Jeg har selv Storetind med 3-pin cable og T4. Min erfaring med disse er at de matcher hverandre perfekt.Jeg bruker det til akkurat den bruken du beskriver.

Skiene du snakker om er mykere og ikke like torsjonstiv som Storetind slik at det som blir overkill på Storetind i hvertfall blir overkill på dem. Du vil vinne litt sideveis stabilitet og litt bedre kjøremessig flex av å velge Switchback (husk at T4 uansett vil begrense deg her), men du vil samtidig miste gåegenskaper og få et tyngre oppsett. Du vil få et oppsett som blir mye mindre fleksibelt og mer toppturrettet (samtidig er det ikke et veldig bra toppturoppsett sett opp mot 7summits, Switchback og T2 f.eks.).

Hva tenker du på med fri pivot? Hvis det er gåfunksjonen i bindingen du tenker på er den underlegen det å gå med kun tåa festet uten kabel.

Om du ikke er redd for ekstra vekt kontra 3-pin cable og samtidig vil ha litt bedre egenskaper nedover kan du jo vurdere hardwire 3-Pin: http://www.voile-usa.com/Merchant2/merchant.mvc?Screen=PROD&Product_Code=608-21&Category_Code=Off-Piste&Product_Count=