Du må spørre deg selv hva du har mest lyst til, og har behov for."Stødig, lett og behagelig" kan du få til uansett, det blir en avveining hvilke kriterier som skal telle mest.Når det gjelder tyngde så er Dynafit-løsningen klart billigst, men det er også temmelig spesialisert for toppturer slik jeg ser det.Når det gjelder nedtur så gir nok rando-utstyr mulighet for å kjøre en del brattere med kontroll. Men siden du har stått en del telemark så er det ikke sikkert at forskjellen er så stor(?) Med dagens kraftige telemarkbindinger og -sko så blir det temmelig stabilt, man trenger ikke nødvendigvis bruke telemarksvinger hele tiden heller. Telemark = litt mer pump i lårene, litt lengre tidsforbruk. Litt mere kos?
Etter hvert har også produsentene av telemark-bindinger kommet med løsninger som gir lite motstand på vei oppover, slik som på randobindinger. 7tm har en tour-modell, og Rottefella, G3 og BD kommer visstnok med egne løsninger snart. Jeg kommer selv til å bruke 7tm tour på de feite topptur-skiene mine. (Total vekt ski/binding/sko: 8.8kg)