Heisann!
Er ganske nybegynner selv, og har nylig kjøpt meg utstyr. Tror at hvis du kommer rett fra alpint uten å ha stått noe særlig telemark så er NTN tingen for deg. Jeg hadde vel en 5-6 dager på 75mm før jeg gikk til innkjøp av eget utstyr og NTN. Syntes NTN var mye lettere enn 75mm.
Som du sikkert vet så er sko viktig. Gå i butikken, prøv deg fram og ta den som sitter best. Har selv Scarpa TX Pro og er veldig fornøyd med den. Den er ganse brei forran og litt smalere i hælen. Slik jeg har forstått det så er Crispi EVO en av de smalere NTN-skoene. Garmont har jeg ikke peiling på.
Når det kommer til ski så ville jeg ikke ha gått over 100mm hvis du skal bruke dem mye i bakke (noe jeg antar du kommer til å gjøre, hvertfall i begynnelsen siden du er nybegynner). Jeg kjøpte 100mm, og synets de var ganske vanskelige å stå på, men nå har jo jeg aldri stått på noe over 70mm heller, så kanskje ikke så rart at det er litt uvant.
Skiene som Bakken har foreslått er bra alternativer. Nå vet jeg ikke om du liker stive ski eller myke ski. Antar egentlig at du liker mykere siden du skriver at du har kjørt mye i pudder. Da ville jeg også ha tatt en titt på G3 Mass Transit (95mm) eller G3 Tonic (100mm). Hvis du vil ha noen stivere ski kan du ta en titt på K2 Hardisde (98mm), G3 Fever (lik som Tonic, men med titanforsterkning, stivere enn Hardside), Dynastar legend sultan 94 (har veldig liten svingradius, så sikkert fin i skog), eller Völkl Mantra (96mm).
Du vil nok ikke ha en full rocker ski, men som Bakken sier så er early rise en fin ting. Da får du bedre flyt i løssnø. Skien vil virke lengre i løssnø enn i bakke (bedre flyt med lengre ski, hurra, og enklere manøvrering i bakke, hurra igjen).