Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Renne i hurrungane/Jotunheimen
#163497 07/06/2005 6:13 PM
skihc Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Hei. Var på topptur på Soleibotntind i helga (ja, der han østerikeren på mirakuløst vis overlevde -skjønner at det går an å komme for langt utpå 3-4m lange skavler...).

Det som fikk siklet til å renne i munnvikene mine var rennen jeg så måt øst på Austanbotntindtraversen. Den så veldig fin ut, sikkert rundt 40 grader bratt, og fin jevn helning (konveks) og endte ut nede på breen. Er det noen som har kjørt den som kan gi meg noen tips. Hvor lenge er den Kjørbar, er neste helg for sent? Kan det være fare for at den er isete? (Tror den får lite sol, men litt vanskelig å se). Må du droppe ned i rennen eller er det fint innsteg? Er den skredutsatt? Eventuelt ting jeg ellers må passe på?

Alle tips mottas med takk!

ja den er mulig å kjøre
skihc #163498 07/06/2005 6:43 PM
Fersking
Fersking

45-50 grader bratt på det bratteste. Letteste veien er å gå opp på ryggen på Austanbotntind, kommer da til toppen av rennen. Ville ikke gjort det hvis du ikke har kjørt den før (samme dag eller dagen før). Første gang bør du (som man alltid gjør i bratte renner) gå opp breen og så gå opp rennen, da sjekker du skredfaren og forholdene samtidig. Kan være is der.

Lykke til!

Forsiktig
skihc #163499 07/06/2005 8:18 PM
Entusiast
Entusiast

Som forrige taler nevner kan du komme ut for is. På Turtagrø hører de ofte om folk som har kjørt der og kan muligens si noe om forholda.

Jeg kita opp på Lauvnosa i går kveld, og der var det så hardt at jeg ikke kom i gjennom skaren. Men med ok stålkanter satt det jo som et skudd.

Vær også veldig forsiktig med stein og is som kan komme din vei enten når du går opp eller kjører ned. Bruk iallfall hjelm også oppover. Det var en som døde på tur opp på den måten for en del år siden. Blir det hardt er du avhengig av stegjern og øks.

Vil tro snøen lett holder ut juni. Men da blir jo anmarsjen så som så.

#
skihc #163500 14/06/2005 12:56 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Ønsker deg god tur....men vær forsiktig....det er LANGT ned! En kjekk renne!

Spennende..
skihc #163501 14/06/2005 3:14 PM
Entusiast
Entusiast

Var oppe på austabotntind fra et par år siden, og så rennen.. da fikk vi ideen om og kunne kjøre der.. har ikke kjørt der, bare hatt det i tankene.. hadde vert arti om noen som har kjørt rennen kunne si noe om turen.. hvordan er det med sprekker nede på breen for eksempel?

Nordrenna på Vestre Austabotntind
skihc #163502 15/06/2005 9:58 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

er beskrevet både blant turguideartiklene på disse sidene og i en turtips oversikt i et gammalt Fr Flyt nummer. Ellers er den omtalt som rute 121 i Klatrefører for Jotunheimen.

Jeg kjørte renna sammen med en kamerat forrige lørdag (4.juni). Vi gikk direkte fra Berdalsbotn opp på Berdalsbreen. Vannet ved enden av breen som utover på sommeren er vanskelig å passere var islagt og veien videre over breen var enkel og problemfri uten tau for halvannen uke siden.

Problemet opp selve renna var et stadig bombardement av isklumper og småstein fra fjellsidene. Hurrungane hurret det de var gode for. Da tåka tetnet var vi ferd med å bråsnu halvveis. Kameraten bak med barrikaderte seg bak de feite skiene sine, men tanken på den feite og bråmodne toppskavlen gjorde meg lite lysten på å drøye tiden midt i renna. I det jeg var i ferd med å klikke på meg skiene lettet tåka, luftfuktigheten og temperaturen sank, og bombardementet stilnet. Skiene kom opp på sekken igjen, og jeg satte personlig fartsrekord i stakkatogange med isøks. Skavlen på toppen omgikk vi ved å ta en liten siderenne til høyre det siste stykket mot toppen. Denne siderenna er litt smalere og brattere (ca 47grader), men et fint alternativ innsteg for sånne som meg som ikke liker å droppe fra skavler. Nedover var det mesteparten av veien passe løs skare på ellers fast og kompakt snø. Nederst var det myke våtsnørasklumper, og aller nederst lugget det. På grunn av den nevnte bombetrusselen valget jeg å ikke stoppe før jeg endte utslitt og lykkelig ute på flata ute på Berdalsbreen.

Ja, det er lite sol i renna og snøen kan bli hard. Er snøen myk må du regne med å bli beskutt. Speed is safety. Smør med fluorvoks og slip kantene!

Austadbotn - fortsatt kjørbar?
skihc #163503 29/06/2005 2:56 PM
Fersking
Fersking

Har selv kjørt den i fin fin snø i mai, men er sugen på tips om hvor den er nå om dagen (dd. 29. juli)?