|
 Nye planker
|
Fersking
|
OP
Fersking
Allround? Er det mulig?Trenger nye alpinplanker i år. Tenker å bruke de til både toppturer / pudder og til å kite med. I tillegg kunne jeg tenkt med å bruke de i preparert løype. (Trenger egentlig ikke twintip.) Finnes egentlig disse skiene ?
|
|
|
 jepp
|
Entusiast
|
Entusiast
Seth Pistol... Eneste jeg ikke har gjort er kiting, men de burde vel også fungere til det!
|
|
|
 seth pistol
|
Entusiast
|
Entusiast
har jeg kjøpt meg i år, og har hørt meget mye positivt om dem da jeg skal bruke de i noenlunde samme terreng som deg (og jeg har gjort grundig research ) De er brede til pudder, men har en ganske lav radius, samtidig er de myke i lengden til småjibbing, men stive i bredden så de klarer seg ganske bra i høy fart uten å blafre for mye og helt greit i harde løyper. Et ca sammendrag av hva jeg har hørt.. Oslo sportslager:http://www.oslosportslager.no/?page=modules/ Legend 8800 skal ikke være så værst den heller:http://www.oslosportslager.no/?page=modules/product&id=394539&mainCategory=2693&catId=4490
|
|
|
 hmm
|
Fersking
|
Fersking
har hørt mye bra om Dynastars Legend 8000....god fjell/pudderski, men fungerer også bra i preparerte løyper..tror de har den på oslosportslager.
|
|
|
 hmm
|
Fersking
|
Fersking
har hørt mye bra om Dynastars Legend 8000....god fjell/pudderski, men fungerer også bra i preparerte løyper..tror de har den på oslosportslager.
|
|
|
 hakon..
|
Entusiast
|
Entusiast
.. la en link til de i innlegget mitt 
|
|
|
|
|
|
 B2,B3
|
Fersking
|
OP
Fersking
Takker for tips.Hva med en av disse som allroundmodeller:Rossis B2 eller B3 ??
|
|
|
 Rossigniol
|
Medlem
|
Medlem
Scratch BC er en kjempe god alsidig ski.. Fin fin i pudder, BC (som den jo heter), samtidig som den er passe leiken i løypa, lett å gå med og sikkert ikke så værst til kite heller.. Jeg vil anbefalle den.. men nå er d mange skipar jeg ikke har prøvd og da.
|
|
|
 sprekker
|
Medlem
|
Medlem
har noen kompiser som har kjørt på B2.. For begge to så løsna sålen.. Fått takk i de gode gamle exsplosive så har du det råseste, men skal være god for å få utnyttet de ordentlig!
|
|
|
 Hva med...
|
Fersking
|
Fersking
Head mojo er rimelig bra til det meste, stabil og bra, kjørte på de i fjor, funka meget bra som allround ski, på de aller dypeste champagnepowder dagen kan de kanskje bli litt smale, men da skal det være snorkelpudder...Har dessuten kommet en supermojo som er enda bredere...Mojoen anbefales, funker topp for meg, en tanke å sjekke...
|
|
|
 ZAG Freeeride
|
Fersking
|
OP
Fersking
Noen anbefalte meg Zags Freeride BIG 84 modell.Fabrikkens beskrivlse av allroundegenskapene er det vel ingen ting å si på. Men hadde jo vært artig å høre om noen har testet disse i varierte forhold. Pudder/løype/fjellskare.En annen ting. Hvorfor lage ski som er helt hvite i dekoren?Kjipt å leite etter disse i snøen etter litt knall og fall vel ?
|
|
|
 Sjekk GOODE ski
|
Medlem
|
Medlem
GOODE Carbon 82 er ca tilsvarende i mål som f.eks Dynastar 8800, Black Diamon Havoc og Atomic TMEX, men veier 30-40% mindre. Funker som faen i preppa løype også.
|
|
|
|
|
|
 Trooooooor
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
nok jeg ville valgt Black Diamond Havoc til en allround-ski.Vet ikke hvordan de funker til kiting, men de duger nok der og, slik som de duger til alt annet....Jeg synes også de er ganske lette.
|
|
|
 Disse duger iallefall:
|
Ivrig
|
Ivrig
Völkl: Explosiv 3 (har selv), Explosive og nå Mantra. Mine Explosiv 3 er laget for "storfjellskjøring", men duger veldig bra i preppet bakke. Har 2 par racing storslalomski å sammenlikne med. Disse er markert betre når det virkelig begynner å gå fort, men da snakker jeg om 80-100km/t +.
|
|
|
 zag freeride
|
Fersking
|
Fersking
Zag funker helt enormt bra i løssnø, om man ikke kjører for fort... Problemet, og det som samtidig er veldig morsomt med dem, er at de har en ekstremt kort radius pga kjempetupp med stor innsving. De er også myke og blafrer noe vanvittig i hard løype... Anbefales kun til pudderdagene. Til kiting blir nok innsvingen et problem, du vil ha problemer med å holde en stø kurs uten å svinge. Tror et par feite planker er veien å gå, B3 eller B4 (eller fjorårets B3), dynastar 8800 eller dynastar Pro er nok veldig gode på det meste. Litt tung å dra på oppover, men til kiting og nedover er de lekre. Gleder meg til å teste mine Pro-planker på kite iløpet av vinteren.
|
|
|
 mye spennende
|
Medlem
|
Medlem
mye gode forslag her...og mye spennende som komme denne vinteren(har jo forsovet komt).Men jeg har et forslag til:Stormrider DP pro, du bør være en sterk, tung eller begge deler for å håndtere disse. Men viss du får til det er de heilt råe!! Vil også sei at Zag er det nærmeste en allround ski som jeg har kjørt! er uenig om at den ikke holder mål i bakken!! For jeg syns de er veldig kjekke i bakken nettopp pga innsvingen, men det kreve en viss teknikk! Men til kiting ser eg at det kan bli problematisk! Lykke te med valget!
|
|
|
 samme innlegg
|
Fersking
|
Fersking
Æ la ut samme spørsmål for noen mnd siden her på FriFlyt. Fikk en del bra tips både her og mer muntlig form i Tromsø. Noen mener at du kan finne greie Allround ski som er gode på en ting og OK på en del andre ting. Andre mener at en ikke kan få begge deler fullt ut (tilstrekkelig). Endte selv opp med Dyn 8800, etter at mange hadde gitt meg dette tipset. Men skal kjøpe en ren bakkski som er smalere og mer innsving når jeg får råd.
|
|
|
 Rossignol. Punktum.
|
Fersking
|
Fersking
Når det gjelder allround- egenskaper er årets rossi B4 mitt valg. Om man ønsker noe litt smalere og bakkekjappere er B3 er smooth alternativ. Om man drar på litt, i pudder eller på fløyel, sitter disse skia mye bedre enn feks Zag Freeride Big el årets Seth...
|
|
|
|
|
|