Siden jeg er den Kjetims var på tur med i jula så kan jeg jo svare litt smile.

For å få gode resultater må du matche utstyret. Det nytter ikke med ski med gode kjøreegenskaper og gode bindinger om skoa er myke lefser. Ei er det særlig godt å gå med fjellski om du f.eks. har stive lærsko på dem og bindinger med fast kabel. Derfor vi du ikke få noe optimal løsning av å kun bytte ut binding eller kun skien. Dog om jeg skulle valgt enten eller av ski med innsving uten kabelbinding eller gamle ski uten innsving med Voile 3-pin Cable ville jeg valgt det siste fordi ski med innsving uten binding og sko til å utnytte det er helt ubrukelig, mens en kabelen på 3-pin gir deg i alle fall evnen til å skrense bedre nedover.

Jeg vil og anbefale mot lærsko. Plastsko (f.eks. Scarpa T4) og plats-synt-blandingssko (f.eks. Fischer BCX 675) er tingen for fjellski som skal ha litt kjøreegenskaper er tingen i min erfaring. Dette fordi de har roterende ledd der de skal bøyes og være myke, men er stive der de skal være stive. I tillegg har de touringfunksjon slik at du kan ha fri rotasjon i ankelleddet når du går samtidig som du kan låse det når du kjører. Lærsko er for stive der de skal rotere og være myke, samtidig som ankelleddet ikke kan låses. Sideveis avstivning og kraftoverføring til skien blir også dårlig (lær vil alltid gi etter). Å stramme med kun lisser er også alt for dårlig for kjøring, du trenger noen spenner som kan strammes ordentlig.

Gode kombinasjoner av ski, sko og binding blir i min mening f.eks: - Storetind /m 3-pin og Scarpa T4,- Ingstad /m 3-pin og Fischer BCX675.