Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Randone sko og bindinger.
#163504 07/06/2005 6:02 PM
skihc Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Hei. Jeg var på topptur i helgen, og fant som så mange andre ut at Alpine Trekker funker best til utforkjøringene... Det var rimelig skummelt å traversere i bratte heng med disse.

Det jeg lurer på, er derfor hvilke randonebindinger og -sko som funker best (både med tanke på gåing og kjøring). Håper dere kan komme med sakelige og gode tips. Vil helst høre egne erfaringer, men har du peil så er det bare å svare!

Mine erfaringer
skihc #163505 08/06/2005 9:17 AM
Fersking
Fersking

Jeg har gått topptur med Fritschi bindinger og Scarpa Denali XT støvler den siste sesongen, og dette funker bra for meg. Traversering i bratt terreng går veldig bra fordi det ikke er noe fleksing sideveis slik som med Naxo-bindingen. Tror nok de fleste her på forumet vil anbefale Frischi av samme grunn.Når det gjelder støvler funker Scarpaene meget bra både til gåing og kjøring. Ellers har jeg et par kompiser som kjører Garmont Megaride som er veldig fornøyde.

Søk på forumet
skihc #163506 08/06/2005 9:41 AM
Fersking
Fersking

Har stått en del om både sko og bindinger på forumet tidligere, bruk forskjellige søkeord, randone, randonne, randonnee, støvler, etc. eller bruk fantasien i forhold til hva du ønsker info om.

Som randoman skriver, tror det store flertall er enige om at Fritschi Diamir lager de beste bindingene og Freeride er deres toppmodell. Freeride fungerer bra oppover og du kan dra på nedover.

Sko står det mye om på forumet, Scarpa Denali XT eller TT og Garmont Adrenalin er toppmodeller fra to ulike produsenter. Har ikke prøvd TT men har selv Adrenalin og mener de er bedre enn XT når du skal ned igjen, om enn marginalt . Men som et klokt hode sa tidligere, de fleste liker og anbefaler de skoa de selv har.

Men som sagt, søk på forumet, finner mye bra input der..

Det er faktisk ..
skihc #163507 08/06/2005 3:29 PM
Ivrig
Ivrig

litt fleksing sideveis selv med Fritchi Freeride, som vel er de beste bindingene for toppturer. Ved frikjøring utenom preparet bakke er dette ikke merkbart, men i preparert bakke merkes det godt. På opptur merkes iallefall ikke denne sideveis flexingen. Jeg har tilogmed solgt mine Alpine trekkers etter kjøp og bruk av Fritchi Freeride.Mht sko så har jeg Denali XT. Ikke tilfreds med støvlene i det heletatt før jeg skiftet innerstøvel (grunnet fare for legghinnebetennelse) og endret forovervinkling (for å få en mer aggresiv støvel); MEN; nå er støvlene helt topp.

Fritschi & Scarpa Denali
skihc #163508 08/06/2005 6:55 PM
Medlem
Medlem

Jeg kjøpte Fritschi Diamir Titanal II før Freeride var tilgjengelig. Knakk tåstykket etter et par turer og var rimelig skeptisk til kvaliteten. Fikk nye på ganranti og de har holdt i flere år. Har også i år investert i nye ski med den nye modellen av Freeride -> funker meget bra. Scarpa Denali funker bra og gå med, men er lite forovervinklet. XT skal etter sigende være bedre. Alt dette er av den tunge typen randonnè utstyr, men det plager ikke meg. Kjører du mye i bakke og går lite på topptur er Freeride & vanlig alpin støvler et alternativ.

Fritschi
skihc #163509 08/06/2005 10:35 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Denne bindingen er helt konge! For å gjøre traversene letter, er det en fordel å få montert på plass fjæra. Dette gjøre det lettere å dra med seg ski i skrått terreng.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå