Vil nok si at med rocker bør du heller gå litt opp i lengde enn ned. Rocker gjør det lettere å handtere litt lengre ski og med lengden får du flyt og stabilitet. Jeg liker korte ski, men har et par med rocker som er 7 cm lengre enn kroppslengden og de er suverent lette å få i sving.Som ny på telemark vil jeg absolutt anbefale et par dager i bakke for å få mengdetrening og for å eksperimentere litt med teknikken. For meg var det veldig nyttig å ha en erfaren telemarkkjører til å kjøre bak og gi meg tips og kommentarer.Gjennomslagsføre er vanskelig på tele! Da må en kjøre med veldig bestemte bevegelser og ta sjangsen på å kjøre aktivt. Det kan man bare når man er trygg på teknikken og har god selvtillitt på skiene.Jeg har gått tilbake til fast hel, men synes telemark gir en veldig god opplevelse og har en egen sjarm og eleganse. Det er veldig artig å kunne kjøre fort og trygt med fast hel, men på dager med gode forhold savner jeg telemarkkjøringa! Stå på, vær litt tolmodig, men kost på deg noen dager i bakke for å få lekt fram feelingen og teknikken. Stå på!