Jeg har et par som jeg fikk testet i våres. Det som først og fremst er viktig å tenke på er at dette er en "freeride" binding med gå muligheter. Ikke en randone binding med "freeride" muligheter. Derfor vil jeg egentlig ikke kalle Fritschi bindingen og marker bindingen helt like...
Marker bindingen er litt kronglete å gå med.. Du må gå ut av bindingen for å sette den i gåmodus og det er "vanskelig" å skifte høyde på hel løfterne. I tillegg kan feste mekanismen fra gå til kjøre "modus" ha en tendens til å ise fast, men det løser du med varme hender eller hansker. Men i og med at bindingen skyves fremover i gå modus er den behagelig å gå med når helhøyerne er riktig innstillt.
Derimot er Duke bindingen mye sterkere både i Fjæra(16 DIN) og oppbygning. I tillegg er den festet med bredere skruefeste og har et lavere "støvel såle" punkt enn Fritschi. Dette gjør helt klart at bindingen blir mer stabil på skiene.
Jeg er ikke tvil om at det er Marker bindingen som passer best for mitt bruk av disse to. Gjennom vinteren går jeg først og fremst turer i nærheten av alpinanlegg, men trives veldig godt på feller i slutten av april og ikke minst i Mai.. Går du veldig mange toppturer gjennom hele sesongen og er ute etter lette ski med ikke altfor mye bredde er nok kanskje Fritschien mer riktig for deg.
/SG