Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2
Randonnée-utstyr
#161195 13/03/2007 11:51 AM
VibekeB Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Jeg tenker på å kjøpe meg randonné-utstyr, men er litt utsikker på hvordan type ski og bindinger som egner seg. Jeg står nå på brett, så kan ikke så mye om ski. Skal bruke det mest i bakken i skianlegg og så må det være egnet til topptur. Hvis det er noen som har noen tips, så er det bare å si ifra. =)

mye går...
VibekeB #161196 13/03/2007 12:02 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Hvis det skal brukes mye i bakke ville jeg gått for en "kjørestøvel" enten Garmont Endorphin eller Scarpa Tornado. Flere bindinger å velge mellom, personlig liker jeg Fritschi freeride plus. Ganske dyr, men solid. Innenfor ski er det übermye å velge mellom, derfor skal jeg bare berette om ski jeg kjenner godt til. Dynastar Legend 3800, 4800 eller 8000 er gode og sikre valg. Event en jente spinoff av nevnte ski. Håper dette var til hjelp.

Randonnée-utstyr
VibekeB #161197 13/03/2007 12:31 PM
Fersking
Fersking

Dynafit; ski, binding og støvel

gode forhandlere da?
VibekeB #161198 13/03/2007 12:35 PM
Medlem
Medlem

Jeg lurer på det samme som trådstarter. Og hvem forhandler f.eks. Dynafit

Binding...
VibekeB #161199 13/03/2007 12:42 PM
Medlem
Medlem

Sjekk ut The Duke fra Marker.... Kommer til neste år og vil KNUSE Fritschi Freeride!!!

Dynafit
VibekeB #161200 13/03/2007 1:06 PM
Entusiast
Entusiast

Vet i alle fall at VPG selger Dynafit. Mulig at bratt.no også gjør det.

Dynafit
VibekeB #161201 13/03/2007 11:48 PM
Fersking
Fersking

Altså:
VibekeB #161202 14/03/2007 8:40 AM
Medlem
Medlem

VibekeB skriver "Skal bruke det mest i bakken i skianlegg ......" Da er jo ikke Dynafit det mest egnede utstyret! Dynafit er rent rando-utstyr og ikke noe kompromiss-greier som VibekeB er ute etter.Kjøp vanlige alpinski med en solid randobinding; evt vanlig alpinbinding og trekkere. Det er mitt råd!

Supersteinar
VibekeB #161203 14/03/2007 9:52 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Helt enig med supersteinar og det var det jeg prøvde å skrive i mitt innlegg før Dynafit gutta tok av. Kjøpe en rando støvel med så bra kjøreegenskaper som mulig, samt sterke bindinger. Kompletter med hvilke alpinski som helst!

dynastar/dynafit
VibekeB #161204 14/03/2007 8:46 PM
Fersking
Fersking

har både dynastar sin freeride serie og dynafit randone. supre ski,men til hvert sitt bruk.dynafit er lette ski som er greie å kjøre med,men IKKE i preppet bakke.dette er ski som egner seg best til toppturer.blir for myke til å brukes i bakken.anbefaler dynastar,da dette er en bunnsolid ski som takler det meste av underlag.ikke det heftigeste design på markede ,men hvem bryr seg vel om det når det er kjøreopplevelse en vil ha. velg en krafti binding som tåler en trøkk,å du har det som trengs for en perfekt dag i bakken..

Takk takk
VibekeB #161205 14/03/2007 11:44 PM
VibekeB Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Hei! Takk til alle dere som her gitt meg råd og tips. Og det er bare å komme med flere smile Det er som sagt litt viktig at utstyret passer til allsidig bruk, men etter romsdalsvinter har jeg funnet ut at topptur er utrolig gøy, så det kommer jeg garantert til å fortsette med. Vurderer kanskje bindingene Fritschi Diamir Freeride. Men hvor kan jeg få tak i The duke som du nevnte SuperSteinar. Jeg må nesten tenke litt på prisen også desverre, siden det er veldig mye utstyr som jeg har lyst på/ "bruk for". :P Hvor viktig er det med randonné-sko...går ikke alpinsko greit? Og er det fordel/ulempe med twin tip ski?

...
VibekeB #161206 15/03/2007 10:18 AM
Medlem
Medlem

The Duke kan du lese mer om her: http://www.friflyt.no/index.php?pagenr=32&threadnr=176065

Dessverre må du vente til neste sesong frown Kjører du stort sett i skianlegg med en topptur av og til så ville jeg nok ventet framfor å kjøpe Fritschi'en. Evt. kan du vurdere trekkers.... Kompromisser blir aldri topp til hverken det ene eller det andre så tenk på hva det blir mest av; bakkekjøring elelr topprurer.

Marker Duke
VibekeB #161207 15/03/2007 1:37 PM
Fersking
Fersking

Tror det er noen butikker som har fått Duke'n inn nå. Såg den iallefall på Hemsedal Sport til 3900 kr.

Marker Duke
VibekeB #161208 15/03/2007 1:52 PM
Fersking
Fersking

Tror det er noen butikker som har fått Duke'n inn nå. Såg den iallefall på Hemsedal Sport til 3900 kr.

Forslag.....
VibekeB #161209 15/03/2007 1:53 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Atomic "Snoop Daddy" ski, Fritschi "Freeride+" bindinger, Garmont "She Ride" støvler........ + feller da.www.sport-conrad.de

Føler med deg...
VibekeB #161210 26/03/2007 4:46 PM
-RM Offline
Fersking
Fersking

Heisann,jeg etterlyste akkurat det samme som deg, og det jeg endte opp med var fritschi freeride extrem på en atomic sugar daddy og atomic M-serie støvel. G3-feller, skarejern og skredpakke også seff.Nå har jeg brukt dette utstyret i nesten en hel sesong og kommet til at pakken er helt ypperlig til sidecountry-kjøring. Dvs. ta heisen opp, gå litt til og ha en konge tur ned. Det egner seg også til ren topptur HVIS det er særs mye snø, pudder osv. og da gjerne til å gå først med (floater bedre enn det meste). Det er veldig tungt å gå med når det ikke er "bratt nok" eller når man må gå på kant over lengere tid da skien er veldig bred.Jeg vil anbefale følgende:-Ski som ikke er bredere enn sugar daddy (hvis du ikke veier ett tonn da :-P Blir fort bred gange og slitsomt å gå på kant. Løst føre == lengere ski. For meg passet 184 veldig bra. Jeg er 170 høy og veier 70 kg, liker å ha opptil 10 kg i sekken. De liker store svinger på åpent landskap, men er ikke tyngre enn at man får hoppet seg rundt gjennom skogen heller.-Fritschi freeride extrem. Har aldri vært til hinder for å kjøre bratt/humpete/preppet eller middels store hopp/dropp. Enkel i bruk, solid og ja.. liker den.-Helt vanlige alpinstøvler. Best komfort, heller ingen hinder på vei opp når det er bratt nok.. Blir litt tungt men det gjør det vel uansett.-3G feller, like brede som skien. Ikke gå på en tynn stripe fell, det er bare tull. Vær obs på at fellen klabber mye når den er helt ny... Sørg for å "forstramme" fellen nok slik at den ikke glir over tuppen.-Skarejern er veeeldig greit å ha når det har fryst på om natta men blir fint om ettermiddagen. Sparer fellen for mye slitasje når det er isete.

JA, jeg har sett de geniale løsningene til dynastar med ski/fell combo. Det så helt genialt ut men jeg likte ikke skien på bakken - helt udugelig på hardt føre, for myk og alt for mye innsving. Følte at jeg sikkert kunne brekt skia hvis man landet bakpå.

For min del bruker jeg heller en halvtime mer på vei opp hvis jeg kan ha det morsommere eller mindre bekymringsfullt på vei ned. Tar man tiden til hjelp får man det meste med seg..

Kjøp fra utlandet!
VibekeB #161211 26/03/2007 5:25 PM
Fersking
Fersking

Kjøpte nettopp Fritschi freeride pluss fra telemark-pyrenees.com til ca 2000 NOK inkl norsk moms. Pris i Norge er 3600 kr. Nå har de salg på ski der også, ikke vanskelig å få under halv pris i forhold til norske priser. Sko har de også.Kan anbefale denne nettbutikken. Veldig hjelpsomme og varene kom raskt (4 dager).

Et LANGT men (forhåpentligvis) informativt innlegg
VibekeB #161212 27/03/2007 10:41 AM
Fersking
Fersking

Bindinger:

Dynafit.Jeg må få benytte sjangsen til å slå et slag for Dynafit-bindinger. For de aller fleste som skal ha toppturski, vil Dynafit være det beste valget. Dynafit-bindingene er de klart letteste bindingene på markedet med god margin. Skal man gå langt, er vektbesparing alt annet enn tull. 1 kg på beina tilsvarer omtrent 5 i sekken.

Dynafit-bindingene er også de klart beste å gå med. Du får et naturlig rullepunkt rett foran tåen. På andre randonebindinger vipper bindingen et godt stykke framfor tåen, og gangen blir unaturlig og mer anstrengt. I bratt terreng (på vei opp) merker man også en annen fordel med Dynafits bindinger; de er markant mer vridningsstive i gåmodus enn andre bindinger. Dette gjør at det føles tryggere å traversere i bratt terreng, og man får bedre kontroll med bakskien.

Så hvordan er så disse lette bindingene å kjøre med? Jo faktisk, så er de utrolig gode å kjøre med også. Jeg ble meget overasket første gangen jeg satte utfor med Dynafit. De ser jo så spinkle ut! For meg føles de som vanlige alpinbindinger. Kraftoverføringen til skien er bedre på disse bindingene enn alle konkurrentene som er på markedet per dags dato (les test på http://www.wildsnow.com/backcountry-blog/backcountry-ski-017-flex.html).

Holdbarheten på bindingene er også veldig god. Disse bindingene varer og varer, mens både Fritschi og Naxo har et mye mer frynsete rykte. Jeg har vel knapt vært borti feil med Dynafit, men kompisene mine på Naxo og Fritschi har alle vært plaget med feil og tull.

Så da har jeg påstått at Dynafitbindingene er de letteste, de beste å gå med, de mest solide, og at de har de beste kjøreegenskapene. Når bindingene også er de billigste på markedet, er det da den beste bindingen punktum? Nei. Som jeg ser det, er det to problemer med Dynafitbindingene. 1 Du må kjøpe nye sko som er kompatible (hvis du skal gå en del, vil du måtte gjøre det uansett, (se sko)). 2 Bindingene er ikke laget for å droppe høyt med.

Hvis du har for vane å kaste deg utfor 10 meters klipper eller høyere med toppturracket vil Dynafit løse ut. Hvis man lander bratt nok, og helt perfekt vil du unngå det, men hvis ikke vil du poppe ut av bindingen. Jeg har droppet fire-fem meter med Dynafit, og det har gått fint.

FritschiPå Fritschibindingene kommer du høyere på skien enn på Dynafit. Dette gjør at bindingen flexer mer, og det kjennes mer vinglete ut. Kjøreegenskapene er altså hakket dårligere enn på en vanlig alpinbinding, men ikke avskrekkende mye dårligere. De fleste vil kunne leve fint med dette. Når du går med Fritschibindingene vipper bindingene om et punkt som ligger et stykke foran tærne dine, dette gør gangen litt ubehagelig.

Før den nye Fritschi Freeride Plus (den sorte bindingen med rød dings anno 06/07) kom, var det et problem at Fritschibindingen plutselig kunne gå over i gå modus -såkalt "instant-tele". Det vil si at når du kjører nedover kan du plutselig bli kastet framover. Jeg kjenner til folk som har opplevd dette, og det er mildt sagt skummelt og ubehagelig. Av denne grunn vil jeg fraråde alle som vil komme til å kjøre plasser hvor man ikke kan falle, å ikke kjøpe andre Fritschibindinger enn den nye pluss-bindingen.

Fritschibindingene har også vært plaget med en del feil, men importøren er veldig raske og snille med å ordne opp i problemene. Ikke det at det hjelper når puddersnøen laver ned. Det er ikke lenge siden en venn ropte ut over fjellsidene i Engelberg "Jag hatar dom här skitbindingarna" etter at de knakk (Fritschi Freeride).

Dere skjønner sikkert at jeg ikke vil anbefale Fritschibindingene. Til det er de for dyre og dårlige. Den to eneste fordelene med Fritschi i forhold til Dynafit er at de ikke krever at du kjøper nye støvler, og at det er mulig å stille inn DIN på frambindingen. Denne muligheten har du ikke på Dynafit hvor frambindingens DIN er fast. Det vil si at enten så løser de ut på et fast trykk som du ikke kan stille på, eller så kan du sette de i fast modus hvor de ikke løser ut.

Så hvis du vil ha en randobinding du kan bruke alinstøvler i, og som man kan droppe med. Finnes det da en binding på markedet per dags dato som funker?

NaxoNaxo lager flere bindinger. Mine kunnskaper strekker seg til to av de. NX01 og NX21. NX01 var den første bindingen fra selskapet, og var grunnen til at bindingene fra selskapet ble kalt Knaxo. Den prater vi ikke om..

NX21 er freeridebindingen fra den sveitsiske produsenten. NX21 er en kraftig og tung binding som er lagd for kraftull kjøring. Fordelene med Naxo framfor Fritschi, er at du kommer lavere på skien, og at bindingen er langt mer behagelig å gå med. Dog ikke like behagelig som Dynafit. Når du kommer lavere på skien får du bedre kontakt og kontroll, men:

Vridningsmessig får den dårligere score enn Fritschi, og langt dårligere enn dynafit. Jeg har inntrykket av at den nye bindingen skal være mer feilfri enn Fritschi, men der har jeg liten førstehånds kjennskap. For mer info kan du lese mer på www.wildsnow.com

For min egen del er jeg ikke i tvil om hva jeg mener. Kjøper man Fritschi eller Naxo må man kompromiss mer enn om man kjøper Dynafit.

Men hva med de som virkelig skal dra på, og droppe høye dropp, kan ikke de kjøpe toppturutstyr?

Man har to valg:

1 Alpine Trekkers. Dette er en adapter man setter i en vanlig alpinbinding slik at man kan gå med de tunge skiene i vanlige alpinstøvler. Når man kommer på toppen putter man disse i sekken, og spenner på seg skiene som vanlig. Fordelen er at kjøreegenskapene ikke blir kompromisset i det hele tatt, og at dette er et veldig billig alternativ til eget toppturutstyr. Ulempene er verre.. Ta det fra meg. Trekkerne er et helvete å traversere med. Torsjonsstivheten er forferdelig, og går man bratt, kan skoen vri seg en desimeter ut fra bindingen (!) Man får helle ingen kontakt med bakskien. Jeg har bannet og steiket SÅ mye på tur med trekkerne.. Dessuten er de tunge, og vanskelige å få til å passe med Look-bindinger

2. Vente til neste år og kjøpe:

MARKER DUKE

Dette er en fullblods alpinbinding som man kan gå med. (Se video http://www.youtube.com/watch?v=1mwBaXYf5-o). Den har DIN skala til 16, og den ser veldig solig ut. Jeg har kjørt den i bakke, men ikke testet gåfunksjonen. Når jeg kjørte den kjente jeg ingen forskjell fra en vanlig alpinbinding. Gåfunskjonen ser veldig god ut, og den ser ut som om den vil være mer behagelig å gå med enn Fritschis bindinger. Baksiden av medaljen er at den vil koste fire tusen!

Til neste år er det to bindinger som gjelder! Dynafit for de aller fleste, og Marker Duke for de som drar på!

Sko:

Randosko er mer behagelige å gå med enn alpinstøvler. De kraftigste skoene er også veldig gode å kjøre med (se nyheter til neste år...).

Ellers gjelder det samme regler på randosko som på vanlige alpinstøvler: Den skoen som er best på din fot, er den skoen som er best for deg. Uavhengig av merke eller andre funksjoner!

Ski!

Randoneski er lettere enn vanlige kjøreski. Man kan bruke begge deler til Randone. Husk at vekt betyr ganske mye når man skal gå. På ski vil det bli en avveining mellom vekt og kjøreegenskaper langt på vei er det en negativ sammenheng mellom disse to.

Jeg har erfaring med to merker av randoski, Dynafit og G3. Dynafit sine ski er litt rimeligere enn G3 sine, men der slutter også fordelene. G3 skiene ligger langt foran i kjøreegenskaper! Selv om de er veldig lette, er de meget gode å kjøre med. Prøv et par G3 ski, og bli overbevist! Mitt inntrykk er at her kompromisser man veldig lite på kjøreegenskaper, selv om skiene er veldig lette. Jeg testet mange ski fra begge merkene for ikke lenge siden, og G3 var jeg utrolig imponert over.

KonklusjonBeklager at dette ble VELDIG langt... Toppturutstyr vil alltid bli et kompromiss den ene eller andre veien. Jeg vil vel egentlig anbefale de fleste dynafit-bindinger, også hvis man skal bruke de litt i bakke -det funker faktisk ypperlig! Her får man gode kjøreegenskaper, lett vekt og gode gåegenskaper. For de som skal kjøre hardt, vil jeg anbefale å vente til neste år og kjøpe Marker Duke. Min mening er at Fritschi og Naxo ikke når helt opp. Randonesko vil være bedre å gå med, men det får være et pengespørsmål.

Når det gjelder twin-tip ski er det ingenting i veien for å bruke slike til topptur. Det kan være litt mer kronglete å feste fellene i bakkant, men ikke værre enn at det ordner seg. Har man feller fra G3 er det i alle fall ikke noe problem. Vil tro at Black Diamonds feller også er twin-tip vennlige.

Tillegg til LANGT innlegg
VibekeB #161213 27/03/2007 10:45 AM
Fersking
Fersking

En opplagt negativ egenskap med Marker Duke som jeg glemte... Den vil bli den tyngste toppturbindingen i markedet...

Rando
VibekeB #161214 27/03/2007 10:55 AM
Fersking
Fersking

Det er helt klart mange gode tips i denne tråden - her er mitt bidrag: Uansett hvordan en vrir og vender på det: jenter er ofte lettere enn gutter, og kjører med mindre kraft. Ergo: utstyret trenger kanskje ikke være så bombesikkert. Og: Turen ned nytes selvsagt bedre om en har spart noen krefter i oppoverbakkene. Tror helt klart at Fritschi-modellene er mer enn solide nok - Marker Duke er overkill. Dynafit-bindingene har jeg personlig null erfaring med, men de får masser av skryt, bl.a. på amerikanske nettfora. Av ski finnes det modeller der fabrikantene har klart å skrelle av litt vekt for at oppoverturen skal gå lettere - bl.a. har Dynastar flere "jente-modeller" som visstnok er 25% lettere enn modellene i hovedserien. Karhu og G3 har også gode allround-modeller. Tenk på at baktupp kan føre til problemer med feste av fellene, spesielt hvis baktuppen er helt "rund", som f.eks. K2. Noen ski har en slags gummi-baktupp der en kan skjære til fellefeste. Det blir mer pålitelig i rufseføre.Av sko er vel Scarpa lettest å få tak i her på berget. De har jo mange modeller å velge mellom, bl.a. jenteskoen Magic, som muligens er noe spinkel for bakkekjøring. De nye Scarpa Spirit (3 og 4) og "gamle" Denali er i den kraftigere enden av skalaen. Takk for meg.

Rando II
VibekeB #161215 27/03/2007 10:57 AM
Fersking
Fersking

Imponert av innlegget ditt skihc (som du skrev mens jeg skriblet ned mitt). Jeg hoppet etter Wirkola - dog uten å vite om det.

Rando III
VibekeB #161216 27/03/2007 11:03 AM
Fersking
Fersking

skihc sa det som skulle sies. Bra innelgg! Jeg legger meg flat i forhold til kunnskapen som denne karen/dama sitter inne med. Med kun to år på rando (Fritschi Freeride), etter 15 år på telemark, er jeg novise i dette selskapet. Dynafit-bindinger har jeg vært gira på å prøve i lang tid, og jeg ble ikke noe mindre gira nå...

Rando IV
VibekeB #161217 27/03/2007 11:34 AM
HPK Offline
Medlem
Medlem

Etter 20 år på telemark gikk jeg over til alpint i fjor.Byttet ut Linken med Dynafit på mine Dynastar Legend 8800 og skaffet meg ett par Scarpa Spirit 3. Det første som slo meg da jeg prøvde skiene i bakke var hvor tight disse bindingene satt. Det eneste som krevde litt tilvenning var overgangen fra Lange 120 FR til Scarpa Spirit 3 mht stivhet og vinkel på skaftet.Neste steg var topptur. Ble overasket over hvor lett dette utstyret var å gå med, spesielt sammenlignet med telemark og T1 støvler. Ingen motstand i rotasjonspunktet og veldig behagelige støvler. Eneste som er litt plundrete er hvis man har behov for å tråkke sidelengs. Bakskia har da en lei tendens til å duppe ned og bli hengende igjen i snøen. Fant etterhvert en teknikk som løste dette på et vis. Dette gjelder for alle randonne rigger.Er for gammel til store dropp, men liker fortsatt å dra på litt. Superfornøyd med Dynafitbindingene. PS. Digger klikket når helen festes.

Rando V
VibekeB #161218 27/03/2007 9:01 PM
Medlem
Medlem

Jeg har kjørt på Dynafit bindinger i snart 2 sesonger. Jeg bruker de både i alpinanlegg, i halfpipen og off-piste.

I alpinanlegg er den helt grei for oss vanlig dødelige.

Men jeg opplevde en del problemer første sesong når jeg skulle gå med dem. Helfestet vred seg ca. 1 gang i timen slik at støvelen plutselig kom i lås. Dessuten har jeg opplevd litt for mange problemer med is og snø som gjør det vanskelig å feste på seg skiene. Dynafit er antageligvis den mest kronglede binding når man har trynet i dyp pudder og prøver å feste skiene på bena igjen.

Uansett velger jeg Dynafit neste gang jeg kjøper ski - og det blir neste uke (-:

Hei folkens
VibekeB #161219 27/03/2007 11:44 PM
VibekeB Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Jeg må si det morsomt å lese alle innleggene deres, dette lærer jeg masse av smile Men jeg kan vel kanskje informere dere om at jeg kjøpte meg ski og sko i går. Fikk en veldig bra deal på K2 Fujitive og et par relativt myke alpinstøvler. Gleder meg til å prøve dem ut i påsken. Jeg forstår at det er mye bra med Dynafit-bindinger. Prøvde det i Åndalsnes på highcampen der, og hadde det fint både oppover og nedover. Men jeg slet noe veldig med å få festet skoene i bindingene på toppen, og dette mislikte jeg sterkt, så ble ikke like begeistret for de bindingene. Jeg har ikke kjøpt bindinger enda, men har vel egentlig bestemt meg for diamir freeride +. Skulle gjerne hatt dem før påske, men da må jeg nesten kjøpe dem for fullpris i butikk, og har mer lyst til å bestille fra evt. sport-conrad. Så jeg får se hva jeg gjør. Ellers takk for alle tips. Jeg kan komme tilbake til hvordan skiene er etter påske :P

Dynafit binding
VibekeB #161220 28/03/2007 2:53 AM
Fersking
Fersking

Dynafit har ei mengde ulike variantar med bindingar. Kva for ein binding er å foretrekke?

Bra tråd!
VibekeB #161221 28/03/2007 12:48 PM
Fersking
Fersking

Ut fra subjektive erfaringer og div "ekspert-råd" anbefales TLT Speed. Denne er velprøv, lett og med god helløftefunksjon. Ser ikke grunnen til å gå for de nye tyngre bindingene fra dynafit, vektreduksjon er jo målet med hele bindingen. Ellers har jeg nok en subjektiv anbefaling på ski; Fischer x- calibur er den mest stabile skien (i alle typer snø) i forhold til vekt jeg har prøvd. Anbefales! sammelikner med div. atomic og völkl modeller.

Garmont
VibekeB #161222 30/03/2007 12:22 AM
Nytt medlem
Nytt medlem

Skal man ha en støvel med best mulig kjøreegenskaper, har Garmont det beste utvalget. Endorphin er nevnt, og er den råeste. Adrenalin er neste mann på skalaen, har sykt bra passform og har fått veldig bra kritikk fra frikjørere. Denne fås hos XXL (faktisk) til en den hyggelige prisen 3999,- (settes sikkert ned etter påske). Dette er billigere en f.eks. Scarpa Tornado, som til min skuffelse var myk som en katt...

Dynafitbindinger
VibekeB #161223 01/04/2007 10:42 AM
Medlem
Medlem

Dette er den andre sesongen min med dynafit bindinger og jeg er kjempefornøyd. Har aldri hatt noen problemer med de. Har gått mest topprurer, men også kjørt en del bakke.

I forhold til vekt er de helt overlegne, og du lærer fort teknikken med å feste bindingene.

Kjører også med Scarpa magic og må avfeie at de er "spinkle" å kjøre med.

Bra utstyr
VibekeB #161224 07/04/2007 6:14 PM
VibekeB Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Hei. Det har vært morsomt å lese hva alle mener, men jeg fikk endelig kjøpt ferdig alt utstyret før påske og har stått masse på ski i Trysil de siste dagene. Jeg endte opp med K2 fujative ski, roxa alpinsko og diamir freeride + bindinger og jeg er veldig fornøyd. Har riktig nok bare stått i preparert bakke så langt, men gleder meg til å prøve dem på topptur også. =)

Gode erfaringer med Fritchi freeride
VibekeB #161225 08/04/2007 12:39 AM
Entusiast
Entusiast

Hatt de i tre-fire år nå (dvs de første som kom på markedet )og har bare gode erfaringer med de. Har byttet bindingene over fra Rossi bandit XXX til K2 kahuna (maiden/ak enemy) som har vært "hovedskiene" mine. Har da brukt XXX skiene kun på toppturer, og savnet av kahuna (som er ei jævla mye bedre offpist ski) gjorde at jeg i vinter satte Freeriden over på de. Montert på samme stance som de vanlige bindingen (salamon) og de funker helt likt. Tenker ikke et sekund at det er randobindinger jeg har. Følelsen er helt lik. Veier også relativt mye (80 kg) og liker å røske på over kuler etc. Til dags dato ikke hatt noen problemer med hverken UBR (unwanted binding relase) eller at kjøremodusen går opp til gå modus i kjøring.Og har også en 5-6 kompiser med samme binding (inkl årets model) og alle er like fornøyde. Synes de er veldig god å gå med (har ikke prøvd Dynafit, men har lyst), selv om jeg så klart skjønner at lettere bindinger er lettere å gå med. Men med mitt valg av ski og sko (Tecnica fire diablo) viser at jeg prioriterer nedover.

PS! Feller og stor baktupp ikke noe problem. Fellene sitter fast uten bakfeste så lenge fellene går litt opp på baktuppen og ok med lim. Har i hverfall ikke hatt noen problem med dette, dog har jeg nye feller, så muligens kan det bli et problem. Utfordringen ligger mer i framtuppen, men med et par cm duck tape lar dette seg løse raskt. Oi..langt innlegg gitt. God topptur sesong for alle enten vi tenker vekt eller ei-

støckli
VibekeB #161226 21/04/2007 9:44 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

kjøpte mg min første rando-pakke netopp, ble anbefalt (av platousport) å kjøbe støckli stormerider tt 188. siden eg ville ha ein sko som eg konne bruka i løypene og, valgte eg garmont endorphin, og binding freeride pluss ifra dynafit. d funke kjempe bra for mg, absolutt de beste skinå eg har hatt. vis d ikkje står på pris så e jaffal dette ein bra pakke. lykke te!

The duke
VibekeB #161227 03/05/2007 3:30 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Duke bindingene hos Hemsedal sport er solgt.Prøvde forresten bindingen i skogshornsrenna i Hemsedal nå i helgen.Jeg synes den var svært bra. du merker ikke forskjell på den og på vanlige alpinbindinger når du kjører. I tillegg til det så gjør låsemekanismen at du kommer 40 mm lenger frem i gåmodus, noe som gjør det lettere å bla. vende når det er bratt. Kunne kanskje ønsket meg noe lenger randobøyle. sammen med disse bindingene så hadde jeg kanskje valgt en vølkl mantra.

Mitt utstyr
VibekeB #161228 03/05/2007 11:41 PM
Fersking
Fersking

Nå i år kjøpte jeg et par "Atomic - Sugar Daddy"-ski med "Fritschi - Freeride Plus"-bindinger.Disse skiene er lette og er beregnet på pudder og lange turer ... men de fungerer sikkert bra i bakkene også.Ellers er jeg også rimelig fornøyd med bindingene ... ikke noen problemer med dem.

Anbefales! :wink

Marker Duke
VibekeB #161229 04/05/2007 12:11 AM
Fersking
Fersking

Det var jeg som var så heldig at jeg fikk tak i Marker Duke fra Hemsedal Sport.... Enig med "the Duke" med at den virker meget bra! Veldig solid og stabil! Men det er litt rart at den bare leveres med en hælbøyle og denne er relativt lav...., omtrent midt mellom de to høyeste instillingene på Fritschibindingene.... Ellers samler det seg lett litt snø under bindingen i gåmodus som må fjernes med en stav eller lignende før den kan settes i kjøremodus, dette er litt irriterende, men ikke noe stort problem. Den veier jo relativt mye, 2700 gram..., men alt i alt virker denne bindingen meget bra og vil nok bli klart førstevalg for de som vil ha en meget stabil og solid randobinding!

GOD TUR, sier nå jeg!
VibekeB #161230 04/05/2007 12:16 AM
Medlem
Medlem

Hei Vibeke!

Folk er jammen opptatt av å få fortalt hva de synes...og det er vel kanskje bra?!

Har ikke lest alle innlegga så nøye, men er det noen som har nevnt at du faktisk må steppe ut av Duke'n for å "klikke" den til/fra skjøre-/gå-funksjon? Dette kan være uggent dersom du står på en smal topp eller i ei bratt hellning, lett å miste skia... (Personlig ville jeg gitt Duke'n ett år på å bli immun mot "barnesykdommer" før jeg satsa på den, dessuten tror jeg den vil bli litt gedigen på Fujative'n, som er ei relativt myk ski...)

Går mye på turer selv (Fritschi Freeride + og Salomon Scarlet), og bruker bare vanlige Aldri vært noe problem. Bare husk å spenne godt den nederste av de to øverste spennene når du går, så du ikke får gnagsår.

Ellers må jeg innrømme...lurer på hvordan "Gamlekara og -kjerringene" greide seg uten plastikk, stålkanter og glassfiber??? Er vi mer opptatt av utstyret enn av turopplevelsen?

God tur, Vibeke!

Utstyr...
VibekeB #161231 04/05/2007 1:29 AM
Fersking
Fersking

Utstyr er alltid kjekt det....., selv om det kanskje av og til kan bli litt mye fokus på det....

Tror forøvrig ikke det kommer til å bli endret så mye på Duken til neste generasjon, men å få lagt til en ekstra hælbøyle burde vært mulig...?

Re: Randonnée-utstyr
VibekeB #161232 05/05/2007 10:52 AM
VibekeB Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Turopplevelsen er helt klart viktigere spør du meg...valget av utstyr går derfor på hva som gir den beste opplevelsen...ikke design/merke etc. Ellers er det flott at så mange kommer med sine anbefalninger.. Jeg kjøpte meg jo selv utstyr før påske (som jeg skrev litt høyere opp) og er så langt veldig fornøyd med mine K2 fujitive og diamir freeride pluss. Gleder meg til å prøve dem på Turtagrø. wink Men folk må gjerne fortsette å skrive i forumet, så kan andre få glede av det :wink

Gud tur til dere også!!! :grin

Vpg
VibekeB #161233 06/05/2007 12:38 AM
Medlem
Medlem

www.vpg.no har tilbud på randonèe nå..

Dynafit FT.10 går for 2000;D

...
VibekeB #161234 24/05/2007 12:58 AM
Medlem
Medlem

Kjøp utstyr etter lommeboka. Kjøper du i utlandet, så får du ingen garanti i Norge. Så det kan fort bli litt dyrt det også. Spesielt på bindinger som er ganske så skjøre. Hvis du skal gå lange turer, så kjøp det som er lettest. Blir det turer der det er nedkjøringen som er viktigst, så kjøp noe som virkelig tåler en trøkk.

God tur alle sammen!!!

Side 1 av 2 1 2

Mest lest på FRIFLYT.NO