Jeg er enig med mye av det som folk mener her. Sko er lurt å kjøpe nytt, og selv om en er nybegynner er det ikke noe stort poeng i å kjøpe de laveste skoene. T2, T1 (race blir kanskje litt stiv), cxp, cxr og diverse garmontmodeller er alle bra, det er foten din som bestemmer.
Som nybegynner startet jeg med scarpa T1, Dynastar In74 og rottefella chilli med 20mm oppbygging. Byttet til Cobra etterhvert (satte de på de samme klossene) da chilliene røyk noen ganger. Skien kan jeg absolutt anbefalle til nybegynnere, den er ikke for stiv og er lettkjørt i bakken (angrer på at jeg solgte den ja). Vet det er mange som har samme erfaring med rosignol XX, senere B2. Skal man ha noe litt bredere er jo TM:X fra Atomic et alternativ. Eller er det mange ski som vil fungere bra.
Mitt råd er å kjøpe ski som er omtrent din egen lengde, det har jeg god erfaring med. De bør ikke være for stive, da dette lett kan ta motet fra deg i begynnelsen. Bredden er noe mange henger seg altfor mye opp i. Mine In74 var gode både i og utenfor løypa med sine 74mm på midten. For en nybegynner er det viktigste at man utfordrer terrenget med det utstyret man har og lærer utifra det. Så kan en heller gjøre seg opp en mening hva en skal kjøpe neste gang.
Å kjøpe ski/binding brukt ser jeg som uproblematisk når en ikke har stått så mye før. Men se etter at det er pent brukt og ikke gå for det første og det beste. Se deg litt rundt, undersøk priser på liknenede produkter og finn det beste kjøpet på den måten. Å kjøpe brukt er billigere så visst du finner ut at dette ikke er noe for deg, kan du selge utstyret til omtrent samme pris som det du gav for det.
Å ha en kunnskapsrik venn man kan ringe vil jo være en fordel, ikke stol blindt på de i butikken.
Lykke til.