Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Dynafitbindinger på brede ski?
#162468 13/03/2006 2:13 PM
Camp Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Er det noen som har erfaringer med å bruke Dynafitbindinger på brede ski? Blir det for "spinkelt" eller funker det? Er litt i tvil om hvilke randobindinger jeg bør sette på Sugardaddy...

Binding på sugar
Camp #162469 13/03/2006 2:57 PM
Medlem
Medlem

Jeg ville satsa på Fritschi diamir freeride, er jo ei binding som kan bruke vanlige alpinsko i også!

Hva er hovedprioriteringen din?
Camp #162470 13/03/2006 3:39 PM
Medlem
Medlem

Når du skal kjøpe nye bindinger er det viktig å tenke på hva du prioriterer høyest. Vil du ha en lett opptur eller vil du dra på hardt ned igjen?

Dynafitbindingene vil nok fungere greit på sugar daddy hvis du ikke har tenkt til å dra på veldig hardt. Vet at Jørgen Aamodt brukte Dynafit på Teledaddy(samme ski som sugar daddy, men litt stivere bakski) når han var i Pakistan og gikk på 8000m toppen G2. I tillegg ble de brukt på Laila Peak som har helningsgrad på oppimit 60 grader. Når Aamodt stoler på disse bindingene bør de holde til de fleste. Skal sies at han kjører på Diamir Feeride når han er i gamle landet.

En ting som også taler imot å kjøpe Dynafit, hvis du skal kjøre hardt, er at på de stiveste og høyeste rando støvlene er det ikke mulighet for feste av dynafit bindinger.

Ble kanskje ikke noe lettere å bestemme seg nå, men spørsmålet er altså: Raskt opp eller raskt ned?

Viktig pirk....
Camp #162471 13/03/2006 3:51 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Aamodt kjørte på Sugardaddy...ser slik ut på alle bildene.

Eller var det Teledaddy i forkledning?

Se følgende artikkel:
Camp #162472 13/03/2006 4:01 PM
Ivrig
Ivrig

http://www.wildsnow.com/backcountry-blog/backcountry-ski-017-flex.html.

Jeg har selv Fritschi Diamir Freeride. Kan selvsagt ikke gå god for at testen jeg henviser til er riktig. Men; jeg har erfaring med at Fritchi Freeride er lite vridningsstive i forhold til vanlige alpinbindinger. Har nettop sett forrige innlegg, derfor: Hadde jeg fått tilstrekkelig stive støvler til Dynafit bindinger ville valget falt på disse.

Beklager
Camp #162473 13/03/2006 4:03 PM
Ivrig
Ivrig

Det kom et innlegg mellom, så jeg henviste feil.

til Gotamaz og Raa
Camp #162474 13/03/2006 4:38 PM
Fersking
Fersking

Dynafit Aero Freeride er vel å regne som av de stiveste randostøvlene du får kjøpt, og med 4 spenner og borrelåsstramming i toppen samt en aggressiv kjørevinkel i skaftet, legges det absolutt tilrette for å dra på med dynafitbindinger...

Hva er hovedprioriteringen din?
Camp #162475 13/03/2006 11:09 PM
Camp Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Takker for innspill. Jeg synes det er viktig å ikke bruke mer energi enn nødvendig oppover, og er villig til å ofre litt kjøreegenskaper for å oppnå det. Har nettopp konvertert til Dynafitsystemet og smalere (les: lettere) ski etter mange år med Fritschi og fetere/tyngre ski. Bruker nå Scarpa Laser støvler, Dynafit TLT bindinger og Fisher Kammerlander ski. Jeg synes riggen er ypperlig oppover, og greit nok nedover. Kunne vel av og til tenke meg noe fetere ski med mer flyt til nedturen, og da skal det vel godt gjøres å finne lettere ski enn Sugardaddy med tilsvarende mål..? Kommer nok til å satse på å bytte ut Fisher Kammerlander med et et par Sugardaddy/Teledaddy i 173 cm. Er i markedet dersom noen har slike ski (uten platesystemet) til salgs...

Dynafit
Camp #162476 14/03/2006 8:15 AM
Fersking
Fersking

Jeg tror denne linken funker - ser ut til at det anbefales å ta det litt rolig med dynafitbindingen.

http://www.wildsnow.com/articles/dynafit_faq/dynafit_faq1.html

Omtale av Diamir Freeride finnner du her
Camp #162477 14/03/2006 8:17 AM
Fersking
Fersking

Hvor tung er du?
Camp #162478 14/03/2006 10:42 AM
Medlem
Medlem

Din høyde og vekt vil ha litt å si for om dette blir en bra løsning. Også lengden på skiene du kjøper vil spille inn.

Vær oppmerksom på muligheten for å "stive opp" bindingen ved å kjøre med frontbindingen i gå-posisjon. Da skal det mye til at den løser ut sidevegs, men du beholder utløsing forover. For å få glede av såpass kraftige ski bør du ha litt stive støvler. Aero FR er allerede nevnt, disse er svært stive. Sjekk også ut Scarpa Spirit S3, og Spirit S4 (kommer først neste år).

Personlig synes jeg Dynafit fungerer veldig bra. Men du merker at den slipper raskere enn Freeride ved dropping.

Vanskelig spm
Camp #162479 14/03/2006 1:10 PM
Medlem
Medlem

Har en følelse av at konsensus på bindinger heller i favør dynafit, mens det for et år eller 2 siden var flest som ga fritschi freeride tommelen opp.

Dynafit vs fritschi freeride; Dynafit har bedre kjøreegenskaper. Jepp, du så rett. På dynafitbindingen sitter støvelen mer eller mindre rett på skien, og dette blir bra vridningsstivt. På FF står du jo sikkert 5 cm over skien, og det er mye vridning i dette "leddet".

FF har noe bedre egenskaper ved hucking. Men de er jo ikke laget for dette de heller, så du bør jo ha alpinbinding uansett hvis det er dette du har tenkt å drive med.

Dynafit er vesentlig lettere. Mange mener også de er bedre å gå med, ergonomisk sett.

Dårligere utvalg av sko ved dynafit. Her skal man merke seg at det err mulig å mekke på noen dynafit hull på vanlige sko eller på rando sko som ikke er dynafit kompatible.

Tror jeg hadde sett veldig hardt på dynafit bindinger hadde jeg kjøpt randoutstyr idag.

Aamodt på teledaddy
Camp #162480 14/03/2006 9:24 PM
Medlem
Medlem

Til Norsk Honning:Er sikker på at Jørgen Aamodt kjørte på teledaddy på 183 når han var i Pakistan da jeg har prata med han om det! Mye mulig han har fått de "kledd" ut som sugar daddy for at folk skal tro det er det han kjører på. Jørgen er en sterk og tung kjører og mener at det er best med en stiv bakski da dette gir ekstra hjelp hvis man kommer litt langt bakpå....

Pirk Pirk Norsk Honning...

Pirker videre
Camp #162481 28/05/2006 2:38 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Gammel tråd, men jeg må bare pirke: vet ikke hvordan du kjenner herr Aamodt (setter på ingen måte spm ved ditt bekjentskap til han), men en elev på folkehøgskolen han jobber på var hellig overbevist om at han kjørte på Sugar Daddy i lengde 163. Hva vet du, -Øyvind-?

På alle bildene fra turen hans, ikke minst de i Fri Flyt-bladet ekspedisjonen ble omtalt i, ser man uten tvil at skiene er Sugar Daddy. Hadde vært fun om det var forkledte Teledaddies, da det er sykt kule ski;)

Mest lest på FRIFLYT.NO