Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Skall på Scarpasko
#163646 06/04/2005 11:52 PM
Ivaaar Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Sliter med å få strammet Randoneeskoene (Laser) mine godt nok over rista, lurer derfor på om jeg burde gå ned en størrelse i ytterskallet. Stemmer det at de produserer et skall for hver helstørrelse? Jeg har i dag 8 og en halv, skallet er merket 9 SX (nedre del).

Stemmer
Ivaaar #163647 07/04/2005 10:09 AM
Medlem
Medlem

Scarpa halvstørrelser runder oppover i skallstørrelsen, så 8 1/2 er mao en 9 med litt mindre innerstøvler. Når du har brukt dem litt og innerstøvelen er utvidet sitter du i praksis igjen med en str 9 støvel...

Skall til salgs....
Ivaaar #163648 07/04/2005 10:39 AM
Ivaaar Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Klarer jeg å presse meg ned i et 8-er skall med Thermo-innersko? Skulle vel klare meg med str42 (8)... Takker for rask respons

Vanskelig å si..
Ivaaar #163649 07/04/2005 12:59 PM
Medlem
Medlem

Jeg har kun erfaring med telemarkskoene til Scarpa. Selv har jeg som regel 42/us 9 i vanlige sko og størrelse og str 8 i T1 Thermo. Men føtter kommer i alle slags forskjellige fasonger så jeg kan jo ikke garantere at det vil funke for deg. Dersom du tilpasser dem skikkelig selv, eller aller helst får en dyktig bootfitter til å gjøre jobben for deg, er nok sjansen større for at de vil passe deg. En kompis av meg har 43 i vanlige sko og har ved hjelp av masse tilpassing kommet seg ned i et par str 8 Scarpaer, og han påstår at de passer perfekt. En ting er sikkert, og det er at for store støvler suger, så det lønner seg å bruke tid (og kanskje litt penger) på tilpassing av støvlene. Det er som regel mulig å blokke ut/justere støvler som er for små, men er de for store er det fint lite å gjøre.

Enig - trangest mulig ved kjøp
Ivaaar #163650 08/04/2005 11:43 AM
Medlem
Medlem

Min erfaring er også at man lett blir skremt av ubehaget ved den nye støvelen, men at den veldig fort tilpasser seg foten og særlig gjør thermotøffelen det. Så sjansen for å ende opp med en litt for stor og slarkete støvel er absolutt tilstede. Som nevnt over her: vær nøye når du prøver ny støvel og få hjelp av dyktige tilpassere både til å lete rett utgangspunkt og varming/tilpassing. Jeg trodde de første 2-3 turene i mine nye T1 at de var for små. Klemte som bare fan, men det gikk rimelig fort over og nå føles de passe. Håper faktisk ikke de gir seg enda mer...

Har Scarpa Denali XT
Ivaaar #163651 12/04/2005 2:59 PM
Ivrig
Ivrig

Jeg har Scarpa Denali XT. Har hatt samme problem med å få strammet tilstrekkelig over rista, og over fremre del av foten. Har lagt inn en ganske kompakt skumsåle på ca 12-15mm UNDER innerstøvel i hele støvelens lengde, med litt mer oppbygging i helen.

Randonnee-bindinger bygger ofte like mye i høyden foran som bak, i motsetning til vanlige alpinbindinger som oftest bygger litt mer i høyden bak.

PS: Har i tillegg skiftet innerstøvel (for å unngå legghinnebetennelse) og boret et ekstra hull for å kunne få mer forovervinkling.

Ta gjerne kontakt for spørsmål via FF-mail.

Vinkling
Ivaaar #163652 12/04/2005 6:27 PM
Entusiast
Entusiast

Raa - er nysgjerrig på oppskrifta på nytt hull for hissigere framovervinkling på XT. Sikkert flere enn meg som savner det...

Såle
Ivaaar #163653 13/04/2005 10:51 AM
Ivaaar Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Må vel erkjenne at jeg burde ha tenkt på den løsningen selv. Sånn går det når lysten på å kjøpe noe nytt blir for stor (skal kjøpe thermo innerstøvel likevel). Får du kjøpt slike såler for tilskjæring på vanlige sportsforretninger?

Tilpassing..
Ivaaar #163654 13/04/2005 2:29 PM
ael Offline
Medlem
Medlem

Som andre har antydet så er det vanskelig å si hva du greier. Selv så bruker jeg 43 i sko størrelse, mens T1 thermoen min er str 42 1/2. Første gangen jeg trakket nedi den (før den var tilpasset) gjorde det jævlig vondt overalt. Det er faktisk helt utroli hva en dyktig boottilpasser kan gjøre med denne skoen. Va litt trang i bjynnelsen, men nå er den helt topp!!

Såle og forovervinkling
Ivaaar #163655 13/04/2005 5:34 PM
Ivrig
Ivrig

Som såle under innerstøvel benyttet jeg liggeunderlag av den mest kompakte skumtypen (veldig hard).

Vedrørende forovervinkling:

Jeg vil i første omgang beskrive hvordan jeg selv, I DAG, ville forsøkt å endre forovervinklingen på Denali XT. Jeg demonterte hele systemet for forovervinkling, noe som ikke er til å anbefale dersom dere raskt trenger støvlene. Prøv heller det jeg her anbefaler, men si ifra på forumet eller pr FF-mail dersom dere ønsker å vite hvordan jeg gjorde det (Puh! Tungvint! Jeg ville heller filt i mange timer!). Antar at denne metoden er uavhengig av type Scarpa-støvel. Jeg kan senere beskrive hvordan jeg gjorde det DERSOM ØNSKET.

1) HOVEDPROBLEMET for å få boret ekstra hull for forovervinkling er at sliden (platen/stangen der hullene er boret) på oversiden av låsemekanismen er bøyd slik at den låser for mer forovervinkling OG mulighet for å trekke helt ut.

2) Ta ut innerstøvel og fil vekk bøyen på sliden som gjør at den ikke kan trekkes gjennom låsemekanismen. DETTE ER DEN STORE OPPGAVEN, og den krever tålmodighet! Jeg vet at denne operasjonen med filing er veldig arbeidskrevende, men GREIER DU DENNE OPPGAVEN ER PROBLEMET NESTEN LØST. Dette er etter min mening det enkleste selv om du ev må file i flere timer pr. støvel, i forhold til hva jeg gjorde. Jeg demonterte hele låsemekanismen.

3) Vi sier at du har greid pkt 2: Slå ut naglen som fester sliden til nedre del av skallet (ja det går; med godt underlag). Nå har du slidene fri fra støvelen.

4) Jeg skrudde sammen de to slidene i nederste hull, vred den ene 180 grader og benyttet de øverste hullene som mal for mine nye hull. Muligens bør du vurdere om hullene skal være kun 8-10mm over det originale øverste hull. Tenk ev over at for eksempel Fritchi Freeride bygger ca. like mye i høyden foran som bak, i motsetning til vanlige alpinbindinger som vanligvis bygger mer i høyden bak. Min løsning (jeg har Fritchi Freeride) førte til samme forovervinkling som for mine Salomon Course racingstøvler på vanlige alpinbindinger.

5) Det er ikke tilstrekkelig å benytte vanlige HSS-bor for å få boret hull i slidene. Du må ha noe som takler hardere materiale (husker ikke betegnelse). Hulldiameteren bør være 6-6,5mm (kjøp bor på forhånd).

6) Jeg beskriver gjerne MIN (prøv og feil-) metode for endring av forovervinkling dersom det er ønsket, men da må dere gi tilbakemelding på at det er ønsket samt gi både meg og dere selv god tid!

Beklager!
Ivaaar #163656 14/04/2005 12:45 PM
Ivrig
Ivrig

Den fremgangsmåten jeg beskriver under pkt 2 går ikke på Denali XT. Da jeg forsøkte denne filingen hadde jeg løsnet hele låsemekanismen slik at jeg fikk vippet den forover. Jeg vet ikke om den metoden jeg beskriver går på andre Scarpa, men vil komme tilbake med en beskrivelse på hvordan jeg selv demonterte, boret nytt hull og monterte mekanismen igjen.

Oi
Ivaaar #163657 14/04/2005 2:01 PM
Medlem
Medlem

Hørtes slitsomt ut. På mine Laser var det enkelt å bare "knekke" skaftet fremover helt til "sliden" spratt ut. Ingen bøy på "sliden" der. Annen metode for å få litt mer vinkling: Skru på en "spoiler" som bygger litt inne i skaftet.

Endring av forovervinkling Scarpa Denali XT
Ivaaar #163658 14/04/2005 2:06 PM
Ivrig
Ivrig

Her kommer en beskrivelse av hvordan jeg lagde nytt hull for forovervinkling på Scarpa Denali XT.

Hovedproblemet er at sliden med to hull i for vinkeljustering er bøyd på oversiden av låsemekanismen slik at du ikke får dradd den ut selv om sliden blir løsnet fra nederste skalldel av støvelen. Jeg bestemte meg for å demontere hele mekanismen.

1) Jeg greide ikke slå ut naglen som holder vippearmen fast til låsemekanismen. Derfor ble nye vippearmer bestilt. Disse blir levert komplett med nye nagler. Deretter sagde jeg vippearmene og tilhørende nagler av.

2) Filte så vekk hodene på naglene som holder mekanismen til skallet og skjøv disse inn slik at låsemekanismen nå hang kun i nederste skalldel på støvelen.

3) Banket ut naglene som holder sliden fast i nedre skalldel. Dette går fint med godt anlegg. Nå var hele mekanismen fri, og jeg kunne ta den ut av støvelen.

4) For enklere å kunne bore hull i sliden, og for å tilrettelegge for enklere demontering senere, filte jeg den bøyde delen på sliden slik at den kunne trekkes gjennom låsemekanismen. (Etter senere å ha montert hele systemet trenger jeg nå kun å løsne sliden fra nederste skalldel og trekke sliden ut).

5) Jeg skrudde sammen de to slidene i nederste hull, vred den ene 180 grader og benyttet de øverste hullene som mal for mine nye hull. Muligens bør du vurdere om hullene skal være kun 8-10mm over det originale øverste hull. Tenk ev over at for eksempel Fritchi Freeride bygger ca. like mye i høyden foran som bak, i motsetning til vanlige alpinbindinger som vanligvis bygger mer i høyden bak. Min løsning (jeg har Fritchi Freeride) førte til samme forovervinkling som for mine Salomon Course racingstøvler på vanlige alpinbindinger. Det er ikke tilstrekkelig å benytte vanlige HSS-bor for å få boret hull i slidene. Du må ha noe som takler hardere materiale (husker ikke betegnelse). Hulldiameteren bør være 6-6,5mm.6) Ved montering av mekanismen i øverste skalldel benyttet jeg popnagler. Det kan være litt vanskelig å få tak i riktige nagler da de fleste jernvarehandler ikke har disse i lange nok lengder. Naglene må derfor muligens bestilles. (Jeg husker ikke målene på popnaglene. Disse må du selv ta mål for. PS: Her er det ideelt med nagler kun 2-4 mm lenger enn hullet). Ta gjerne kontakt dersom du er usikker på dette med bruk av popnagler. Andre nagler som må klinkes kan også benyttes. Ta gjerne kontakt for ev råd her.

7) Montering av nye vippearmer sier seg selv.

8) Ved montering av slide til nederste skall benyttet jeg ikke de originale naglene. Benyttet i stedet skruer som jeg ved hjelp av drill og fil, filte ned gjengene slik at det kun var gjenger på de 6-8 millimeterene nærmest hodet. Benyttet samme metode for å gjøre hodene på skruene mindre. (Nå trenger jeg kun å skru ut denne skruen for å få sliden løs for ev å kunne bore flere hull. Jeg har plass til ett hull til mellom det øverste originale og det nye hullet).

Som dere sikkert nå forstår er min metode ganske arbeidskrevende og bør ikke utføres på den tiden man benytter støvlene. Jeg tenker da spesielt på dette med montering av mekanismen til øverste skalldel der det kan være litt vanskelig å få tak i riktige nagler. En midlertidig metode kan være å benytte en foring bak i støvelen (Dra gjerne velcrostrammebåndet gjennom denne foringen slik at den sitter på plass).

Gi meg gjerne tilbakemelding, både mht enklere måter å gjøre ting på og hvordan det ev gikk.

artikkel
Ivaaar #163659 14/04/2005 2:38 PM
Entusiast
Entusiast

kan du ikke legge den under "artikler" slik at dette verdidokumentet ikke drukner i fujative diskusjoner?

Endring av forovervinkling Scarpa Denali XT
Ivaaar #163660 14/04/2005 4:04 PM
Ivrig
Ivrig

Beskrivelsen er nå også lagret under "Artikler"; Scarpa Denali XT.

Fant det nødvendig å endre litt på artikkelen ..
Ivaaar #163661 02/05/2005 4:13 PM
Ivrig
Ivrig

Det var en liten feil i min beskrivelse. Grunnet dette er artikkelen nå fjernet. Jeg greide ikke redigere artikkelen på FF og ønsker ikke å eksponere meg ved å legge ut artikkelen på nytt. Ny beskrivelse kan legges ut ved forespørsel ev sendes direkte til den som ønsker.

forandring av fremovervinkel
Ivaaar #163662 11/05/2005 11:50 PM
Medlem
Medlem

Demonter hele låsemekanismen. Da er det enkelt og borre nytt hull i metalskiven. Husk å oljekjøle borret, metallet er veldig hardt. En annen løsning kan være å kjøpe/lage en foring mellom inner og ytterskal oppe på toppen av ytterskallet. Jeg kjåpte et kitt fra salomon.(dette er enkelt og montere) Skoen blir også mye bedre å kjøre med, du får et gjevner press bak på leggen.

padding av skal
Ivaaar #163663 11/05/2005 11:54 PM
Medlem
Medlem

I stedenfor å bygge opp skoen under inneskoen har jeg valgt å fore opp skallet. Bruk et tynt liggeunderlag og dobbeltsidig tape. fest dette i passelige stykker inne i skallet. Spesielt fra vristen og ned langs sidene.

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå