbane siste stykket ned til Langen, som kan være riktig så festlig når det er mye snø. Korte Langen: ikke gå til topps på M., men stak deg bortover på høyre side av fjellet et stykke, husker ikke eksakt hvor langt. Slipp deg i fallretningen etter hvert, ta sikte på og følg kraftlinje ned i skogen til du kommer til "bobbanen" mot Langen. Og: Om dere har normal fjellerfaring trenger dere ikke guide for dette.
|
|
|
 Enig med espen,
|
More than words
|
OP
More than words
Perfekt forklaring på turen av espen her. Men selv om det går greit å gjøre denne uten guide vil jeg sterkt anbefale å gå sammen og leie guide for en dag. Noen grunner til dette; dere får kjøre turen fra Valluga toppen til Zurs ved å ta Valluga 2 gondolen istedet for å gå. Dette er en "classic". Kanskje den største klassikeren i stanton. Denne vil jeg egentlig ikke anbefale å kjøre uten kjentfolk første gangen uansett. Kan være utsatt på toppen. Dessuten har gode guider alltid god greie på hvor forholdene er best. Hvis det f.eks ikke kommer til å snø før dere drar nedover neste uke kan det fortsatt være bra i enkelte colouirer. Vi var der for noen uker siden, og fikk pudderkjøring fra Albonagrath og ned en annen colouir enn den som går til Langen. Supert ganske enkelt. To anbefalinger på guider;Wolfgang;http://www.mountainspirit.info/Graham;http://www.skimountaineering.com/Begge disse er svært hyggelige karer, og jeg vil påstå at så godt som ingen kjenner st.anton så godt som dem. Så hvis dere kan avse kronene vil en slik tur gi dere en svært bra start på ferien og mange gode ideer for senere utflukter.
|
|
|
 Over Valluga går OK uten guide
|
More than words
|
OP
More than words
Jeg har gått over Valluga (uten å ta Vallugagratbahn, der man jo ikke får lov til å ta med skiene utenom sammen med guide) mens heisvaktene sto og skreik etter oss og ba oss komme oss ned igjen. Det er litt bratt enkelte partier opp mot Vallugagrat, men man runder til venstre og nedover på baksiden før man når toppen. Det er ikke lurt å gjøre denne turen i dårlig sikt eller mye vind, men i pent vær er det grei skuring. MEN MERK DETTE: Du skal være fjellvant (om enn ikke nødvendigvis klatrer) for å runde over Vallugagrat, det er ganske bratt og luftig der.
|
|
|
 Over Valluga går OK uten guide
|
More than words
|
OP
More than words
Jeg har gått over Valluga (uten å ta Vallugagratbahn, der man jo ikke får lov til å ta med skiene utenom sammen med guide) mens heisvaktene sto og skreik etter oss og ba oss komme oss ned igjen. Det er litt bratt enkelte partier opp mot Vallugagrat, men man runder til venstre og nedover på baksiden før man når toppen. Det er ikke lurt å gjøre denne turen i dårlig sikt eller mye vind, men i pent vær er det grei skuring. MEN MERK DETTE: Du skal være fjellvant (om enn ikke nødvendigvis klatrer) for å runde over Vallugagrat, det er ganske bratt og luftig der.
|
|
|
 Til Klättermusen:
|
More than words
|
OP
More than words
Jeg synes det blir litt feil å traske avgårde mens vaktene skriker etter en. Det er godt mulig du følte deg trygg, men vaktene har tross alt et ansvar for folks ve og vel i skiområdet og dets nærområder. Det hadde rett og slett blitt kaos hvis alle fulgte ditt eksempel. Folk som er mindre kompetente men med høy wannabe-faktor har lett for å følge etter sine "helter" på litt hårete plasser. Da skjer det fort ulykker, og det vil ingen av oss ha noe av.
|
|
|
|
|
|
 Tja, jeg vet ikke helt..
|
More than words
|
OP
More than words
..nå kjenner jeg jo ikke historien til Klattermusen. Men generelt syns jeg alle må få lov å gå dit de ønsker - men selvsagt på eget ansvar. Så snart en er over ryggen er man jo i backcountry og da kan vel ingen nekte en å gå på tur. Selve turen på beina opp til Valluga er jo gjort av mange, og er standard. Hvorfor noen sto og skrek da klatterm gikk, vet jeg jo ikke. Kanskje det var superskredfarlig??? At folk må ha et realistisk forhold til egne ferdigheter og fjellets farer er selvsagt viktig. Gitt det syns jeg folk i stor grad må få lov å gjøre som de vil.
|
|
|
 Gå over Vallugagrat
|
More than words
|
OP
More than words
Det står skilt om at det er verboten und gefärlich und sehr Schlemm å gå opp mot Vallugagrat til fots. I tillegg er jo alle heisvakter i Tyskland og Østerrike totalt Ordungs- und Disiplinenfreaks, så de skriker til deg straks du gjør noe som er beskrevet som forbudt i Die Grosse Regelbuch des Betribes Skigebiet St. Anton am Arlbergs (legg merke til den sinnsykt perfekte bruken av genetiv her, gutter). Poenget er at jeg stort sett driter i heisvakter og skipatrulje så lenge jeg er rimelig sikker på å kunne stikke av fra dem, og stoler heller på egne vurderinger. Og som nevnt: denne lille fotturen er ikke spesielt vanskelig eller farlig, men krever en viss erfaring. Problemet til heisvaktene er at mange mellomeuropeere har langt mindre fjellerfaring enn den jevne nordmann, men de drar likevel til med ekstreme ruter og nedkjøringer. De går altså utover sin kompetanseterskel, og det ender ofte med fatale ulykker. Vi nordmenn har generelt et mye bedre og sikrere forhold til fjellet enn det de jamt over har nedover.
|
|
|
 Offpiste St.Anton
|
More than words
|
OP
More than words
Det ser ut til at dere har hatt griseflaks ang valg av reisetidspunkt, se min tråd "oppdatering st.anton" i tillegg har det i dag kommet 30 nye cm og mer i vente....I bokhandlene og på turistifoen får du kjøpt en offpistguidebok med beskrivelser og merkede bilder, kan anbefales.Ellers er jeg litt skeptisk til utsagn på denne tråden, som at vi normenn er mye flinkere, vet bedre o.l. Vi ( med mange andre)gikk selv under sperringer på lavinefare 4, uten at jeg tror det var det tryggeste jeg har gjort. Så heller ingen som stoppet opp for å ta spadeprøver o.l. I tillegg er det vel få som ikke bor i omerådet som følger værmeldingene nøye i månedene før de skal ned for å ha kontroll på lagene som finnes i snøen.Man vet jo heller ikke hvordan andre oppfører seg på fjellet. Det gikk et ras på baksiden av Rendel, hvor 3 er funnet døde og en er savnet. Raset ble utløst av den savnede som kjørte ovenfor den andre gruppen. Det finnes mye lett tilgjengelig offpiste i st.anton og omerådene rundt, spesiellt i skogen( obs. stort sett forbudt å kjøre i pga. dyr og småskog) er rasfaren mindre. Ha en fin tur og kjør (litt) forsiktig
|
|
|
 Halvor
|
More than words
|
OP
More than words
Jeg må kanskje nyansere mitt utsagn angående ferdigheter til fjells mellom ulike nasjonaliteter i Europa: For det første: Klart det finnes flinke fjellfolk nedover. Men jeg snakker om den generelle holdning og de gjennomsnittlige ferdigheter på de som er til fjells. Annen mentalitet: Mellomeuropeere har en annen holdning til risiko og spenningssøken. Det stryker med et stort antall mennesker hvert år under forsøk på å bestige f.eks. Matterhorn og Mont Blanc. Her i Norge ser vi på folk uten kompetanse som prøver seg på vanskelige ting til fjells, som idioter. Nedover er det mer akseptert å teste seg på vanskelige utfordringer selv om man ikke har noe særlig erfaring. Oppvekst: Vi i Norge vokser opp med fjellet som en natulrig del av omgivelsene og som arena for aktivitet. Vi får det inn fra barnsben av. Dette gjelder ikke alle, men veldig mange. Dette er mer uvanlig nedover. Flertallet voksne nedover har dermed dårligere kompetanse enn flertallet her hjemme. Og blablablablablablablabla
|
|
|
 Selvfølgelig
|
More than words
|
OP
More than words
finnes det nyanser. Og jeg er forsåvidt enig i at det er mange idioter fra mellom europa, bla mange som kjører uten noe utstyr overhodet, og som ikke tar hensyn til avstand, trygge steder å stoppe, kjøring på oversiden av andre o.l. De er stort sett farligere enn en gjennomsnitts god normann. Mitt poeng var at egen skråsikkerhet ikke må gå på bekostning av lokal erfaring/kunnskap og at man må være forsiktig. Å ha fett utstyr og sekk med spade o.l. hjelper lite hvis du blir tatt i et ordentelig ras. Men det er jo sinnsykt fett å kjøre god snø...men vurder risikoen og aksepter den. I wish i was there
|
|
|
 Tror vi kan være enig om at..
|
More than words
|
OP
More than words
..det finnes mange idioter på ski nedover i EUland. Men problemet er at det er det faen meg her også. Det vet jeg godt, for jeg har vært en av dem. Kanskje er jeg det fremdeles. Selv om man har vært mye til fjells er det langt fra opplagt hva som er skredfarlig terreng. Videre er det endel opplagte regler for skikjøring i farlig terreng som allt for ofte ikke blir fulgt. Dette er noe både vi og mellomeuroperne bør forbedre seg på. Alle bør prøve å tenke; kan det skje noe galt her? Hvis svaret er ja, bør man kutte ut skituren? Hvis risikoen regnes for akseptabel; hvordan kan man minimere den? Å tenke risiko når man kjører utenfor løypen er alfa omega for å redusere den.
|
|
|
|
|
|
 Mye fett i stanton
|
More than words
|
OP
More than words
Det er sinnsykt mye fete turer å ta i stanton-området, både med og uten gange. Hvis man gidder å gå litt, finner man urørt, dyp pudder i nordhellinger tre uker etter et snøfall. Men straks man begynner å gå, skal man være veldig oppmerksom på skredfaren. Har man ikke kompetanse her, kommer man fort ut å kjøre. Stikkord er først og fremst temperaturøkning. Skred i det ordinære skiområdet er relativt sjeldent. Jeg har kjørt pudder hvert år i Stanton siden 1991. De er flinke til å stenge anlegget og sprenge ut de farlige skavlene. Men det kan selvfølgelig skje unntak slik som det vel skjedde nå for et par uker siden.
|
|
|
 Gode råd/ruter...
|
More than words
|
OP
More than words
Eg er ein av dei som skal reise med Jens til Stanton på laurdag. Har vore der 3 gonger før, men må sei det var flott å få så mange proffe råd og gode løypeanvisningar. Det eg lurar på er kor mykje koster ein guide og kor mange kan vi vere om ein? (Det snør framleis... Meldt sol til helga!!)
|
|
|
 Hvorfor?
|
More than words
|
OP
More than words
Hvorfor i alle dager ønsker du ikke å vite skonummeret til svigerfetteren til bestemora til guiden? PRØV å lat som om du er seriøs, a! Det står faktisk to lenker i et innlegg over her RETT TIL GUIDER!!!! Kontakt dem sjæl, da TULLING!!!!!
|
|
|
 Rolf
|
More than words
|
OP
More than words
Vi undersøkte priser på guide. De har en startsum basert på timer + antall personer. Vi fant ut at 6 timer med en guide for 1 pers. ville koste rett under 300?(x8,45) per. ekstra person tilkommer det 18 ?. For 6 personer i 6 timer blir prisen fort 3300,- NOK = 550,- noe som var vesentlig dyrere enn guide i Val T i fjor.Vet ikke om det er noen begrensninger på antall personer, men vi har kjørt med 8 pers. i VTI starten var rasfaren så stor at de uansett ikke kunne kjøre noe særlig som var verdt å betale for, og senere "kokte" det bort.Har du godt med penger kan du leie helikopter til ca. 300? for 4 personer( et løft slik jeg forsto det), men må da ha med deg guide. Blir fort dyrt. God tur, dere har mye å se frem til. Send meg en mail for mer info ;-)
|
|
|
 Rolf og jens
|
More than words
|
OP
More than words
Flere tips: Et alternativ til toget fra Langen til St.Anton er å hoppe på en skibuss ("postbus") fra Langen togstasjon og opp til bunnstasjonen i Stuben. Busser går oftere enn toget...Og: fjellet til venstre for Albonabahn II har flere lett tilgjengelige renner av varierende vanskelighetsgrad. Du ser rett på dem fra heisen.Og: dere må prøve ut anlegget Sonnenkopf litt nedover i dalen fra Langen. Liten kamp om pudderet...
|
|
|
 Espen
|
More than words
|
OP
More than words
Vet du om "Arlbergpass", altså skikortet for Stanton/Zurs/Lech/Stuben, også gjelder for Sonnenkopf?
|
|
|
|
|
|
 Espen
|
More than words
|
OP
More than words
|
|
|
 Espen
|
More than words
|
OP
More than words
|
|
|
 Noen
|
More than words
|
OP
More than words
Noen som vet om Fetter Anton er i slekt med St. Anton?
|
|
|
 Offpist Stanton-Langen
|
More than words
|
OP
More than words
Kongeinfo på denne tråden. Må vel,(med nokre unntak) vere ein av dei mest informative. Ja, Espen fjellet til venstre for Albonagraf II har vi kost oss fleire gonger, og fleire ulike traseer ned til Stuben. Schindlerkorridorar og Zurs, Lech og StCristof i laussnø.... Ofte når vi har vore i Stanton har tilhøva vore så bra at vi har kvidd oss for lengre turar, når det er så bra i området. Men no skal det mykje til for at vi ikkje følgjer anvisningar frå Espen og Halvor.. og fleire og tar turen til Langen... Igjen takk for at de vil dele på kunnskapene!!!
|
|
|
 Langen-turen et måste
|
More than words
|
OP
More than words
det fine med Langen-turen er at du kan ta den helt på slutten av dagen. Ta siste heisen opp, og du får utnyttet tida maksimalt. Så tar du afterskien i drosja på vei hjem.
|
|
|
 Rolf/Jens
|
More than words
|
OP
More than words
Send meg en mail hvis dere ønsker litt Extra info.
|
|
|
|
|
|
 Det går an!
|
More than words
|
OP
More than words
Denne tråden viser at det faktisk går an å få fram saklig info på ein tråd på Friflyt forumet (med eit par unntak) Utruleg! Helsing ein som er berre litt missunneleg på dei som reiser til St. Anton i morgon
|
|
|
 Off-pist i St. Anton
|
More than words
|
OP
More than words
Her virker det jo som det er mange som har rimelig peilig på off-pist forholdene i St. Anton og omegn. Supervar! Er det noen som har kjørt fra toppen av Albonagratbahn og rett ned (kjøre forbi der hvor denne heisen går fra og nedover i dalen). Jeg har flere ganger sett spor der, men har egentlig ingen formeing om hvor det ender... Noen som vet? Thanx!
|
|
|
 Powdergirl:
|
More than words
|
OP
More than words
Der ble jeg svar skyldig. Sola herpet forholdene der da vi var der, så vi kjørte aldri i den retningen. Men - og det er mulig jeg er på viddene her - blir ikke det i retning av rendl-heisen(e)?
|
|
|
 Stanton = Offpiste
|
More than words
|
OP
More than words
Ikke for å misunne noen, men jeg var i Stanton i uken som var, og det dumpet ned ca 50-60 cm med snø på noen dager, men vi brukte vel opp det meste, sorry. Kjøre ned fra Abonagrat ogned i dalen var en sinnsykt bra tur, men det blir mye staking, litt lettere for oss med løs hæl, du må stake deg helt fram til et vertshus langt inne i tjukkeste skauen, og der kan du bestille taxi til stanton. Albongtat-Lange turen vår gikk kjempelett, vi fikk haik fra langen tilbake til stuben!Var i Stanton 1 uke, og brukte bakkene kun til transportettapper til pudderet. Beste ferien ever!
|
|
|
 Fin tur!
|
More than words
|
OP
More than words
Herman, du havnet nede ved Fehrwallhütte! Dette er en ganske fin tur, men som du sier er det mye staking før du kommer bort og ned i skauen. Det blir litt kort nedkjøring hvis man starter fra starten av Albonagratbahn. Jeg anbefaler at man tar seg bryet med å gå opp fra Albonagrathütte mot nevnte Maroikøpfle. På toppen tar du til venstre, ikke til høyre som beskrevet for Langen-turen. Da får du en mye lenger nedkjøring og GARANTERT urørt snø. Ulempen med denne fjellsiden er at den er sydvendt og dermed kan bli ganske fort skarete. Fehrwallhütte er for øvrig rimelig banjo!
|
|
|
 ikke så kort
|
More than words
|
OP
More than words
Takk for tipset Klattermusen, vi startet vel sånn sirka midt på Albonagratbahn, ved at vi traverserte fra toppen av denne heisen og ut på siden. Vi så noen som trasket opp fjellsiden, men gadd ikke å ta denn turen opp siden vi i denne uka hadde nok Pudder å ta av. Vi stod også noen dager i Zurs, da rikingene i sølvdresser holder seg til løypene fikk vi letttilgjengelig pudder nesten helt for oss selv, bare å svinge ut fra løypa og vips så stod vi i pudder til livet, bedre enn som så blir det ikke. God tur til alle som er i eller skal til Stanton. Jeg skal i hvert fall tilbake!
|
|
|
|
|
|
 Heli-skiing i St. Anton
|
More than words
|
OP
More than words
Er det noen som har prøvd heli-skiing i St. Anton (det er vel Lech og Zurs som er utgangspunktene)? Er det verdt pengene? Vet jo at det er vanvittig bra off-pist med LITT gåing, men hadde vært moro å teste ut... Takk for svar!
|
|
|
 Noen vits
|
More than words
|
OP
More than words
Helliskiing er sikkert sinnsykt fett, men når forholdene er så maksimale som i forrige uke, så hadde ikke jeg betalt mange tusen for noen få helliløft. Det var bare å ta heisen opp og traversere litt ut til en av sidene: pudder til pung og navle!Bruk heller helli-pengene når du skal til Canada eller Valdez ( Alaska)
|
|
|
 Samme her
|
More than words
|
OP
More than words
Har ikke prøvd heliskiing i Stanton, men tror neppe det er verdt penga. Alt pudderet i Stanton-området er stort sett tilgjengelig med max en halv times spasertur. Du kan muligens spare noe tid og få flere vertikale meter, men det tar tid å komme i gang med og avslutte en heli-dag også. Jeg tror rett og slett ikke det er verdt penga. I Rockies derimot... ohlalalalala!
|
|
|
 Powdergirl....
|
More than words
|
OP
More than words
Jeg har sjekket litt ang. turen du nevnte og Heliski(se forøvrig ovenfor ang. pris) Jeg tror dalen du tenker på heter Maroi. Iflg. guideboken finnes det flere ruter som går fra de ulike toppene "Knødelkopf", "Peischlkopf" og "Wirt". De går enten på "fremsiden" ned mot veien som går til St.cristoph eller på baksiden mot Rasthaus Verwall, hvor man kan ta Taxi ifra. Men dette kan man kanskje se fra Rendel siden.Har ikke prøvd noen av disse turene selv. Ang. Heliski ser det ut til at det ihvertfall finnes et par landigsplasser, bla. Melsack og Hochlichtspitze. Begge ruten blir betegnet som moderate i vanskelighetsgrad, en lengde på 5,5 km og 1100 høydemeter. Skal vist være veldig bra turer begge to. Tror allikevel at alt annet skulle vært oppkjørt før jeg brukte MYE penger på dette. Lykke til, og gi gjeren en tilbakemelding om det prøves. Forøvrig er det meldt nye 60 mm nedbør i Arlberg fra lørdag-Mandag.
|
|
|
 Tråden lever sitt eige liv..!
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Kort ref. frå oss som starta med spørsmål om Albona til Langen. Etter turen må vi berre sei oss enige med dei som sa at den var eit must!! Konge tur. Tillegg pluss for offpisten frå Albona til Stuben( Hald langt til left..) Toppturar på toppane skiers right frå topp Albona mot Alpe Rauch og St Chrisop anbefales og. Skogkøyring i Sonnenkopf, den karamellen vil eg suge på ei stund...
|
|
|
 Langen
|
Medlem
|
Medlem
Bra å høre det ble en bra tur. Og dere traff vel forholdene perfekt også. Jeg kom akkurat en uke før de store snefallene, og er fremdeles desperat etter god pudderkjøring i år :-/
|
|
|
 stanton
|
Fersking
|
Fersking
det var min første tur til stanton i år, og dit skal jeg tilbake til neste år........ hvis vi ikke skal over dammen da.
|
|
|
 Valluga 2
|
Medlem
|
Medlem
Hadde ikke giddet å leie guid for å komme opp med ski på V2Hver gang jeg har vært i Str anton har det vært spor opp til toppen. Etter min mening så er bare turen ned fra V2 en grei mulighet til å komme seg til Zurs uten å kjøre buss. Første gang vi trasket oppover mot toppen gikk vi forbi bestemor og bestefar ( ikke mine ) som hadde trasket den samme veien som oss. De bar skiene fint og greit i hendene, mens vi hadde spent dem på sekken.
|
|
|
|
|