Må si jeg ikke har hatt det store problemet når det gjelder at vann fryser til. Greit nok har slangen blitt til is. Man unngår dette ved å drikke jevnt og trutt. Det vil alltid være noe is i slangen, men det er nok vann til å få en stråle ut til å dekke behovet og at ikke alt vannet fryser til.
Som oftes er det vinden som er værst, ikke kulden. Det tar ikke mange minuttene før det er frøset til ved sterk vind. Jeg har selv dakine heli blade. Den har glidelås rundt selve ryggen slik at jeg kommer til uten å åpne selve sekken. Der putter jeg slangen ned hvis det trar seg til. Jeg har tenkt den samme tanken angående å isolere slangen mer, men for meg er jeg dritt leie den slanger som slenger rundt. En forsterket slange som er 2 ganger større i diameter er mer til hinder enn den jeg har nå.
Cluet er å få i seg nok væske i kroppen slik at man ikke kolapser etter endt dag. Og at man unngår dundrende hodepine på after skien!! Man har jo tross alt flere dager med ski foran seg!
Jeg pleier alltid å pisse gult, men jeg pleier vanligvis ikke drikke mer en 2-3 liter toppen i løpet av en dag. Det er mer en nok. Hvem gidder å dra ned til shellen eller cafen for å fylle på stadig??