Hei der alle topptur entusiaster.
Saken er den at jeg, fattern og brodern skal ha vår årlige guttetur til fjells snart. Vi pleier å ta en langtur på ski og med stor sekk med mer bortover og oppover enn nedover kjøring.Dette skyldes mest at pappa ikke er noen racer i nedoverbakkene, men også det at han har store vansker med å forholde seg til alpin anlegg "når det er så mange fine fjell som er gratis".
Men i år blir det ingen stor sekk for mitt vedkommende grunnet rygg trøbbel.Så mitt spørsmål til dere:Har noen forslag til gode dags(topp)turer i hemsedals området der man kan ha en fin "opptur" og mulighet til å velge mellom snill og røff vei ned igjen? Oppstigningen behøver ikke starte hverken i anlegget eller ved vei, da noe av poenget er å gjøre det til en dagstur (5-10 timer?).Vi har prøvd oss på mer rene topp turer også, men da med mulighet for en snill nedfart på ski eller at det er noe annet ved turen som gjør den spennende for de som ikke er så keen på hardcore to the bone extreeme skiing. Eksempel på en tur som vi var veldig fornøyd med var Lodalskåpa på Jostedalsbreen.
Vet at dette var mye prat for et enkelt spørsmål, men nå er det nå skrevet....