Her kommer en beskrivelse av hvordan jeg lagde nytt hull for forovervinkling på Scarpa Denali XT.
Hovedproblemet er at sliden med to hull i for vinkeljustering er bøyd på oversiden av låsemekanismen slik at du ikke får dradd den ut selv om sliden blir løsnet fra nederste skalldel av støvelen. Jeg bestemte meg for å demontere hele mekanismen.
1) Jeg greide ikke slå ut naglen som holder vippearmen fast til låsemekanismen. Derfor ble nye vippearmer bestilt. Disse blir levert komplett med nye nagler. Deretter sagde jeg vippearmene og tilhørende nagler av.
2) Filte så vekk hodene på naglene som holder mekanismen til skallet og skjøv disse inn slik at låsemekanismen nå hang kun i nederste skalldel på støvelen.
3) Banket ut naglene som holder sliden fast i nedre skalldel. Dette går fint med godt anlegg. Nå var hele mekanismen fri, og jeg kunne ta den ut av støvelen.
4) For enklere å kunne bore hull i sliden, og for å tilrettelegge for enklere demontering senere, filte jeg den bøyde delen på sliden slik at den kunne trekkes gjennom låsemekanismen. (Etter senere å ha montert hele systemet trenger jeg nå kun å løsne sliden fra nederste skalldel og trekke sliden ut).
5) Jeg skrudde sammen de to slidene i nederste hull, vred den ene 180 grader og benyttet de øverste hullene som mal for mine nye hull. Muligens bør du vurdere om hullene skal være kun 8-10mm over det originale øverste hull. Tenk ev over at for eksempel Fritchi Freeride bygger ca. like mye i høyden foran som bak, i motsetning til vanlige alpinbindinger som vanligvis bygger mer i høyden bak. Min løsning (jeg har Fritchi Freeride) førte til samme forovervinkling som for mine Salomon Course racingstøvler på vanlige alpinbindinger. Det er ikke tilstrekkelig å benytte vanlige HSS-bor for å få boret hull i slidene. Du må ha noe som takler hardere materiale (husker ikke betegnelse). Hulldiameteren bør være 6-6,5mm.6) Ved montering av mekanismen i øverste skalldel benyttet jeg popnagler. Det kan være litt vanskelig å få tak i riktige nagler da de fleste jernvarehandler ikke har disse i lange nok lengder. Naglene må derfor muligens bestilles. (Jeg husker ikke målene på popnaglene. Disse må du selv ta mål for. PS: Her er det ideelt med nagler kun 2-4 mm lenger enn hullet). Ta gjerne kontakt dersom du er usikker på dette med bruk av popnagler. Andre nagler som må klinkes kan også benyttes. Ta gjerne kontakt for ev råd her.
7) Montering av nye vippearmer sier seg selv.
8) Ved montering av slide til nederste skall benyttet jeg ikke de originale naglene. Benyttet i stedet skruer som jeg ved hjelp av drill og fil, filte ned gjengene slik at det kun var gjenger på de 6-8 millimeterene nærmest hodet. Benyttet samme metode for å gjøre hodene på skruene mindre. (Nå trenger jeg kun å skru ut denne skruen for å få sliden løs for ev å kunne bore flere hull. Jeg har plass til ett hull til mellom det øverste originale og det nye hullet).
Som dere sikkert nå forstår er min metode ganske arbeidskrevende og bør ikke utføres på den tiden man benytter støvlene. Jeg tenker da spesielt på dette med montering av mekanismen til øverste skalldel der det kan være litt vanskelig å få tak i riktige nagler. En midlertidig metode kan være å benytte en foring bak i støvelen (Dra gjerne velcrostrammebåndet gjennom denne foringen slik at den sitter på plass).
Gi meg gjerne tilbakemelding, både mht enklere måter å gjøre ting på og hvordan det ev gikk.