Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Nybegynner =)
#159532 28/02/2011 8:14 PM
Flippo Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

HeiHelt ny på telemark men har bestemt meg får å bytte fra slalom.Kjørt mye pudder og skal ta en del topp turer men vil også at skiene skal gå greit i preppet bakker også og i skog ,åpent landskap med lek og dropps, samt til lett jibbing i parken? Må være twintip.Hvordan bindinger er anbefalt? lest en hel del her men blir ikke mye klokere av det egentlig... bare mer usikker. også hvordan støvel?er 188 høy og veier 75-80kg.

Pris nja ikke så mye over 10tusen værtfall.på forhånd takk til de som gidder å tipse meg litt =)

Re: Nybegynner =)
Flippo #159533 28/02/2011 10:32 PM
Entusiast
Entusiast

Hei!Jeg ville valgt en ski som er ca. 90-100mm under foten, og 120-140 foran.Da har du en ski som fungerer fint både i pudder og i parken. Om du vill ha skia best mulig i pudder kan du velge med litt rocker i framskia. Det øker flyteegenskapene!Om du ønsker mest til park og bakke ville jeg valt de tynneste måla, og uten rocker. Av bindinger må du vurdere litt selv. Jeg er superhappy med NTN, selvom den veier litt ekstra på topptur..

Noen eksempler på ski kan f.eks. være:

http://www.ximco.no/butikk/produkt_vis_detail.php?id=59

http://www.vpg.no/Avdelinger/Produkter/Ski/Ski/Allroundski/4FRNT-MSP-187cm-10-11-114589.aspx

http://www.vpg.no/Avdelinger/Produkter/Ski/Ski/Allroundski/Line-Prophet-100-179cm-10-11-126503.aspx

Lykke til! wink

Flippo #159534 01/03/2011 11:19 AM
Flippo Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

takker for kjapt svar =)men hva er Rocker egentlig? :P

Flippo #159535 01/03/2011 4:29 PM
Entusiast
Entusiast

Rocker er et spenn som går motsatt av "normale" ski. Alstå nesten som en banan.. Søk på K2 hellbent, så ser du hva jeg mener ;)Ellers finnes det ski med early rise. De har normalt spenn under, men tuppene starter å kurve oppover ganske tidelig. Det passer nok best til den bruken du beskriver, om du i det hele tatt ønsker det! =)

Flippo #159536 01/03/2011 4:45 PM
Flippo Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

okay da skjønner jeg litt mer ;)takk for tipsene.

bare en liten ting til, støvler? lest mye forskjelling om forskjellige støvler, men klarer ikke helt å bestemme meg for hva som er best eller ikke best kansje men som holder til mitt bruk. tenkte å gå for NTN binding men er litt redd for å kjøpe en støvel som ikke passer.

Flippo #159537 01/03/2011 8:00 PM
Entusiast
Entusiast

Skjønner!Det er jo egne støvler som passer til NTN bindingene. Så det viktigste er jo at du i hvertfall kjøper NTNstøvler.. Jeg kjører med Crispi EVO. De er veldig stive, så du burde kanskje gå for noen litt mykere..http://www.oslosportslager.no/produktkategori/telemarkstovler-5-2311.aspx

På den linken kan du se litt støvler. De som er til NTN står det NTN i navnet på.. :-)

Flippo #159538 02/03/2011 1:16 AM
Fersking
Fersking

Heisann!

Er ganske nybegynner selv, og har nylig kjøpt meg utstyr. Tror at hvis du kommer rett fra alpint uten å ha stått noe særlig telemark så er NTN tingen for deg. Jeg hadde vel en 5-6 dager på 75mm før jeg gikk til innkjøp av eget utstyr og NTN. Syntes NTN var mye lettere enn 75mm.

Som du sikkert vet så er sko viktig. Gå i butikken, prøv deg fram og ta den som sitter best. Har selv Scarpa TX Pro og er veldig fornøyd med den. Den er ganse brei forran og litt smalere i hælen. Slik jeg har forstått det så er Crispi EVO en av de smalere NTN-skoene. Garmont har jeg ikke peiling på.

Når det kommer til ski så ville jeg ikke ha gått over 100mm hvis du skal bruke dem mye i bakke (noe jeg antar du kommer til å gjøre, hvertfall i begynnelsen siden du er nybegynner). Jeg kjøpte 100mm, og synets de var ganske vanskelige å stå på, men nå har jo jeg aldri stått på noe over 70mm heller, så kanskje ikke så rart at det er litt uvant.

Skiene som Bakken har foreslått er bra alternativer. Nå vet jeg ikke om du liker stive ski eller myke ski. Antar egentlig at du liker mykere siden du skriver at du har kjørt mye i pudder. Da ville jeg også ha tatt en titt på G3 Mass Transit (95mm) eller G3 Tonic (100mm). Hvis du vil ha noen stivere ski kan du ta en titt på K2 Hardisde (98mm), G3 Fever (lik som Tonic, men med titanforsterkning, stivere enn Hardside), Dynastar legend sultan 94 (har veldig liten svingradius, så sikkert fin i skog), eller Völkl Mantra (96mm).

Du vil nok ikke ha en full rocker ski, men som Bakken sier så er early rise en fin ting. Da får du bedre flyt i løssnø. Skien vil virke lengre i løssnø enn i bakke (bedre flyt med lengre ski, hurra, og enklere manøvrering i bakke, hurra igjen).