Bindinger:
Dynafit.Jeg må få benytte sjangsen til å slå et slag for Dynafit-bindinger. For de aller fleste som skal ha toppturski, vil Dynafit være det beste valget. Dynafit-bindingene er de klart letteste bindingene på markedet med god margin. Skal man gå langt, er vektbesparing alt annet enn tull. 1 kg på beina tilsvarer omtrent 5 i sekken.
Dynafit-bindingene er også de klart beste å gå med. Du får et naturlig rullepunkt rett foran tåen. På andre randonebindinger vipper bindingen et godt stykke framfor tåen, og gangen blir unaturlig og mer anstrengt. I bratt terreng (på vei opp) merker man også en annen fordel med Dynafits bindinger; de er markant mer vridningsstive i gåmodus enn andre bindinger. Dette gjør at det føles tryggere å traversere i bratt terreng, og man får bedre kontroll med bakskien.
Så hvordan er så disse lette bindingene å kjøre med? Jo faktisk, så er de utrolig gode å kjøre med også. Jeg ble meget overasket første gangen jeg satte utfor med Dynafit. De ser jo så spinkle ut! For meg føles de som vanlige alpinbindinger. Kraftoverføringen til skien er bedre på disse bindingene enn alle konkurrentene som er på markedet per dags dato (les test på http://www.wildsnow.com/backcountry-blog/backcountry-ski-017-flex.html).
Holdbarheten på bindingene er også veldig god. Disse bindingene varer og varer, mens både Fritschi og Naxo har et mye mer frynsete rykte. Jeg har vel knapt vært borti feil med Dynafit, men kompisene mine på Naxo og Fritschi har alle vært plaget med feil og tull.
Så da har jeg påstått at Dynafitbindingene er de letteste, de beste å gå med, de mest solide, og at de har de beste kjøreegenskapene. Når bindingene også er de billigste på markedet, er det da den beste bindingen punktum? Nei. Som jeg ser det, er det to problemer med Dynafitbindingene. 1 Du må kjøpe nye sko som er kompatible (hvis du skal gå en del, vil du måtte gjøre det uansett, (se sko)). 2 Bindingene er ikke laget for å droppe høyt med.
Hvis du har for vane å kaste deg utfor 10 meters klipper eller høyere med toppturracket vil Dynafit løse ut. Hvis man lander bratt nok, og helt perfekt vil du unngå det, men hvis ikke vil du poppe ut av bindingen. Jeg har droppet fire-fem meter med Dynafit, og det har gått fint.
FritschiPå Fritschibindingene kommer du høyere på skien enn på Dynafit. Dette gjør at bindingen flexer mer, og det kjennes mer vinglete ut. Kjøreegenskapene er altså hakket dårligere enn på en vanlig alpinbinding, men ikke avskrekkende mye dårligere. De fleste vil kunne leve fint med dette. Når du går med Fritschibindingene vipper bindingene om et punkt som ligger et stykke foran tærne dine, dette gør gangen litt ubehagelig.
Før den nye Fritschi Freeride Plus (den sorte bindingen med rød dings anno 06/07) kom, var det et problem at Fritschibindingen plutselig kunne gå over i gå modus -såkalt "instant-tele". Det vil si at når du kjører nedover kan du plutselig bli kastet framover. Jeg kjenner til folk som har opplevd dette, og det er mildt sagt skummelt og ubehagelig. Av denne grunn vil jeg fraråde alle som vil komme til å kjøre plasser hvor man ikke kan falle, å ikke kjøpe andre Fritschibindinger enn den nye pluss-bindingen.
Fritschibindingene har også vært plaget med en del feil, men importøren er veldig raske og snille med å ordne opp i problemene. Ikke det at det hjelper når puddersnøen laver ned. Det er ikke lenge siden en venn ropte ut over fjellsidene i Engelberg "Jag hatar dom här skitbindingarna" etter at de knakk (Fritschi Freeride).
Dere skjønner sikkert at jeg ikke vil anbefale Fritschibindingene. Til det er de for dyre og dårlige. Den to eneste fordelene med Fritschi i forhold til Dynafit er at de ikke krever at du kjøper nye støvler, og at det er mulig å stille inn DIN på frambindingen. Denne muligheten har du ikke på Dynafit hvor frambindingens DIN er fast. Det vil si at enten så løser de ut på et fast trykk som du ikke kan stille på, eller så kan du sette de i fast modus hvor de ikke løser ut.
Så hvis du vil ha en randobinding du kan bruke alinstøvler i, og som man kan droppe med. Finnes det da en binding på markedet per dags dato som funker?
NaxoNaxo lager flere bindinger. Mine kunnskaper strekker seg til to av de. NX01 og NX21. NX01 var den første bindingen fra selskapet, og var grunnen til at bindingene fra selskapet ble kalt Knaxo. Den prater vi ikke om..
NX21 er freeridebindingen fra den sveitsiske produsenten. NX21 er en kraftig og tung binding som er lagd for kraftull kjøring. Fordelene med Naxo framfor Fritschi, er at du kommer lavere på skien, og at bindingen er langt mer behagelig å gå med. Dog ikke like behagelig som Dynafit. Når du kommer lavere på skien får du bedre kontakt og kontroll, men:
Vridningsmessig får den dårligere score enn Fritschi, og langt dårligere enn dynafit. Jeg har inntrykket av at den nye bindingen skal være mer feilfri enn Fritschi, men der har jeg liten førstehånds kjennskap. For mer info kan du lese mer på www.wildsnow.com
For min egen del er jeg ikke i tvil om hva jeg mener. Kjøper man Fritschi eller Naxo må man kompromiss mer enn om man kjøper Dynafit.
Men hva med de som virkelig skal dra på, og droppe høye dropp, kan ikke de kjøpe toppturutstyr?
Man har to valg:
1 Alpine Trekkers. Dette er en adapter man setter i en vanlig alpinbinding slik at man kan gå med de tunge skiene i vanlige alpinstøvler. Når man kommer på toppen putter man disse i sekken, og spenner på seg skiene som vanlig. Fordelen er at kjøreegenskapene ikke blir kompromisset i det hele tatt, og at dette er et veldig billig alternativ til eget toppturutstyr. Ulempene er verre.. Ta det fra meg. Trekkerne er et helvete å traversere med. Torsjonsstivheten er forferdelig, og går man bratt, kan skoen vri seg en desimeter ut fra bindingen (!) Man får helle ingen kontakt med bakskien. Jeg har bannet og steiket SÅ mye på tur med trekkerne.. Dessuten er de tunge, og vanskelige å få til å passe med Look-bindinger
2. Vente til neste år og kjøpe:
MARKER DUKE
Dette er en fullblods alpinbinding som man kan gå med. (Se video http://www.youtube.com/watch?v=1mwBaXYf5-o). Den har DIN skala til 16, og den ser veldig solig ut. Jeg har kjørt den i bakke, men ikke testet gåfunksjonen. Når jeg kjørte den kjente jeg ingen forskjell fra en vanlig alpinbinding. Gåfunskjonen ser veldig god ut, og den ser ut som om den vil være mer behagelig å gå med enn Fritschis bindinger. Baksiden av medaljen er at den vil koste fire tusen!
Til neste år er det to bindinger som gjelder! Dynafit for de aller fleste, og Marker Duke for de som drar på!
Sko:
Randosko er mer behagelige å gå med enn alpinstøvler. De kraftigste skoene er også veldig gode å kjøre med (se nyheter til neste år...).
Ellers gjelder det samme regler på randosko som på vanlige alpinstøvler: Den skoen som er best på din fot, er den skoen som er best for deg. Uavhengig av merke eller andre funksjoner!
Ski!
Randoneski er lettere enn vanlige kjøreski. Man kan bruke begge deler til Randone. Husk at vekt betyr ganske mye når man skal gå. På ski vil det bli en avveining mellom vekt og kjøreegenskaper langt på vei er det en negativ sammenheng mellom disse to.
Jeg har erfaring med to merker av randoski, Dynafit og G3. Dynafit sine ski er litt rimeligere enn G3 sine, men der slutter også fordelene. G3 skiene ligger langt foran i kjøreegenskaper! Selv om de er veldig lette, er de meget gode å kjøre med. Prøv et par G3 ski, og bli overbevist! Mitt inntrykk er at her kompromisser man veldig lite på kjøreegenskaper, selv om skiene er veldig lette. Jeg testet mange ski fra begge merkene for ikke lenge siden, og G3 var jeg utrolig imponert over.
KonklusjonBeklager at dette ble VELDIG langt... Toppturutstyr vil alltid bli et kompromiss den ene eller andre veien. Jeg vil vel egentlig anbefale de fleste dynafit-bindinger, også hvis man skal bruke de litt i bakke -det funker faktisk ypperlig! Her får man gode kjøreegenskaper, lett vekt og gode gåegenskaper. For de som skal kjøre hardt, vil jeg anbefale å vente til neste år og kjøpe Marker Duke. Min mening er at Fritschi og Naxo ikke når helt opp. Randonesko vil være bedre å gå med, men det får være et pengespørsmål.
Når det gjelder twin-tip ski er det ingenting i veien for å bruke slike til topptur. Det kan være litt mer kronglete å feste fellene i bakkant, men ikke værre enn at det ordner seg. Har man feller fra G3 er det i alle fall ikke noe problem. Vil tro at Black Diamonds feller også er twin-tip vennlige.