Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Hvordan er det å gå med Randonee-utstyr på flatmark?
#160163 25/03/2008 5:05 PM
Skagen Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Jeg har lyst til å kjøpe randonee-utstyr, men har 3,5 km bortoverløype i småkupert terreng fra hytta før jeg begynner oppstigningen til en fin topp. Hvordan er det å gå så langt bortover på randonee-utstyr? Er det greit eller helt håpløst?

ikke noe problem
Skagen #160164 25/03/2008 7:13 PM
Fersking
Fersking

Det er ikke noe problem å gå på randoneè utstyr på flatmark. Det blir selfølgelig ikke like raskt som på langrenns utstyr pga feller og tyngre ski, men det er bare å belage seg på å ta det litt roligre.

Tross alt så er du på tur, ikke noe stress da vet du :wink

Re: Hvordan er det å gå med Randonee-utstyr på flatmark?
Skagen #160165 25/03/2008 7:33 PM
Entusiast
Entusiast

Jeg syntes det er ganske kjipt, men har gjort det mange ganger alikevel. Og et er strengt tatt ikkeno problem. Litt kjedelig å måtte legge på feller etter nedturen for å komme seg hjem.

Men kjør på... ikkeno problem.

Skagen #160166 25/03/2008 7:35 PM
Entusiast
Entusiast

Eventuelt kan du gå inn på langrennski med rando-stashet på sekken, og så legge de igjen ved foten av fjellet.

Kommer også ann på utstyret du velger.
Skagen #160167 25/03/2008 7:42 PM
Entusiast
Entusiast

Dynafit ski med dynafit bindiger vil seff være lettere å gå med enn feks dynastar xxl ski med duke binding.

Skagen #160168 25/03/2008 7:47 PM
Fersking
Fersking

Hvis jeg skal fra A til B og har to alternativer:1. 2 km flatt2. 2 km god stigning..... hadde jeg definitivt valgt å gå oppover med rando-utstyr. Synes jeg blir mere sliten i flatt terreng, mest pga kjip vinkel i knær og hofter.

Takk for alle svarene
Skagen #160169 25/03/2008 10:27 PM
Skagen Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Jeg kan jo ta utstyret på ryggen som Captain Slow sier, men da kan jeg like godt ta snowboardet og trugene på ryggen bort til oppstigningen og slipper forsåvidt å kjøpe mer utstyr. Men jeg regner med at det også er mer behagelig å gå opp på ski enn på truger med brettet på ryggen? Stemmer det?

Knut L og Jonasbest snakker om feller på flata. Blir det noe særlig gli da? Går det an å skøyte litt med fellene på? Blir det for langt å skøyte uten feller og med fast hæl?

Jeg kjører ellers på Atomic SX ski og støvler som tilsammen veier 13 kg og da orker man jo ikke å skøyte så langt, men jeg regner med at man kan få brukbart randonee-utstyr som er mye lettere enn det?

Jeg har kikka litt på testene av ski og bindinger i FF 54 og 55. Er det noen av dere som har lest de og har synspunkter/anbefalinger/erfaringer? Hvilken type Dynafit-ski anbefaler du, Mikko A?

Formen stiger...
Skagen #160170 25/03/2008 11:00 PM
Medlem
Medlem

...jo mer du går, både bortover og oppover!

Ikke vær bekymra for at det skal bli så forferdelig tungt å labbe 2,5 km bortover før du begynner "den egentlige turen"! Formen blir jo bedre og bedre for hvert steg og hver tur! Dessuten kan du jo bare sige bortover, nyte naturen rundt deg, høre på musikk og synge høyt for ryper og fjellbjørk om du går aleine, eller bare glede deg til opp- og nedturen...!!

Går jeg kortere turer med bratt kjøring, bruker jeg stort sett mine vanlige alpinstøvler. Nedkjøringa blir MYE morsomere, mens det er noe tyngre å gå bortover/oppover! NB! Viktig å spenne "ankelspenna" godt og de andre minimalt, sånn at helen sitter i skoen, og gnagsårfaren blir minimalisert.

Går jeg derimot lengre turer med typiske cruise-nedkjøringer, velger jeg helt klart randostøvlene. MYE bedre å gå i, men også MYE mindre stabile å kjøre med (i alle fall mine Dynafit TLT 700). NB! Flere produsenter har høye og stabile "frikjørings-randostøvler"!

Har "bare" ett par "turski", og bruker Salomon Scarlet (tyngre Pocket Rocket-utgave) med Fritschi Freeride+. Funker både med alpin- og randostøvler. Hadde jeg hatt råd, ville jeg hatt et par lettere ski med Dynafit-bindinger til de lengre cruise-turene, helt klart. Både G3, Black Diamond, Voilé, K2 og Dynafit m.fl. har brede og stabile ski som er beregnet på toppturer, dvs. lette ski. Har testa G3 Reverend, og digget den!

Plundrete å skøyte med feller under skia, men ikke noe problem å "sparke fra" litt i diagonalgang.

Konklusjon: Velg ski- og støveltype etter turterreng, bratthet og turlengde! -Og deltakelse på en av FF's High Camper er en fin måte å få testa utstyr på!!

Lykke til!

Skagen #160171 25/03/2008 11:14 PM
Entusiast
Entusiast

Sitat Skagen:Knut L og Jonasbest snakker om feller på flata. Blir det noe særlig gli da? Går det an å skøyte litt med fellene på? Blir det for langt å skøyte uten feller og med fast hæl?

Sammenlignet med vanlige ski har du elendig glid med feller. Men har du både opp og ned før du kommer til selve oppturen ville jeg ikke vurdert å gå uten fellene. Er det bare flatt derimot går det an å gå uten feller. Gikk selv 4km på flatmark i helgen uten feller med randoutsyr, og det går. Slitsmomt med all stakingen. Gikk da med løs hæl, uten feller.Men det er som tidligere nevnt helt ok å gå på flater og nedover med feller. Men fort går det ikke. Nyt naturen.

Tusen takk for alle gode råd!!
Skagen #160172 27/03/2008 11:28 AM
Skagen Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Da er jeg overbevist om at jeg kan labbe avgårde på rando-utstyr og feller. Kanskje jeg skal bytte nick til Labbetuss?

Jeg vil velge lett utstyr til lange cruise-turer i første omgang og setter testvinnerne fra FF 54/55 på handlelista: K2 Mount Baker Superlight og Dynafit Vertical ST bindinger. Jeg kan ikke bruke alpinstøvlene mine til toppturer uansett, de er dødstrange og tunge racingstøvler.

Jeg har ikke funnet noen test av randostøvler i FF. Noen som har noen anbefalinger?

Er det noen som har tips om hvor bør jeg handle dette utstyret? Har du det i sjappa di leug&mjuk? ;-)

Hei!
Skagen #160173 27/03/2008 4:55 PM
Fersking
Fersking

dette settet kunna jeg og tenkt meg tror jeg..Har ikke mye peiling men tror dette vil fungere bra,men vet du om en sjappe de selger de skia der?

YO Skagen/Labbetuss!
Skagen #160174 28/03/2008 1:36 PM
Medlem
Medlem

Når det gjelder støvler, er det med dem som med det meste annet: "Smaken er som baken; delt...!" Poenget er at ingen føtter er like, og da er det jo flaks at støvler kommer med ulik lest! Mitt beste råd er rett og slett å prøve flere modeller på føttENE.

Randostøvler skal sitte like tett som vanlige alpinstøvler, være passe lange, passe brede i forforten, og helen skal sitte fast. MEN: fordi støvlene stort sett er mykere i skallet, vil det føle annerledes... Kjenner best til Garmont, som har egne "freeride-modeller" (høyere, 4 spenner, stivere plast, "bratt" kjørevinkel, utbyttbar såle etc). Garmonts Axon, Adrenaline og Endorphine f.eks. Axon er i alle fall kompatibel med Dynafit.

Har selv så små bein, at jeg ikke har prøvd noen av disse selv, dessverre, men det finnes helt sikkert noen der ute som har erfaringer?!

Generelt er det sagt at Scarpa har smal lest, mens Garmont er superbred, og Crispi og Dynafit ligger midt i mellom. Dette varierer imidlertid mellom de ulike modellene fra samme produsent, så igjen: PRØV på føttene!

(K2 Mt. Baker Superlight kommer sannsynligvis i "sjappa mi" fra neste høst. Skal teste den i Lyngen midt i april.)

(Skandinavisk i Hemsedal forhandler Scarpa, Hemsedal Sport har litt av hvert, og vi er utsolgt...)

Lykke til igjen!

Prøve støvler
Skagen #160175 01/04/2008 9:05 PM
Skagen Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Er det noen som har tips om butikker i Oslo-området som har et brukbart utvalg av randonee-støvler?

Skagen #160176 01/04/2008 10:55 PM
Entusiast
Entusiast

Ikke mange som har dette, men Oslo Sportslager har vel noe. Kansje Anton Sport i Bogstadveien har noe også.

Mest lest på FRIFLYT.NO