...jo mer du går, både bortover og oppover!
Ikke vær bekymra for at det skal bli så forferdelig tungt å labbe 2,5 km bortover før du begynner "den egentlige turen"! Formen blir jo bedre og bedre for hvert steg og hver tur! Dessuten kan du jo bare sige bortover, nyte naturen rundt deg, høre på musikk og synge høyt for ryper og fjellbjørk om du går aleine, eller bare glede deg til opp- og nedturen...!!
Går jeg kortere turer med bratt kjøring, bruker jeg stort sett mine vanlige alpinstøvler. Nedkjøringa blir MYE morsomere, mens det er noe tyngre å gå bortover/oppover! NB! Viktig å spenne "ankelspenna" godt og de andre minimalt, sånn at helen sitter i skoen, og gnagsårfaren blir minimalisert.
Går jeg derimot lengre turer med typiske cruise-nedkjøringer, velger jeg helt klart randostøvlene. MYE bedre å gå i, men også MYE mindre stabile å kjøre med (i alle fall mine Dynafit TLT 700). NB! Flere produsenter har høye og stabile "frikjørings-randostøvler"!
Har "bare" ett par "turski", og bruker Salomon Scarlet (tyngre Pocket Rocket-utgave) med Fritschi Freeride+. Funker både med alpin- og randostøvler. Hadde jeg hatt råd, ville jeg hatt et par lettere ski med Dynafit-bindinger til de lengre cruise-turene, helt klart. Både G3, Black Diamond, Voilé, K2 og Dynafit m.fl. har brede og stabile ski som er beregnet på toppturer, dvs. lette ski. Har testa G3 Reverend, og digget den!
Plundrete å skøyte med feller under skia, men ikke noe problem å "sparke fra" litt i diagonalgang.
Konklusjon: Velg ski- og støveltype etter turterreng, bratthet og turlengde! -Og deltakelse på en av FF's High Camper er en fin måte å få testa utstyr på!!
Lykke til!