Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Hva skal jeg gå for?
#161433 27/01/2007 7:38 PM
skigor Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Hei

Jeg er en fersking som skal ha nytt fjellutsyr, hittil har jeg hatt noen gamle, lange, smale og ikke lettstyrte fjellski som jeg ikke tør nevne navnet på her en gang ;)De er vel ca 193-195, ikke mye gøyfaktor over det.Jeg er en fyr på 1,78m og 73 kg, hvilken skilengde kan passe meg?

Det er vel ronde/telemarkutstyr det er snakk om i denne sammenheng, men vet ikke helt hvilket nivå jeg skal legge meg på. Er ingen råtasskjører, men vil gjerne leke meg litt på tur nedover.Ønsker en ski som er lettstyrt i kortsving, flyter godt, ikke for tung, takler hardt føre og i det hele ha gøyfaktor.Denne skien finnes kanskje ikke :)Hva er aktuelle skikandidater her?Stort sett så sliter jeg meg oppover for å ha det gøy ned igjen som belønning, utstyret kommer ikke til å bli brukt i preparerte løyper.

Er meget takknemmelig for alle tips og erfaringer.

Mvh

Atomic
skigor #161434 27/01/2007 7:54 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Atomic "Snoop Daddy" er skia for deg-........lett, takler all underlag........

Hva skal jeg gå for?
skigor #161435 29/01/2007 3:02 PM
skigor Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

HeiTakk for tips, snoop daddy virket interessante ja, noen som vet om dette er en myk ski, jeg som nybegynner på slike ski bør vel ha en myk ski med mindre radius og som ikke er for lang?

Når det gjelder sko, hva fungerer til å gå oppover med, jeg har hittil kun erfaring med lærsko, hvordan blir overgangen til plast når det gjelder oppover, kan det bli stivt og stakkato eller er forskjellen mindre enn hva jeg tror?

Har vel også etterhvert funnet ut at jeg er ute etter utstyr for løs hæl, altså mer telemark enn rondeutstyr.

Mvh

..
skigor #161436 29/01/2007 4:03 PM
Fersking
Fersking

Når det gjeld sko så fungerer det meste, så lenge det er god mulighet for å løysne litt på dei og dei ikkje er altfor høge. Eg går sjølv med nokon gamle Scarpa T4 av billigaste kvalitet - fungerer heilt fint. Men det finst nok bedre valg.

Når det gjeld ski har eg heller ikkje noko veldig nyttig å komma med, men kan opplysa om at eg bruker Dynastar Intuitiv 182 som er litt tunge men veldig gode å køyre med både i bakke og pudder.

volkl
skigor #161437 30/01/2007 7:44 PM
Medlem
Medlem

Völkl har et par veldig lette ski, Norbert Jones. tror jeg de heter. Er nok en fin allrounder for skiftende føre.