Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Telemarksving på fjellski
#159494 20/02/2011 10:52 PM
Medlem
OP Offline
Medlem

Tenker å gå mye i vinter/vår på fjellskiturer, og det hadde vært veldig morro å kjøre telemarksvinger på de ganske enkle nedturene i fjellet. Er det noen som har tips til sko og ski man burde bruke for å kunne ta telemarksvinger i myk snø, og samtidig kunne gå lett bortover og bortover som med vanlige fjellski?

Re: Telemarksving på fjellski
Eirik Verlo #159495 20/02/2011 11:02 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Jeg var på (topp)tur med en i jula, som kjørte på dette. Han påsto at det var veldig greit å gå bortover med også. Ned kom han også, i fine telis-svinger...dog litt saktere enn han andre telis-kompisen min med litt tyngre utstyr :wink

http://www.vpg.no/Avdelinger/Produk...Carbon-180cm-m-fellel%C3%A5s-105013.aspx

http://www.vpg.no/Avdelinger/Produk...rkst%C3%B8vler/Scarpa-T4-26--122528.aspx

Eirik Verlo #159496 20/02/2011 11:05 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Hmmmm...funker ikke linkene?

Iallefall; Åsnes Storetind Carbon og Scarpa T4....

Eirik Verlo #159497 20/02/2011 11:08 PM
Medlem
OP Offline
Medlem

Så ut som fine ski, noe i den dur jeg tenker. Skoene er vel kanskje litt overkill når jeg for det meste skal gå, tenker lange turer fra hytte til hytte men kanskje springe opp noen halvbratte fine bakker på veien dit, og kanskje noen veldig enkle toppturer! Har vanlig telemark med ntn, så det bruker jeg for hardere kjøring

Eirik Verlo #159498 20/02/2011 11:17 PM
Fersking
Fersking

I mine tidlege telemarksdagar gikk eg tur og køyrde konkuranse med Åsnes Sondre-ski og Crispi lærstøvlar. Fungerte det og. Tok tilogmed 360. I dag brukar eg Åsnes Combat med BC og crispi stetind til tur. Dette fungerar ok ned. Tykkjer BC er suverent å gå med. Ikkje det beste å køyre med, men det fungerar. Hadde ein periode T4 og Riva på same ski. Det vart for stivt å gå med, men fungerte betre ned.

Vil nok anbefale ei ski i kategorien Åsnes Ingstad/Combat evt Fischer E109. BC eller 75mm etter smak og behag. Lærstøvel for best comfort å gå med(mjuk), Scarpa T4 om du vil ha fokus på køyring.

Prøv å still same spm på fjellforum.net.

Eirik Verlo #159499 20/02/2011 11:26 PM
Medlem
OP Offline
Medlem

Takk for bra svar! Tenker kanskje å bare kjøpe meg nye ski med en fin innsving, og bruke noen gamle lærsko og rottefella super telemark, tror det blir fint for en tur i dividalen! smile

Eirik Verlo #159500 21/02/2011 9:00 AM
Medlem
OP Offline
Medlem

Hva tror dere om ski som Åsnes Vetletind for noen mils gåturer med noen forholdsvis myke lærsko? Skal selvfølgelig også svinge nedoverbakkene, og disse skiene er vel bra for å svinge

Eirik Verlo #159501 21/02/2011 12:45 PM
Entusiast
Entusiast

Sitat Eirik Verlo:Hva tror dere om ski som Åsnes Vetletind for noen mils gåturer med noen forholdsvis myke lærsko? Skal selvfølgelig også svinge nedoverbakkene, og disse skiene er vel bra for å svinge

</p>

Vetletind er ei knallski men du får helt klart mest igjen med et par stive lærsko eller myke plastsko (T4 f.eks). De er ikke like retningsstabile å gå med hvis du sammenligner med ei standard fjellski og underlaget er hardt.<p>Jeg har Vetletind med LiteDogz og T4. Hvis jeg bare knyter innersko og lar tunga henge er det heller ikke noe problem å gå langt.

Eirik Verlo #159502 21/02/2011 3:27 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Bare som et litt moro innspill til debatten her;Jeg var på en organisert tur til Daltinden i Lyngen ifjor, der det var en del gamle ringrever med lærsko og typisk Ingstad-ski i turfølget. Jeg tror jeg ville hatt seriøse problemer med å kommet meg ned 1500høydemeter i 50cm pudder på slikt utstyr...jeg var dog litt misunnelig oppover, der jeg stavret meg opp på Obsethed og Marker Baron smile

Eirik Verlo #159503 24/02/2011 8:16 PM
Medlem
OP Offline
Medlem

Har kjørt litt i en liten skibakke med mine 2m gamle atomic ski uten innsving, rottefella super telemark og relativt myke lærsko. Får fint til svinger der det er jevnt og hardt, men det går ikke i det hele tatt i litt løssnø, burde jeg kjøpe noen nye ski med innsving, eller noen voile 3-pin cable?

Eirik Verlo #159504 25/02/2011 10:00 AM
Entusiast
Entusiast

Innsving betyr mye for å få en skjærende sving på hardt føre, men ikke i pudder. Det er de som har prøvd med båtform (som Volant Spatula) og de som til og med har prøvd med slalombindinger på vannski: http://www.friflyt.no/index.php?pagenr=12&articlenr=60159

Men har du mye smørespenn i skiene kan de være litt vriene. Fjelleski blir gjerne laget med sk. dobbeltspenn, dvs. de er relativt myke foran og bak, men med her hardere midt-spenn for å både kunne ha en smørelomme samtidig som de er greie å svinge på. Er du ute etter en mer kjøre-orientert ski vil det selvsagt være bedre med flatt spenn og kabelbinding, kanskje også satse på feller fremfor voks og klister. Da havner du fort i litt andre vektklasser og nærmer deg mer topptur segmentet.

MEN: det er noe med han som står på skiene også...Har sett folk som setter imponerende telemarksvinger på utstyr jeg ikke trodde var mulig. Hva med en time eller to med en telemark-instruktør knyttet til et alpinanlegg,der du spesifiserer at du øsnker litt kuring i løssnøkjøring? ;-D

Eirik Verlo #159505 25/02/2011 10:59 AM
Medlem
OP Offline
Medlem

Skal nok ikke gå så langt at jeg tar meg telemark-timer med fjellski som i hovedsak skal brukes til å gå lange turer, har tross alt ntn utstyr og har nok av morro med det i bakkene!

Jeg er bare ute etter noe som er enklere å svinge med der det er litt pudder e.l på lange turer (f.eks dividalen hytte til hytte), og da lurer jeg på om jeg burde kjøpe f.eks Ingstad skiene eller vidjebinding som voile 3-pin cable og bruke gamleskia!

Eirik Verlo #159506 25/02/2011 11:54 AM
Entusiast
Entusiast

Siden jeg er den Kjetims var på tur med i jula så kan jeg jo svare litt smile.

For å få gode resultater må du matche utstyret. Det nytter ikke med ski med gode kjøreegenskaper og gode bindinger om skoa er myke lefser. Ei er det særlig godt å gå med fjellski om du f.eks. har stive lærsko på dem og bindinger med fast kabel. Derfor vi du ikke få noe optimal løsning av å kun bytte ut binding eller kun skien. Dog om jeg skulle valgt enten eller av ski med innsving uten kabelbinding eller gamle ski uten innsving med Voile 3-pin Cable ville jeg valgt det siste fordi ski med innsving uten binding og sko til å utnytte det er helt ubrukelig, mens en kabelen på 3-pin gir deg i alle fall evnen til å skrense bedre nedover.

Jeg vil og anbefale mot lærsko. Plastsko (f.eks. Scarpa T4) og plats-synt-blandingssko (f.eks. Fischer BCX 675) er tingen for fjellski som skal ha litt kjøreegenskaper er tingen i min erfaring. Dette fordi de har roterende ledd der de skal bøyes og være myke, men er stive der de skal være stive. I tillegg har de touringfunksjon slik at du kan ha fri rotasjon i ankelleddet når du går samtidig som du kan låse det når du kjører. Lærsko er for stive der de skal rotere og være myke, samtidig som ankelleddet ikke kan låses. Sideveis avstivning og kraftoverføring til skien blir også dårlig (lær vil alltid gi etter). Å stramme med kun lisser er også alt for dårlig for kjøring, du trenger noen spenner som kan strammes ordentlig.

Gode kombinasjoner av ski, sko og binding blir i min mening f.eks: - Storetind /m 3-pin og Scarpa T4,- Ingstad /m 3-pin og Fischer BCX675.

Eirik Verlo #159507 25/02/2011 12:07 PM
Medlem
OP Offline
Medlem

Orker ikke bruke så mye penger, derfor er jeg bare på utkikk etter en ting. Tror jeg går for det du sier, å kjøpe ny binding for å bruke på gammelskia. Kan heller bytte ut sko og ski etterhvert som jeg går på flere turer! :grin

Mest lest på FRIFLYT.NO