Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Lofoten XCR jakke vs. Lofoten GTX Comfortshell jakke
#16047 13/11/2006 12:21 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Jeg har bestemt meg for en av disse to jakkene, men klarer ikke bli enig med meg selv hvilken.Jakken skal brukes til masse toppturer og kjøring i løyper og park i alle vinterforhold vi får i Norge. Argumentene jeg finner for XCR jakken er at den i tillegg til dette bruket vil funke bra når det er varmt og også kan være kjekkere til turbruk om sommeren og i regnvær. Jeg hadde i utganspunktet bestem meg for denne jakken, men så prøvde jeg GTX Comfortshell i butikken her en dag. GTX jakken var ekstemt komfortabel og myk og fin å ha på. Dette er hovedargumentet jeg finner for denne i tillegg til at den er bedre tettet for snø i pudderkjøring i armene og i halsen.Argumentene mot denne jakken er om den blir for varm når det er varmt og om den er mindre flerbruksvennlig?Når det gjeldre teknologien har vel XRC jakken bedre egenskaper i regn og er lettere. Mulig bedre slitestyrke og?Uansett, er det noe som kan komme med innspill som hjelper meg til å ta en avgjørelse i en slik bagatellmessig sak wink

fort varmt
Windsurfer #16048 13/11/2006 12:29 PM
Fersking
Fersking

Har fjorårets GTX Softshell jakke i Lofoten serien. Den blir i 90% av alle tilfeller for varm til å gå toppturer med. Veldig god for bakkekjøring, og som du sier god beskyttet med pudder under jakka, men skal jeg være ærlig føles det bedre å være våt og kald når du kommer ned pga av snø, enn å være dryppende våt av svette alt på veien opp.

Lofoten jakka mi har altså blitt "degradert" til byjakke. og for bruk i anlegg eller på veldig kalde dager.

Ville gått for XCR jakka var jeg deg. Lykke til!

Forskjeller
Windsurfer #16049 13/11/2006 12:33 PM
Lol Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Fordeler (og ulemper) med Comfortshell:- Den kraftigste og sterkeste varianten av Gore-tex materialer.- Mer mykt og behagelig- Varmere- Puster godt (målt til 12 RET)- Tung

Fordeler (og ulemper) med XCR- Lettere- Kanskje litt mer bevegelig- Kanskje bedre (som du sier) til allround bruk- Puster bra i forhold til mye annet (6 RET), men altså ikke så bra som Comfort- En noe høyere vanntetthet, selv om gore-tex eller norrøna ikke vil oppgi dette. Da snakker vi på materialflatene. Sømmene er de svakeste stedene, det er der det måles, men ellers er den mer vanntett.

Comfortshell: ren skijakke, kanskje spesielt for tørre og kalde forholdXCR: litt mer allround

Håper det hjelper..

Det blir en vurdering og et kompromiss uansett!

Takk!
Windsurfer #16050 13/11/2006 3:29 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Tusen takk for gjennomtenkte og informative svar. Tror jeg går for XCR. Synes oftere jeg er for varm enn for kald når jeg kjører og særlig på toppturer. I tillegg får jeg en mer allround jakke.Men, GTXen var ekstremt behagelig...

Comfortshell....det ligger da i ordet?
Windsurfer #16051 13/11/2006 5:00 PM
Medlem
Medlem

Den er varm, myk og veeeldig komfortabel og i utgangspunktet ikke førstevalget når du skal gå på toppturer. Jeg har funnet ut at jakka i 90% av toppturene uansett henges på sekken før 100høydemetre er tatt. Denne erfaringen har jeg gjort med alt jeg har prøvd av dyrere skalljakker og derfor setter jeg mer pris på dens varmeegenskaper når du kommer deg på toppen og begynner å fryse. Vanlig GT jakker er stivere, mindre smidig og mer utsatt for kondens pga. pusteegenskapene og virker derfor også kaldere. Softshell er nok bittelitt mindre flerbruksvennlig, men jeg vil si at lofoten enten det er xcr eller gtx så er det skiklær og ikke tekniske fjellklær for sommerbruk.

For toppturer er det mest funksjonelle pr dags dato klær med schoeller softshell, det er derimot ikke vanntett som GT, men fungerer derimot svært allsidig.

Jeg ville valgt Comfortshell hadde jeg vært deg, nyt varmen og smil når naboen klager over kulda wink

kommentar til Fryd
Windsurfer #16052 13/11/2006 6:29 PM
Entusiast
Entusiast

XCR "puster" mer og bedre den Comfortshell jakken, ikke motsatt som du skrev ;-)

Lofoten XCR er den mest "avanserte" jakken til norrøna når det gjelder vekt/pusting/vannogvindtetthet.

Hvis du er i høy aktivitet så er XCR jakken for deg, ettersom det kun er paclite jakken som slipper mer condens ut. (av membran jakkene da)

Når det gjelder vanntett het så ligger den på 47 meter vannsøyle. (hvis jeg ikke husker helt feil) Dette har med at Gore-tex ikke lager noe laver vannsøyle på sine membraner, faktisk grunnet krav fra US Navy, som er stor innkjøper av menbranen. (De vil vist ikke vurdere noe så samt det ikke har min. 47 meter vannsøyle)

eneste er de nye paclite jakken, der gore-tex har "akseptert" en vannsøyle på rundt 25 meter.

Min feil
Windsurfer #16053 13/11/2006 7:05 PM
Lol Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra

XCR puster bedre, min feil!

Det finnes også en ren softshelljakke i lofoten serien, denne puster igjen enda bedre!

Ingen Gore-tex jakker har høyere vanntetthet enn 28000mm.. Hvis du legger materialet helt flatt UTEN sømmer og glidlåser kan du komme opp i 47000.. Men siden jakka tross alt leveres med sømmer og glidelås kommer en ikke over 28000, selv om det reelle tallet er høyere.

En aktuell vurdering kan være Østlandet vs Vestlandet.. Med tanke på type nedbør..

hmmmm
Windsurfer #16054 13/11/2006 8:47 PM
Entusiast
Entusiast

Jeg har begge jakkene, og jeg syns det er samme hvilken jakke du investerer i. Som sagt, så er den vanlige Lofoten jakka bedre allround fordi den ikke er så varm som Comfortshell jakka.

For en blemme...hehe
Windsurfer #16055 13/11/2006 11:37 PM
Medlem
Medlem

Pinch du har selvfølgelig helt rett i det med pusteegenskapene, men jeg må si at opplevelsen av pusteegenskapene på disse to jakkene er ganske forskjellige. Comfortshell har denne syntetiske fiberen på innsiden og den føler jeg suger til seg fukt slik at klimaet innenfor jakken blir bedre. Merker ikke dere som har begge jakkene også dette?Bruker selv lofoten xcr buksa og jeg opplever den som tettere og stivere, men den har så gode luftemuligheter at det ikke er noe problem. Men jeg skulle gjerne hatt lofoten softshell(ikke GT) bukse, men den finnes det kun prøvekolleksjon av foreløpig frown

Lykke til med valget!

softshell
Windsurfer #16056 14/11/2006 11:42 AM
Entusiast
Entusiast

Schouler (eller hvordan pokker det staves :-) jakken i Lofoten serien er helt genial den..

Hvis man skal ha noe som virkelig fjerner kondens og svette så er den topp, og passer ypperlig til typisk "påske" føre..

Eneste er at schouler ikke fokusere på vann og vind tett het, så der er det et kompromi man må ta.. Alt i alt, så blir det gi og ta sitvasjon, så samt man ikke kjøper hele serien da ;-)

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå