Det er forståelig at man ønsker å redde bygda si, men jeg synes likevel det er radikalt å ødelegge det fantastisk fine fjellområdet med stygge master og tråkkemaskiner. Ingen tvil om at kvaliteten på Isfjordsfjella blir forringet for de som liker urørt natur, noe vi faktisk ikke har så mye igjen av som mange vil ha det til. Bare se deg rundt en fin sommerdag på fjellet og tell alle kraftlinjene og de mange oppdemte vatna med sørgerender rundt omkring i Rauma kommune og ellers i fjell-Norge.

Når det gjelder debatten rundt planene virker det som folk glemmer et par vesentlige ting når de lovpriser prosjektet. For det første er det ingen som har tenkt på (ihvertfall er det ingen som skriver noe om det) de klimaendringene vi ser rundt os. Hvordan ser det ut i Isfjorden om ti år vinterstid? Eller 20 år? Er det da noen som kommer og demonterer skitrekket pga konkurs? Neppe. Da har man prestert å vansire et flott område i generasjoner framover. Det er vel ikke akkurat skitrekk ved fjorden i Norge som kan kalles sikker investering med tanke på framtida.

Og hvor skal alle brukerne komme fra? Regner med at initiativtakerne har fått med seg at det ligger en del skitrekk i nærheten som allerede har opparbeidet seg en god brukermasse (strandafjellet, oppdal, bjorli), og jeg tror ikke at alle de som har kjøpt seg hytte der selger den og kjøper ny i Isfjorden, ihvertfall ikke med tanke på vinteren i fjor da det nesten ikke var skiføre i lavlandet. Og disse utlendingene det er snakk om, som skal komme i hopetall til Isfjorden når Iski er utbygd, de kommer vel ikke til Isfjorden for å stå i skitrekk? De utlendingene jeg har møtt på tur synes jo det fantastiske med Norge er fraværet av store skitrekk og helikopter på hver topp.

Hvorfor ikke bruke trekkene i nærheten og heller bevare de verdifulle fjellene for framtidige generasjoner? Det gjelder å bruke hodet og tenke på annet enn kortsiktig profitt, ikke alt kan kjøpes for penger.