Som såle under innerstøvel benyttet jeg liggeunderlag av den mest kompakte skumtypen (veldig hard).

Vedrørende forovervinkling:

Jeg vil i første omgang beskrive hvordan jeg selv, I DAG, ville forsøkt å endre forovervinklingen på Denali XT. Jeg demonterte hele systemet for forovervinkling, noe som ikke er til å anbefale dersom dere raskt trenger støvlene. Prøv heller det jeg her anbefaler, men si ifra på forumet eller pr FF-mail dersom dere ønsker å vite hvordan jeg gjorde det (Puh! Tungvint! Jeg ville heller filt i mange timer!). Antar at denne metoden er uavhengig av type Scarpa-støvel. Jeg kan senere beskrive hvordan jeg gjorde det DERSOM ØNSKET.

1) HOVEDPROBLEMET for å få boret ekstra hull for forovervinkling er at sliden (platen/stangen der hullene er boret) på oversiden av låsemekanismen er bøyd slik at den låser for mer forovervinkling OG mulighet for å trekke helt ut.

2) Ta ut innerstøvel og fil vekk bøyen på sliden som gjør at den ikke kan trekkes gjennom låsemekanismen. DETTE ER DEN STORE OPPGAVEN, og den krever tålmodighet! Jeg vet at denne operasjonen med filing er veldig arbeidskrevende, men GREIER DU DENNE OPPGAVEN ER PROBLEMET NESTEN LØST. Dette er etter min mening det enkleste selv om du ev må file i flere timer pr. støvel, i forhold til hva jeg gjorde. Jeg demonterte hele låsemekanismen.

3) Vi sier at du har greid pkt 2: Slå ut naglen som fester sliden til nedre del av skallet (ja det går; med godt underlag). Nå har du slidene fri fra støvelen.

4) Jeg skrudde sammen de to slidene i nederste hull, vred den ene 180 grader og benyttet de øverste hullene som mal for mine nye hull. Muligens bør du vurdere om hullene skal være kun 8-10mm over det originale øverste hull. Tenk ev over at for eksempel Fritchi Freeride bygger ca. like mye i høyden foran som bak, i motsetning til vanlige alpinbindinger som vanligvis bygger mer i høyden bak. Min løsning (jeg har Fritchi Freeride) førte til samme forovervinkling som for mine Salomon Course racingstøvler på vanlige alpinbindinger.

5) Det er ikke tilstrekkelig å benytte vanlige HSS-bor for å få boret hull i slidene. Du må ha noe som takler hardere materiale (husker ikke betegnelse). Hulldiameteren bør være 6-6,5mm (kjøp bor på forhånd).

6) Jeg beskriver gjerne MIN (prøv og feil-) metode for endring av forovervinkling dersom det er ønsket, men da må dere gi tilbakemelding på at det er ønsket samt gi både meg og dere selv god tid!