Om du vil ha en leken ski som virkelig er morsom i skogen og gjør dropp lettere så trenger du rocker og en del bredde. Rocker i fremtupp vil og hindre at tuppene dykker lett, noe som er veldig viktig for at du skal ha det artig når du kjører telemark i ujevn, men dyp snø (typisk vindblåst). En del tapper (motsatt innsving i tuppene) fremme og bak opplever jeg som en fordel for mer surfende følelse i pudder og mindre hekting i ujevnt føre.

Red Hot ser ut i fra dimensjonene til å være en slik ski (den kunne dog, i min mening, trengt tapper). Jeg har selv Elan Boomerang og den gjør skogkjøring, dropping og generelt all kjøring i løssnø bare helt fantastisk. Den har og litt spenn og en lav rockerkonstruksjon slik at den takler fart i åpne områder veldig bra. Salomon Rocker2 er et annet alternativ. Den er enda mer leken og popper raskere opp av løssnøen enn Boomerang grunnet mer rocker fremme og bak, samt mer twintipet slik at den er bedre switch (Boomerang funker og switch, men er best fremover). Rocker2 er ikke like smooth i fart og tuppene dirrer litt, men den er veldig godt dempet slik at den allikevel tåler høy fart bare du blir vant til den.

Begge disse skiene takler bakkene greit. Om du vet du skal kjøre en del i bakke, passer kanskje Line Sir Francis Bacon eller Armada JJ bedre da disse har mer moderat midje (men fortsatt godt med rocker).