|
 Alpintrekkers v/s randoneebindinger
|
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Hei!!! Jeg er ganske ny innenfor selve randonee, jeg er selv mest opptatt av nedkjøringer. Til nå har jeg bare brukt alpinutstyr og beinet opp og synket dypt i snøen. Jeg kjøpte meg forleden nye feite ski, pudderski. Og er nå i dilemmaet om å enten sette på fete alpinbindinger eller fritschi freeride. Er det noen som kan dele erfaring om alpintrekkers??? Som sagt, nedkjøringen er viktigst...
|
|
|
 Trekkere...
|
Entusiast
|
Entusiast
... er iallefall jævlig å gå med hvis du kommer borti et hardt parti i skrågange. 06/07 modellen av Fritschi Freeride har fått ei ny plate som gjør den meir torsjonsstiv. Den jeg har på fatskia mine. Veier endel mindre også den enn trekkere. Men som sagt, smaken er som baken.
|
|
|
 Trekkers
|
Medlem
|
Medlem
hvis nedkjøringa er viktigs velger du helt klart trekkers. men de er ikke noe særlig å gå med hvis det blir hardt, men da går du like fint på sko (evt med stegjern). dog er det litt pes å ta av og på skiene, så jeg har planer om å lage skarejern til mine trekkers slik at de passer på maden-skiene mine.
|
|
|
 .
|
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
og er det anbefale bruke vanlige alpinstøvler eller randoneestøvler?
|
|
|
 Re: Alpintrekkers v/s randoneebindinger
|
Entusiast
|
Entusiast
Alpinstøvler, definifitv! Både i rando og trekkers oppsett. Trekkers funker fett, men er kjedelig å gå lange flater. Kanting av ski på hardt føre er et helvete, som nevnt. Men når du skal ned er det jo stas...
|
|
|
 treckers og alpinstøvler
|
Fersking
|
Fersking
som alle sier, skit å gå travers på hard snø, men ellers gjør de jobben og får deg opp! kjører sethv med px14 og lange, gir en veldig fast og god følelse på skia, mister ikke mye kjøreevne der!
|
|
|
|
|
|
 .
|
Entusiast
|
Entusiast
Trekkers funker på korte turer, en gang i blant. Har du seriøse planer om å gå noen turer i løpet av vinteren, investerer du i et ekstra par rando-ski, evt setter på andre bindinger på skia dine.
|
|
|
 .
|
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Det fins ikke en plate som du bare kan bytte bindinger når du vil...? opp og bortover, rando, ned dyp pudder, alpin???
|
|
|
 .
|
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
burde det ikke være fint for lange turer med randoneestøvler pluss alpine trekkers?
|
|
|
 Trekkers
|
Medlem
|
Medlem
Uenig med Laaars. Å gå langt og seriøst med trekkers er ikke noe problem. Rando sko/bindinger/ski er laget for å gjøre oppturen lettest mulig, men på en slik måte at man kommer seg greit ned igjen. Alpinski/sko/bindinger er laget for å kjøre med, så hvis nedturen er viktigst (som du skriver) velger du trekkers. Ellers er jo telemark et veldig godt alternativ i mine øyne. 
|
|
|
 trekkere er helt konge
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
De er kjempefint å gå med. Lyst til å kjøpe mine? Brukt kun en gang. 700,- Send ff-mail.
|
|
|
 Trekkers vs rando bind.
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Trekkers er ok å gå med, men ubehagelig på en del typer underlag, som flere sier! MEN nedturen kan lett bli en nedtur med randobindinger, selv de kraftigste rando bindingen står lang tilbake i forhold til vanlige alpin bindinger. Dette blir spesiellt merbart om du selv er stor og tung, om skiiene er breie, tunge og stive! Er du liten og lett og kjører på "snille" ski kan en rando binding være god nok!
|
|
|
|
|
|
 rando binding
|
Fersking
|
Fersking
Jeg må si at jeg ble positivt overrasket over stabiliteten til rando bindingene naxo. Ok... på isholke kjenner man forskjellen på vanlig binding, men i pudder, ingen problem! Går du en tur i blant så er trekkers ok, men har du 10+ toppturer i sesongen er det ikke tvil at rando er tingen.
|
|
|
 Veldig fornøyd med Fritschi freeride.
|
Entusiast
|
Entusiast
Har den første som kom, er vel 3-4 år nå. Veldig fornøyd med den nedover. Veier 80 kg + utstyr, ikke noe problem å dra på. Tenker aldri på at den er " dårligere" en f.eks salamonbindingene mine. Også prøvd Trekkers, helt klart mindre behagelig å gå opp, men det funker jo.Som en annen sa, skal du gå ofte på topptur, kjøper du Fritschi freeride. Men blir det bare et par turer hver vinter, men du kjører 50 dager i anlegg så går du for reguler binding.Alternativt (som jeg) at du har flere par. Og har rando på det ene. Kjøpe noen brukte slitne fat-skis for en billig penge, som du setter rando på. Stålkanter og såle er ikke så viktig på offpistski. Når det gjelder støvler, så foretrekker jeg "de vanlige". Hadde også et par scarpa denali. Utrolig god å gå med, men fant ikke godfeelingen nedover. De ble for rette (noe som kan fikses med å skifte skinne hvistnok). Scarpa kommer vel med ny modell i år ? som skal være bedre nedover!
|
|
|
 Rando vs alpin bindinger
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Min erfaring er at valget ditt også avhenger av vekten din, veier du under 80 kg kan du kjøre rimelig hardt i pudder og pakket snø uten at du får nevneverdig flex i Fritschi bindingen. Vaget burde da bære enkelt, rando gir deg da muligheten til å velge en pudder tur på sparket.Er du en 80+ kg så bør du vurdere alpin binding om du kjører hardt og prioriterer nedkjøringen, men det blir tyngre å gå med. 1 kg på bena tilsvarer 5 kg i sekken, så de lengste turene blir da uaktuellt. Bruker selv alpin støvler og rando binding.
|
|
|
|
|
|