Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Telemark vs. randonee
#162928 05/01/2006 11:55 AM
KjetilB Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem

Jeg har tenkt å kjøpe nytt telemarksutstyr, men har begynt å tenke på at kanskje randoneeutstyr er tingen. Jeg bruker utstyret til toppturer, trasking, og bakkekjøring, og har alltid brukt telemarksutstyr. Det nye utstyret må være stødig og samtidig ganske lett og behagelig.

Har noen gode råd å gi for/mot telemark/randonee?

Begge deler er gøy
KjetilB #162929 05/01/2006 6:14 PM
Medlem
Medlem

Har selv kjørt telemark siden 80-tallet, og alltid brukt det til topptur. Jeg skaffet meg randonèe utstyr for ca 4 år siden av to grunner:* Knakk forten på telemarkski på grunn av vridning. En utløser binding ville berget meg. Har også hatt nær skade situasjon, der utløserbinding ville virket. Det finnes fortsatt ikke gode alternativ hvis man vil ha utløser binding til TM.

* Etter 15 år på TM ville jeg prøve noe nytt.

Det finnes mye bra randonè utstyr på markedet, fra ultralett til tungt og kraftig. Velg etter behov, kjørestil og prioriteringer. Topptur med Randonèe utstyr er gøy og turen ned med fast hæl stor moro. Først gangen var det veldig uvant, prøvde hele tiden og løfte hælen. Men for meg var det på tide å prøve noe nytt.TM utstyret samler stort sett støv.

Tricky
KjetilB #162930 05/01/2006 7:04 PM
Entusiast
Entusiast

Telemark møter sin begrensning når terrenget og ført blir utfordrende, alpint utstyr er sånn sett klart overlegent når det gjelder å ha et utsyr som skal fungere optimalt alle skidager. MEN når det følelsen av å pumpe bunnløst pudder på en jubeldag ligger telemark milevis foran (for meg) og jeg er villig til å jobbe meg gjennom mange skidager med løs hæl på kartongsnø og gjennomslagsskare for ikke å gå glipp av den opplevelsen. Må imidlertid også innrømme at jeg har feiget ut og kjørt en helgardering med både randonee og telemark i skitrekket på alle turer de to siste årene

:- )
KjetilB #162931 06/01/2006 8:37 AM
KjetilB Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem

Takk for nyttige svar! Telemarksutstyret mitt har jeg brukt i preppa bakker og i fjellet. Fungerer lett randoneeutstyr i preppa bakke, eller blir bla bindingene for svake til det?

Re: Telemark vs. randonee
KjetilB #162932 06/01/2006 1:12 PM
Entusiast
Entusiast

Til "KjetilB"
KjetilB #162933 06/01/2006 2:49 PM
Ivrig
Ivrig

Du spør om "lett randoneeutstyr fungerer i preppa bakke". Jeg har vel det man kan kalle "tungt" randonneeutstyr (Fritchie Freeride). Dette fungerer i preppet bakke, men jeg merker klart at bindingene er mindre vridningsstive enn vanlige alpinbindinger. Men, jeg har veldig tro på, utifra hva jeg har lest, at Dynafit sin løsning mht vridningsstivhet her ligger milevis foran. Dynafit sin løsning kan, etter det jeg forstår, i tillegg til stor vridningsstivet, også betegnes som lett randonneeutstyr. Jeg ville i dag ha gått for Dynafit bindinger (flere støvelmerker er tilpasset Dynafit sin binding). Se ev: http://www.vpg.no/eshop/pub/engine.php?id=239

Hvorfor rando?
KjetilB #162934 06/01/2006 3:13 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Du må spørre deg selv hva du har mest lyst til, og har behov for."Stødig, lett og behagelig" kan du få til uansett, det blir en avveining hvilke kriterier som skal telle mest.Når det gjelder tyngde så er Dynafit-løsningen klart billigst, men det er også temmelig spesialisert for toppturer slik jeg ser det.Når det gjelder nedtur så gir nok rando-utstyr mulighet for å kjøre en del brattere med kontroll. Men siden du har stått en del telemark så er det ikke sikkert at forskjellen er så stor(?) Med dagens kraftige telemarkbindinger og -sko så blir det temmelig stabilt, man trenger ikke nødvendigvis bruke telemarksvinger hele tiden heller. Telemark = litt mer pump i lårene, litt lengre tidsforbruk. Litt mere kos?

Etter hvert har også produsentene av telemark-bindinger kommet med løsninger som gir lite motstand på vei oppover, slik som på randobindinger. 7tm har en tour-modell, og Rottefella, G3 og BD kommer visstnok med egne løsninger snart. Jeg kommer selv til å bruke 7tm tour på de feite topptur-skiene mine. (Total vekt ski/binding/sko: 8.8kg)

øh
KjetilB #162935 06/01/2006 3:13 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

billigst? det var ikke det jeg mente, dynafit er nok den letteste kombinasjonen. Skulle det være smile

til stuntmann
KjetilB #162936 29/01/2006 1:33 PM
Fersking
Fersking

"Telemark møter sin begrensning når terrenget og ført blir utfordrende, alpint utstyr er sånn sett klart overlegent når det gjelder å ha et utsyr som skal fungere optimalt alle skidager."

Æ det telemark eller du som møter sin begrensning? smile Det æ'kje skin det kjæm an på, men personen uppå skin. Lett å klage på utstyret...

Ha ein fin dag i sjon!