Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Topptur i Hemsedal området?
#164031 11/02/2005 1:37 PM
More than words
OP Offline
More than words

Hei der alle topptur entusiaster.

Saken er den at jeg, fattern og brodern skal ha vår årlige guttetur til fjells snart. Vi pleier å ta en langtur på ski og med stor sekk med mer bortover og oppover enn nedover kjøring.Dette skyldes mest at pappa ikke er noen racer i nedoverbakkene, men også det at han har store vansker med å forholde seg til alpin anlegg "når det er så mange fine fjell som er gratis".

Men i år blir det ingen stor sekk for mitt vedkommende grunnet rygg trøbbel.Så mitt spørsmål til dere:Har noen forslag til gode dags(topp)turer i hemsedals området der man kan ha en fin "opptur" og mulighet til å velge mellom snill og røff vei ned igjen? Oppstigningen behøver ikke starte hverken i anlegget eller ved vei, da noe av poenget er å gjøre det til en dagstur (5-10 timer?).Vi har prøvd oss på mer rene topp turer også, men da med mulighet for en snill nedfart på ski eller at det er noe annet ved turen som gjør den spennende for de som ikke er så keen på hardcore to the bone extreeme skiing. Eksempel på en tur som vi var veldig fornøyd med var Lodalskåpa på Jostedalsbreen.

Vet at dette var mye prat for et enkelt spørsmål, men nå er det nå skrevet....

More than words
OP Offline
More than words

Skitbra

More than words
OP Offline
More than words

Nibbi som ligger ved siden av Skogshorn er en grei tur å ta uten å nødvendigvis måtte laste seg full. Grei kjøring ned igjen også. Ellers ville jeg anbefale å lese Hemsedal Topptur guide, hvor det står mange tips om vanskelighetsgrad, skredfare og ligende. Her finner du et utdrag; http://www.topptur.com/

Lykke til og ha en fin tur!

Fersking
Fersking

Som nevnt er jo Skogshorn en klassiker, men det finnes mange andre fine topper også. Skaff vintertur-kartet som skandinavisk høyfjellsutstyr i hemsedal har, og se på Kyrkjebønøsi, Høgeloft, Ranastongi (veldig fin). bl.a. Spør de i butikken også, de har peiling.

Tørr bak øra
Tørr bak øra

søk på ei svensk hjemmeside. vognen et eller annet, der er det masse info.

Medlem
Medlem

*Skogshorn er klassikern med veldig mye folk på fine dager

*Nibbi er også en klassikker som ligger ved siden av skgshorn.

*Kyrkjebønosi er veldig krvende, men der starter du nesten fra sentrum.

*Kan også kjøre inn i Hydalen og gå over og mellom fjellene til Lykja.

*Kan gå fra lykja over såta og til bygda.

Håper dette hjalp litt=)

Tørr bak øra
Tørr bak øra

Nibbi... sinnsyk tur med masse kule utfordringer