Gamle Tabla Rasa fra DB har jevnt over fått kjempeskryt fra alle jeg har vært borti som har prøvd dem. De er som rangle nevner ikke så greie å få fatt på lengre. DrakeBoiney skilte lag i fjor, og det var masse surr med leveringer hele fjordårssesongen. Boiney har gått sammen noen europeiske(italienske tror jeg) produsenter for å starte skiproduksjon i Europa. Drake holder fremdeles sammen Goode. De er allerede i gang med å lage ski som DrakePowderWorks. De lager akkurat de samme skiene som gamle DB bare med nye navn. Har hørt fra folk som har fått ski fra DPW i statene, men har ikke klart å finne noe ny nettside eller mer info.
Selv går jeg toppturer med telemarksutstyr. De siste sesongene har jeg gått med PocketRocket montert opp med Linken. Skiene er ganske lette i forhold til størrelsen, men etter min smak ble de litt for myke på skiftende underlag. Denne sesongen blir det ScottyBob FatBastards. Hvis du synes nedrennet er det viktigste på turen kjører du et par ski med midje fra 90mm og oppover. Etter min mening spiller noen 100 gram fra eller til liten rolle uansett. Hvis du ikke orker/gidder er det masse "topptur ski" å få kjøpt. Disse er stort sett veldig lette, men det går på bekostning av egenskapene nedover. Det lureste er vel å prøve å få lånt litt forskjellige ski av kompiser/foretninger å prøve seg litt frem før kjøp.