Det er helt klart mange gode tips i denne tråden - her er mitt bidrag: Uansett hvordan en vrir og vender på det: jenter er ofte lettere enn gutter, og kjører med mindre kraft. Ergo: utstyret trenger kanskje ikke være så bombesikkert. Og: Turen ned nytes selvsagt bedre om en har spart noen krefter i oppoverbakkene. Tror helt klart at Fritschi-modellene er mer enn solide nok - Marker Duke er overkill. Dynafit-bindingene har jeg personlig null erfaring med, men de får masser av skryt, bl.a. på amerikanske nettfora. Av ski finnes det modeller der fabrikantene har klart å skrelle av litt vekt for at oppoverturen skal gå lettere - bl.a. har Dynastar flere "jente-modeller" som visstnok er 25% lettere enn modellene i hovedserien. Karhu og G3 har også gode allround-modeller. Tenk på at baktupp kan føre til problemer med feste av fellene, spesielt hvis baktuppen er helt "rund", som f.eks. K2. Noen ski har en slags gummi-baktupp der en kan skjære til fellefeste. Det blir mer pålitelig i rufseføre.Av sko er vel Scarpa lettest å få tak i her på berget. De har jo mange modeller å velge mellom, bl.a. jenteskoen Magic, som muligens er noe spinkel for bakkekjøring. De nye Scarpa Spirit (3 og 4) og "gamle" Denali er i den kraftigere enden av skalaen. Takk for meg.