Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Alpine Trekkers
#162861 12/01/2006 10:49 PM
Niveus Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Jeg vurderer å kjøpe Alpine Trekkers(gåadapter) når jeg skal gå små toppturer. Har hørt at disse skal fungere dårlig med Rossignol Axium/Look P-serie bindinger. Noen som har brukt disse bindingene i kombinasjon med Alpine Trekkers?

trekkers..
Niveus #162862 12/01/2006 11:11 PM
Fersking
Fersking

har selv look px14 lifter wide med trekkere og har ikke opplevd noen problemer med det så langt..men hører snakk om at det er problemer med px12 men er ikke sikker på om det gjelder for det samme som px14

Se
Niveus #162863 13/01/2006 8:09 PM
Fersking
Fersking

diskusjonen "Topptur: utstyrsvalg"

DRITT!!! Hadde ikke regnet med det
Niveus #162864 13/01/2006 8:15 PM
Fersking
Fersking

Jeg har PX12 og ser at det er et problem. Er ikke match made in heaven for å si det sånn. Ser ut til at en må gå med den ene (minste) vinkelstøtten oppe for at det skal går. eller kutte på skoen.

Må ha det uansett så det finnes nok en løsning.

God tur

ELLER...
Niveus #162865 14/01/2006 6:38 PM
Fersking
Fersking

bare flytte bakbindingen maks bak!!! Helt nydelig at jeg ikke begynte å kutte på skoen.

Konklusjon:PX12 til Alpine Trekker er ikke noe problem!!

NB: Må ta med deg noe flatt (type flatt skrujern) på tur sånn at du får flytt bindingen tilbake på plass.

Bare et lite spørsmål "bergen"
Niveus #162866 14/01/2006 6:46 PM
Ivrig
Ivrig

Har din løsning kun med å få presset stopperene på plass med trekkerene. Jeg spør bl.a. grunnet at jeg kjenner problemstillingen ved p12 men ikke de nye px12 (som jeg vurderer å kjøpe)?

hmm..
Niveus #162867 14/01/2006 6:55 PM
Entusiast
Entusiast

såvidt jeg vet skal problemet være mindre med px12, men "bergen" hadde vært fint om dukunne komme med en kommentar etter litt bruk? trodde px12 skulle passe bedre enn p12.. fint å vite..

Ser at dere lure!!
Niveus #162868 15/01/2006 1:13 AM
Fersking
Fersking

Jeg jobber i sportsbutikk og har ringt til andre(bl.a. UTE ang erfaringer) Snakket med en på ski som hadde prøvd P12 jib og ikke hadde problemer med det.

Greien er den:

Om du setter trekkers på PX12 uten å gjøre noe med bindingen... da går det går ikke med mindre du bruker den høyeste støtten!! Da går det såvidt, men det er dritt å gå med(har prøvd... og måtte dritten brenne)

MEN....

Jeg har 325mm på mine sko og bindingen er ikke tuklet med før JEG monterte den. Når bakbindingen flyttes tilbake så mye som det går "vinner" du faktisk bortimot 5cm. Om skoen er 325mm i utvendige mål så får du da ca. 5cm å gå på. Da jeg prøvde det var det ingen konflikt mellom sylinderet og hælen på skoen. Og til deg som lurte på stopperen så var ikke det noe problem for mitt vedkommende. Den legger seg. ,

Det er så enkelt som å ta med sko og ski og prøve det i butikken før du kjøper. Jeg hadde brukt tid på det.....

Det som er å utsette på det er at du MÅ stille bindingen maks bak før tur og ergo tilbake du skal ned. Litt arbeid, men lite sammenlignet med å pakke feller ordentlig i skikkelig vind.

Må man så må man... Jeg har ikke tenkt å bytte binding med mindre du vil kjøpe min for 2600,-.

Legger meg flat for de som mener at det ikke er maks å gå med på lengre turer..selvfølgelig for Trekkers er ikke randonne utstyr... men derimot en mulighet dersom det er mye (dyrt) med to par ski. Hadde en kamerat som gikk med det i fjor uten å mukke et sekund.

Er tyngre, men skal du opp så kommer du opp!!!

God tur!!!

trekkers..
Niveus #162869 15/01/2006 2:15 PM
Fersking
Fersking

Kjøpte meg trekkere før årets vinter, og har nå brukt de på en del turer! Må si det fungerer over all forventning! Er faktisk mer fornøyd med trekkere enn Randonee bindinger..:SMen dette er vel forskjellig fra person til person, og de må vel prøves før man kan uttale seg..:D

Jeg kjører med Marker Binding, og har ikke merket noe tull med den komboen..:D

Haaplose?
Niveus #162870 16/01/2006 12:57 PM
Medlem
Medlem

Er trekkers helt haaplose og gaa lengre turer med? Har et par sugar daddy's (den gamle mod. med integrerte bindinger) og har tenkt og gaa en del i vinter. Blant annet Haute route fra chamonix til Zermatt...Noen som eventuellt vet hvordan det er og sette diamir bindinger paa de gamle sugar daddyene?

Nix
Niveus #162871 16/01/2006 5:51 PM
Fersking
Fersking

Jeg syns ikke trekkere er håpløst i det hele tatt! Funker utmerket, også til lengere turer! Kan være noe ukjekke på hardt føre, men jeg ble ikke negativ på trekkere av den grunn! Men hvor solid og slitesterke de er, har jeg ikke peiling på, siden jeg bare har hatt trekkere i vel 1mnd nå og kun fått testet de 7-8 ganger!

Uansett så er det sikkert ikke noe problem og sette på Randonee bindinger på skia dine. Ta de med til nærmeste sporstbutikk og forhør deg med de.!

God Tur..:D

Okei
Niveus #162872 16/01/2006 6:58 PM
Fersking
Fersking

Trekkers er sikkert knallbra, håper det for det er det jeg har kjøpt. En kamerat jeg gikk mye på tur med i fjor syntes ikke det var noe stress.

Ren logikk sier at trekkers er tyngre å gå med enn randonee...fordi:

En alpinbinding veier mer enn randonee: Feks Dynafit TLT Comfort 1050g(par) VSLook PX12 Lifter 2520g (par). Trekkere veier 614g.Blir ca 2kg tyngre. De fleste alpinsko er vinklet mer fremover uten god mulighet til justering(noen har det og det hjelper).

Det er tyngre og ikke like egnet som randonee-utstyr....Det er jo en grunn til at det finnes et slikt alternativ.

Jeg trenger ikke det letteste utsyret siden det ikke er topptur jeg bruker det mest til. Syntes derfor trekkers er et glimrende alternativ selvom det er tyngre.

Det som er utelukkende positivt er at alpinbindinger er kraftigere og mer robuste når de herjes med ned igjen.

trekkers...
Niveus #162873 16/01/2006 7:37 PM
Fersking
Fersking

Vurderer selv å gå til innkjøp av ett sett med trekkers, da topptur ikke er det jeg driver mest med. Det er allikevel godt å ha muligheten hvis en topp skulle framstå som fristende.

Ser at endel av dere har prøvd trekkers. Er de fjærbelastet? Prøvde engang noen randobindinger uten fjærbelastning og da var det vanskelig å holde styr på bakskien ved traversering i bratt lende.

Vet ikke om dere forstår hva jeg ener med fjærbelastning så jeg skriver litt om det også. Det vil være en fjær som gjør at bakbindingen til enhver tid søker hælpartiet i skoen. ( håper det var forståelig)

*
Niveus #162874 30/01/2006 4:23 PM
Fersking
Fersking

Trekker har fjærbelastet retur, men den er ikke veldig kraftig så jeg er usikker på hvor godt den fuker med tunge ski. Har dog ikke fått prøvd den selv ennå, så jeg uttaler meg kun på grunnlag av å ha hatt en trekker i hånden...

fjæring..
Niveus #162875 30/01/2006 7:43 PM
Fersking
Fersking

prøvde mine 2 turer i helga..fjæringa er minimal, tilnærmet ingenting når du går med tunge ski..bruker s vicious selv..men alikevel så var jeg veldig fornøyd, var ikke så tungt og strebsomt som jeg skulle tro! anbefalles

haute route
Niveus #162876 30/01/2006 7:54 PM
Fersking
Fersking

vile nok ikkje tatt laus på haute route med trekkers. som det er skreve om ovafor blir det fort meir vekt med trekkers, og to kg på beina merkar du godt i dryge motbakkar med tynn luft. alpinsko for nedoverbruk er heller ikkje det mest komfortable å traske i. og haute route er mykje trasking! ville nesten heller anbefalt fjellski enn stive sko og trekkers. franskmenna he gått en del i fjellet, så det e nok en grunn til at dei bruka lett randoutstyr..

Bra og dritdårlig
Niveus #162877 01/03/2006 3:16 PM
Fersking
Fersking

Trekkers er en genial måte å komme seg opp på når du skal kjøre hardt. Er FORFERDELIGE å traversere eller gå på skrå med. Blir livredd hvis du står i bratt terreng med trekkere, og de hele tiden vrir seg nede i bindingen. Går du derimot opp en stor ikke for bratt skråning fungerer det helt topp.

Problemet med look er veldig enkelt å fikse med å skru ut og inn bindingen (om enn litt kjedelig).

Så når skal vi få noe som fungerer både til å gå med, og også til å kjøre hardt med??

Stram bindingene maks...
Niveus #162878 01/03/2006 6:26 PM
Medlem
Medlem

så minimerer du faren for at de løser ut. Kjenner problemet i traverser, der du omtrent lister deg avgårde for å unngå utløsning.Ellers et bra alternativ, som nevnt, for de som ønsker en topptur en gang i blant.

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå