Teleskopstaver....hva funker best??
|
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Noen råtips om teleskopstaver som holder i lengden, som er lett i vekt, lett å justere, solid stor trinse etc....Siste paret jeg har brukt er Komperdell Carbon Tour Duolock...der reimene revnet etter 1 mnd....piss..!!
|
|
|
 Life-Link
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Har hørt mye både positivt og negativt om Life-Link sine staver. Jeg var ivertfall storforbruker av staver, men i år var jeg nødt til å kjøpe meg nye. De gamle Life-Link stavene mine holdt i 5 år. Jeg er ivertfall ikke tvil om hva jeg vil kjøpe igjen. Ta en kikk på Life-Link Carbon Pro
|
|
|
 Kjøp billigst mulig...
|
Fersking
|
Fersking
All erfaring tilsier at enten knekke man stavan i ett fall eller så blir dem stående igjen i brøytekanten når man sett sæ inn i bilen på tur heim. Det e ikkje alle som har kompisa som kjøre tilbake å hente utstyret som blir igjen glemt... sånn som du solberg 129. God Jul og godt nyttår
|
|
|
 Staver
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Har aldri brukt life-link selv, men har hørt mye bra om de. Minuset er prisen. Du får gode staver til halve prisen og vel så det. Hvis kontoen ikke er stinn av gryn eller du får en veldig god pris ville jeg valgt noe annet. Skal du ha teleskop må du bestemme deg om du vil ha to ellet tre ledd. Generelt er to ledd mer solid enn tre, men tar litt mer plass om du skal putte den i en sekk eller noe. Neste er låsesystemet. finnes mange varianter, min erfaring er at de variantene hvor man skrur selve staven for å stramme fungerer dårlig. Flip-lock systemet derimot har jeg hatt minimalt problemer med. S iste ting som jeg mener er viktig å tenke på er trinsene. Plast går fort i stykker, særlig hvis de går hele veien rundt staven, de gode gamle lær/stål variantene er store og litt tyngre, men solide. De jeg er mest fornøyd med er de halve trinsene som bla Black Diamond har. Ellers går det mest på vekt og pris hva man bør velge.
|
|
|
 Life link
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg mener at Life link er det beste valget. Jeg var tidligere storforbruker av staver og spesielt teleskopstaver knakk som fyrstikker. De Life link stavene jeg har nå, har jeg hatt i 6 sesonger uten noen problemer. De er i tillegg til å være solide veldig mye bedre å kjøre med enn mye av det andre du får tak i! Feks Gipron staver med flick lock er tunge og skranglete, og får en dårlig pendel under kjøring. Life Link stavene er omtrent like gode å kjøre med som en racing alpin stav!
|
|
|
 ...
|
Medlem
|
Medlem
ka merke e best i forhold til pris??
|
|
|
|
|
|
 Enig om Life Link
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg erhelt enig i at Life Link virker som de mest solide stavene på markedet, og blant de beste å kjøre med. Personlig så er det ikke så enormt viktig hvor god en stav er til å kjøre med, prøver å la skiene gjøre mesteparten av jobben. Staver er gode å ha på vei opp og litt for balanse på vei ned. De bør derfor ikke være for tung, men bortsett fra det er det et fett synes jeg. Har kjørt med gipron før og egentlig ikke så mye å utsette på dem, litt "skranglete" av og til, men aldri vært plagsomt på vei ned. Kjører med tre delte black diamond nå og de funker utmerket både på vei opp og ned. Og koster halvparten og kanskje mindre enn det av hva life link gjør. Men hadde jeg hatt mer penger på bok hadde det nok blitt life link...
|
|
|
 Staver
|
Entusiast
|
Entusiast
Har prøvd Leki med "innvendig gjenger på kon" som prinsipp for å låse stavene, og Black Diamond med Flip-lock. Av disse er BD best, Leki har en tendens til å enten fryse fast eller begynne å gli. Har hatt mone BD siden 96. Bruker kun teleskopstavene til topptur.
|
|
|
 GIPRON!
|
Entusiast
|
Entusiast
Har eit par Gipron teleskopstavar...har hatt dei til alls lags bruk i snart 6-7 år..minst! Skal seiast at eg er ikkje nokon stor hoppar osv...men har hatt ein del tryn med dei i djup tung snø....gått josten på langs med dei, brukt dei som teltbardunar, vandrestavar.Dønn solide stavar!Hadde eit par med skru funksjon og ikkje flipp lock før..der gav teleskopsystemet seg etter kun 1 års veldig snill bruk...
|
|
|
 staver
|
Fersking
|
Fersking
det er jo en del faktorer å tenke på ved stavvalg. carbon staver knekker sjelden om du ikke seriøst prøver, men alu staver kan du knekke eller bøye 7 dager i uka. Lifelink carbon staver har en utrolig bra sving - pendel rate. Merker det godt etter en dag på tur. BD flicklock er det beste jeg har kommet over, leki stavene fryser, eller du må i alle fall lufte stavene etter tur etc for å forhindre at de setter seg fast. BD Probepole er half and half alu og carbon, hvor carbon delene kan skrus i sammen til en kort skredstang. Så for teleskop vllle seg sagt gå for BD.
|
|
|
 To som funker...
|
Fersking
|
Fersking
Har mange års erfaring med både Life Link Carbon Pro og Gipron med flick-lock (som vel er nokså lik Black Diamond?). Og som så ofte ellers er det fordeler og ulemper med begge. For å ta en felles ulempe først, så gjelder dette trinsene: Begge utstyrt med plasttrinser Ø = ca 8 cm. Dette blir for altfor smått i dyp løssnø. Erstattet derfor trinsene på LL-stavene med trad. Swix Mountain-trinser (Ø = ca 12 cm). Ikke helt identisk indre diameter (feste), men de sitter godt når de først er på plass. Tips her er varmepistol og litt rå makt. Byttet har imidlertid en effekt på ?svingvekta?; de har ikke helt den samme fine balansen som i utgangspunktet. (At det var LL-stavene, og ikke Gipron, som fikk store trinser, var tilfeldig.) Ellers er Life Link-stavene dyre, men forbausende sterke og gode. Låsen er ok, men krever litt vedlikehold (silikonspray) og at du slett ikke vrir feil veg? Har prøvd, noe som krevde mye prakk for å få ting på plass igjen. Anbefaler at de får være mest mulig i ett stykke, og at en heller har en skikkelig søkestang i sekken. Gipron-stavene (den lange varianten) er noe mer klumpete, men ikke vesentlig tyngre. Flick lock-låsen er idiotsikker og rask å justere, og det er et større spenne i tilgjengelig stavlengde ? på min iallfall. Fin til alt fra skøytestaver på islagte vatn til nedoverkjøring. Har vanskelig med å klart anbefale den ene framfor den andre.
|
|
|
 To som funker...
|
Fersking
|
Fersking
Har mange års erfaring med både Life Link Carbon Pro og Gipron med flick-lock (som vel er nokså lik Black Diamond?). Og som så ofte ellers er det fordeler og ulemper med begge. For å ta en felles ulempe først, så gjelder dette trinsene: Begge utstyrt med plasttrinser Ø = ca 8 cm. Dette blir for altfor smått i dyp løssnø. Erstattet derfor trinsene på LL-stavene med trad. Swix Mountain-trinser (Ø = ca 12 cm). Ikke helt identisk indre diameter (feste), men de sitter godt når de først er på plass. Tips her er varmepistol og litt rå makt. Byttet har imidlertid en effekt på ?svingvekta?; de har ikke helt den samme fine balansen som i utgangspunktet. (At det var LL-stavene, og ikke Gipron, som fikk store trinser, var tilfeldig.) Ellers er Life Link-stavene dyre, men forbausende sterke og gode. Låsen er ok, men krever litt vedlikehold (silikonspray) og at du slett ikke vrir feil veg? Har prøvd, noe som krevde mye prakk for å få ting på plass igjen. Anbefaler at de får være mest mulig i ett stykke, og at en heller har en skikkelig søkestang i sekken. Gipron-stavene (den lange varianten) er noe mer klumpete, men ikke vesentlig tyngre. Flick lock-låsen er idiotsikker og rask å justere, og det er et større spenne i tilgjengelig stavlengde ? på min iallfall. Fin til alt fra skøytestaver på islagte vatn til nedoverkjøring. Har vanskelig med å klart anbefale den ene framfor den andre.
|
|
|
|
|
|
 Gipron
|
Medlem
|
Medlem
Har vel bare hatt ett par teleskopstaver under mitt liv som skikjører. Det er altså gipron staver, de har holdt utrolig bra, har vel bare bytta underdel en gang. Eneste som er litt negativt er vel at de er tyngre enn Life-Link. Jeg har skikkeli tur trinse på dem, men du får satt på plast trinser også, som gjør dem litt lettere.
|
|
|
 Underdel til Gipronstav
|
Fersking
|
Fersking
Er det noen som vet hvor jeg kan få kjøpt underdeler til Gipronstaver? Tips mottas med takk
|
|
|
 jups..
|
Fersking
|
Fersking
..gipron.lette, god festeanordning.aldri opplevd at de fryser...men, iogmed at jeg liker dem så godt, har jeg ikke prøvd andre, så hva kan vel jeg melde.... enjoy!
|
|
|
 Sjekk ut LEKI..
|
Fersking
|
Fersking
Har brukt de til frikjøring et par år nå, og de funker som faan.. Tåler en solid støyt, og er smoothe og enkle og justere! Lett Leki!
|
|
|
 Prøv BD
|
Fersking
|
Fersking
Jeg bruker Black Diamond Carbon Fiber Pole, med FlickLock justering, funker fett
|
|
|
 bd
|
Fersking
|
Fersking
har gode erfaringer med bd. lette og slitesterke. flick lock låsen er suverent bra. har aldri hatt problemer med dem
|
|
|
|
|