berre å byggeut
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Kjøre ski er jo kjempe morro!! Det er så mange fjell å gå på, så eit skisenter i Isfjorde er berre flott. kanskje det vil komma nokon frå Romsdalen som kan kjøre ski..........ikkje berre klatreskisenter = ski glede
|
|
|
 Re: NEI TIL ISKI.NO
|
Entusiast
|
Entusiast
Sitat famousgrouse:Som isfjording er jeg selvfølgelig for investeringer som vil blåse liv i bygda, men ikke på bekostning av vår unike natur. Skianlegg hører mer hjemme i skogkledde dalsider på østlandet, der de er ute av syne så snart man bikker over kanten og er inne på høgfjellet. Jeg blir dratt mellom to sterke motsetninger. famousgrouse har jo et poeng med Den urørte naturen er noe spesielt, men jeg er sterkt uenig i at skianlegg hører hjemme på det skogkledde østlandet. Noen av mine beste dager på ski har vært i Røldal, Whistler, Oppdal osv.. åpne skisteder, med mye terreng, og store muligheter for fersel utenfor bare skianlegget. Og her har jo Isfjorden muligheter av dimensjoner. Et godt skianlegg i regionen hadde jo vært flott! Så lenge det blir gjennomført skikkelig.- Personlig klarer jeg ikke å bestemme meg helt, men anlegget vil jo gi tilgang til helt andre turerer og traverser enn det som er reele turvalg i dag?!
|
|
|
 Utifra mitt ståpunkt:
|
Ivrig
|
Ivrig
synes jeg denne forumtråden handler altformye (nærmest totalt) om menneskers interesser :twisted! Jeg skulle gjerne startet en forumtråd om Norge og fredningsområder generelt. Jeg mener vi burde hatt mye større områder med 0-toleranse for annet enn turgåing, men tenker ikke da kun på fjellområder. Andre områder burde fristilles mye mer. Dette burde ikke vært kommunalt styrt, men fra øverste nivå. Likevel (dette er ingen motsigelse) må kommunene ta sitt ansvar. Men; dette er et ski og friluftsforum, så jeg velger å avstå fra ovenfornevnte ev forumtråd:).
|
|
|
 Ja takk begge deler
|
Fersking
|
Fersking
I norge har vi ikke et enseste skianlegg som er mer enn under middels. Enig i at vi skal beholde naturen vår uberørt. Men da mener jeg også at vi kunne tatt oss rå til et skikkelig alpinannlegg, og heller sagt nei til alle de idiotiske danskebakkene som spretter opp på vært ness.
|
|
|
 NEI
|
Fersking
|
Fersking
Nei til utbygging! Uten tvil best uberørt, det er det som gir sjarm!
|
|
|
 Middels?
|
Avhengig
|
Avhengig
Sitat nilseneinar:I norge har vi ikke et enseste skianlegg som er mer enn under middels. Enig i at vi skal beholde naturen vår uberørt. Men da mener jeg også at vi kunne tatt oss rå til et skikkelig alpinannlegg, og heller sagt nei til alle de idiotiske danskebakkene som spretter opp på vært ness. Unnskyld at jeg sier det, Einar, men skianleggene i Norge er ikke fullt like under middels som ditt skriftspråk... Greit nok at dette ikke er en språkdebatt, men "norge" med liten 'n', og "på vært ness"...VÆRT??? Hvert, heter det! Barneskolepensum! (Det er mer i ditt innlegg å pirke på, men jeg gidder ikke) For øvrig så er det flere veldig bra skianlegg i Norge. Kvitfjell er eksempelvis langt unna noe som kan kalles danskebakker. Med unntak av at det er få nedfarter der, holder Kvitfjell veldig bra standard. Hvis du ikke har VÆRT der (for øvrig korrekt bruk av ordet), gjør noe med det istedet for å syte om dårlig standard på norske anlegg!
|
|
|
|
|
|
 Go big or go home!
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Vi trenger ikke et nytt lite anlegg med tilhørende hyttebygging som kun i irriterer oss når vi skal på tur på toppene, men hvis de er villige til å bygge stort, så er jeg meget positiv. Et stort anlegg i Isfjorden vil bli veldig bra internasjonalt sammenheng. Hvor ellers kan du kjøre store snøsikre vidder fra flotte topper rett ned mot fjorden? Og med litt trasking vil neste generasjons frikjørere få tilgang til mange godbiter. Logistikken er mye bedre enn i Eikesdalen hvor det også snakkes om storutbygging. Go big or go home!
|
|
|
 Vi trenger ikke ENDA et skianlegg
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Det er forståelig at man ønsker å redde bygda si, men jeg synes likevel det er radikalt å ødelegge det fantastisk fine fjellområdet med stygge master og tråkkemaskiner. Ingen tvil om at kvaliteten på Isfjordsfjella blir forringet for de som liker urørt natur, noe vi faktisk ikke har så mye igjen av som mange vil ha det til. Bare se deg rundt en fin sommerdag på fjellet og tell alle kraftlinjene og de mange oppdemte vatna med sørgerender rundt omkring i Rauma kommune og ellers i fjell-Norge. Når det gjelder debatten rundt planene virker det som folk glemmer et par vesentlige ting når de lovpriser prosjektet. For det første er det ingen som har tenkt på (ihvertfall er det ingen som skriver noe om det) de klimaendringene vi ser rundt os. Hvordan ser det ut i Isfjorden om ti år vinterstid? Eller 20 år? Er det da noen som kommer og demonterer skitrekket pga konkurs? Neppe. Da har man prestert å vansire et flott område i generasjoner framover. Det er vel ikke akkurat skitrekk ved fjorden i Norge som kan kalles sikker investering med tanke på framtida. Og hvor skal alle brukerne komme fra? Regner med at initiativtakerne har fått med seg at det ligger en del skitrekk i nærheten som allerede har opparbeidet seg en god brukermasse (strandafjellet, oppdal, bjorli), og jeg tror ikke at alle de som har kjøpt seg hytte der selger den og kjøper ny i Isfjorden, ihvertfall ikke med tanke på vinteren i fjor da det nesten ikke var skiføre i lavlandet. Og disse utlendingene det er snakk om, som skal komme i hopetall til Isfjorden når Iski er utbygd, de kommer vel ikke til Isfjorden for å stå i skitrekk? De utlendingene jeg har møtt på tur synes jo det fantastiske med Norge er fraværet av store skitrekk og helikopter på hver topp. Hvorfor ikke bruke trekkene i nærheten og heller bevare de verdifulle fjellene for framtidige generasjoner? Det gjelder å bruke hodet og tenke på annet enn kortsiktig profitt, ikke alt kan kjøpes for penger.
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Sitat tb77:<blockquote><p>Sitat nilseneinar:I norge har vi ikke et enseste skianlegg som er mer enn under middels. Enig i at vi skal beholde naturen vår uberørt. Men da mener jeg også at vi kunne tatt oss rå til et skikkelig alpinannlegg, og heller sagt nei til alle de idiotiske danskebakkene som spretter opp på vært ness. </p> Unnskyld at jeg sier det, Einar, men skianleggene i Norge er ikke fullt like under middels som ditt skriftspråk... Greit nok at dette ikke er en språkdebatt, men "norge" med liten 'n', og "på vært ness"...VÆRT??? Hvert, heter det! Barneskolepensum! (Det er mer i ditt innlegg å pirke på, men jeg gidder ikke) For øvrig så er det flere veldig bra skianlegg i Norge. Kvitfjell er eksempelvis langt unna noe som kan kalles danskebakker. Med unntak av at det er få nedfarter der, holder Kvitfjell veldig bra standard. Hvis du ikke har VÆRT der (for øvrig korrekt bruk av ordet), gjør noe med det istedet for å syte om dårlig standard på norske anlegg! </blockquote> At mitt innlegg hadde langt under middels kvalitet på rettskrivingen er jo selvfølgelig et udiskutabelt faktum. Men å hevde at vi i Norge har alpinanlegg som er noe annet en middels, er ganske dessilusjonert. At det finnes noen blåis belagte brattheng i Kvitnes som de fleste dansker ville knekkt lårhalsen på, gjør ikke Kvitnes til noe bedre annlegg. Når det er sagt, så er de anlegg som har kommet til i Norge de siste 10 år vært rettet mot velbemiddlede småbarnsfamilier med mercedes og dårlig tid.Å få et skianlegg i Norge som ikke ligger i skauen, men faktisk strekker seg opp på et skikkelig fjell er noe som savnes sterkt av de fleste skikjørere(jaja vi har røldal osv, men det er microanlegg). At vi slipper å svi av tusenlapper og tonnevis med co2 på flyturer til alpene må da være bra miljøtenkning sett i et større perspektiv?
|
|
|
 tja
|
Fersking
|
Fersking
Sitat Siggenv:kanskje det vil komma nokon frå Romsdalen som kan kjøre ski..........ikkje berre klatreskisenter = ski glede Nå har jeg en del bekjente i Romsdalen og mener at det ikke kommer mindre enn fire norgesmestere i telemark fra området der........ Enig i at flere får mulighet til å bli dyktig på ski og stiller meg uten å ha for mye kjennskap til saken positiv til skianlegg.
|
|
|
 Profitt
|
Entusiast
|
Entusiast
Sitat hoinn:Hvorfor ikke bruke trekkene i nærheten og heller bevare de verdifulle fjellene for framtidige generasjoner? Det gjelder å bruke hodet og tenke på annet enn kortsiktig profitt, ikke alt kan kjøpes for penger. Hehe! En trenger ikke være mye til økonom for å skjønne at er det noe disse gutta IKKE tenker på så er det at dette skal være kortsiktig profitt. Ser en på historikken til norske skianlegg så skal de vel være heldig om de i det hele tatt får profitt. Da må det nok bygges stort.
|
|
|
 Stort......
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Senest i den lokale avisa Åndalsnes Avis uttaler utbyggerne/investorene at det kanskje ikke er lønnsomt å bygge skitrekket fullt ut. Det betyr da at det ikke blir skitrekk lengre enn opp til Steinberget. I tillegg er disse investorene selvsagt ute etter å tjene penger, som de fleste investorer er. Grunnen til at de i det hele tatt vil bygge et skitrekk er at uten skitrekk vil de heller ikke få solgt hytter. Det er i hyttene at pengene ligger for investorene. Hytteutbyggingen tar kortere tid enn å bygge ut skianlegget og dermed vil investorene være ute av dette prosjektet lenge før skitrekket er ferdig utbygd. De vil mest sannsynlig ha ferdig trekket opp til Steinberget, mens resten er opp til Isfjorden og Rauma kommune. Og Rauma kommune er ikke rikere enn kommuner flest og da står vi der med et middels skitrekk ala det vi allerede har på Skorgedalen. Trenger vi to sånne skitrekk?
|
|
|
|
|
|
 "Sporløs utbygging"
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Vi må bruke midlene på å selge fjella som dei står, og for å dra flest mulig folk til fjells bruker vi høgfjellsførere med skikompetanse til å "taue" folk til fjells. Det er nok av folk i verden som både har midler til, og er vant til, å leie seg fører når dei skal til fjells. Desse folka er også vant til å legge igjen penger på overnatting og mat. Om vi istedet hadde brukt skiheismidlene til å selge turer med fører/ guide, ville vi dratt horder av turister til dalen. Dette er sporløst og bærekraftig og det vil engasjere mengder av folk. Det er dessuten mye stiligere å være fjellfører enn heiskar..
|
|
|
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Sitat krokkus: Senest i den lokale avisa Åndalsnes Avis uttaler utbyggerne/investorene at det kanskje ikke er lønnsomt å bygge skitrekket fullt ut. Det betyr da at det ikke blir skitrekk lengre enn opp til Steinberget. Der traff du spikeren på hodet krokkus!! Via aktiv "propaganda" i lokalmedia, har forkjemperne for dette anlegget greid å overbevise folk i Isfjorden og Rauma om at dette prosjektet kommer til å bli, sitat, " Norges beste anlegg i sitt slag", og blir nærmest gjennomført som en redningsaksjon for å redde Isfjorden fra nedleggelse og kroken på døra. Dette er tullprat fra ende til annen, da det for det første er snakk om et lite anlegg, som ene og alene er en unnskyldning for å selge hyttetomter, og for det andre går det så det suser i Rauma kommune, med nyetableringer over en lav sko. Det er bare at det foregår på Åndalsnes, og ikke i Isfjorden. Altså 7 minutter unna. Folk må bare ta inn over seg at det i dagens samfunn ikke er liv laga for full pupp i hvert eneste lite bygdesamfunn, når kommunesenteret ligger like ved. Innbyggertallet i Isfjorden er større enn noen gang, det er bare at folk i større grad enn før gjør handelen sin på Åndalsnes. Så hvis noen tror at hornmusikken og damekoret i Isfjorden kommer til å skyte fart igjen fordi vi fyller Stormyra opp med dansker og sunnmøringer, så vær så god, kjør på, bygg ut alt vi har av fjell. Idioter!!! Det de fleste innser om en 10-15 års tid, alt for sent desverre, er at vi her tok det første steget, som i ettertid vil gjøre det mye enklere å vedta nye utbygginger.
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Heia skorgedalen!Drit i isfjorden, bygg ut skorgedalen som allerede er der! 
|
|
|
|
|