Heisann,jeg etterlyste akkurat det samme som deg, og det jeg endte opp med var fritschi freeride extrem på en atomic sugar daddy og atomic M-serie støvel. G3-feller, skarejern og skredpakke også seff.Nå har jeg brukt dette utstyret i nesten en hel sesong og kommet til at pakken er helt ypperlig til sidecountry-kjøring. Dvs. ta heisen opp, gå litt til og ha en konge tur ned. Det egner seg også til ren topptur HVIS det er særs mye snø, pudder osv. og da gjerne til å gå først med (floater bedre enn det meste). Det er veldig tungt å gå med når det ikke er "bratt nok" eller når man må gå på kant over lengere tid da skien er veldig bred.Jeg vil anbefale følgende:-Ski som ikke er bredere enn sugar daddy (hvis du ikke veier ett tonn da :-P Blir fort bred gange og slitsomt å gå på kant. Løst føre == lengere ski. For meg passet 184 veldig bra. Jeg er 170 høy og veier 70 kg, liker å ha opptil 10 kg i sekken. De liker store svinger på åpent landskap, men er ikke tyngre enn at man får hoppet seg rundt gjennom skogen heller.-Fritschi freeride extrem. Har aldri vært til hinder for å kjøre bratt/humpete/preppet eller middels store hopp/dropp. Enkel i bruk, solid og ja.. liker den.-Helt vanlige alpinstøvler. Best komfort, heller ingen hinder på vei opp når det er bratt nok.. Blir litt tungt men det gjør det vel uansett.-3G feller, like brede som skien. Ikke gå på en tynn stripe fell, det er bare tull. Vær obs på at fellen klabber mye når den er helt ny... Sørg for å "forstramme" fellen nok slik at den ikke glir over tuppen.-Skarejern er veeeldig greit å ha når det har fryst på om natta men blir fint om ettermiddagen. Sparer fellen for mye slitasje når det er isete.

JA, jeg har sett de geniale løsningene til dynastar med ski/fell combo. Det så helt genialt ut men jeg likte ikke skien på bakken - helt udugelig på hardt føre, for myk og alt for mye innsving. Følte at jeg sikkert kunne brekt skia hvis man landet bakpå.

For min del bruker jeg heller en halvtime mer på vei opp hvis jeg kan ha det morsommere eller mindre bekymringsfullt på vei ned. Tar man tiden til hjelp får man det meste med seg..