Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
ekstrem smerte under føttene
#159209 09/01/2011 2:12 PM
Åsmund Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem

Hei! Sit no i kafe-en i hemsedal og må berre konstatere at eg ikkje orkar å gå etter å ha kjøyrt telemark i max 1 time med pauser heile tida. Grunnen er smerter eg har hatt sidan første gongen eg tok på meg telemark-støvlane. Har dog merka smerter i både skisko og joggesko men ikkje denne ekstreme smerta eg har fått under føtane. Eg spør derfor om hjelp til å kunne vite kva som er gale med føtane mine, er eigentleg ganske irritert fordi eg i forige sesong bestemte meg for å prøve ut telemark og kjøpte då flunkande nytt utstyr. Eg hadde prøvd telemark før men kun med litt gamlare sko av skinn og dei var ikkje så vonde. Har prøvd ut det meste med varmetilpassa såler og såkalt baking. Ser at eg burde ha skrivi dette med litt meir orden og avsnittar men brukar mobilen så det er ikkje så lett.

Nokon som har litt ein aning kva det kan vere?

Re: ekstrem smerte under føttene
Åsmund #159210 09/01/2011 2:25 PM
Medlem
Medlem

Kan vere krampe under foten. Har opplevd dette nokon gonger både med telemarksko og nokon gonger med joggesko.For meg har det funka å slappe av i foten og kanskje spesielt tærne. Altså ikkje anstrenge dei og då har smertene forsvunne etter i lita stund, så det kan jo prøvast :wink

Åsmund #159211 09/01/2011 2:39 PM
Fersking
Fersking

Hei.

Jeg startet med telemark forrige sesong. Jeg hadde NØYAKTIG samme problem som deg! Uutholdelige smerter under føttene. På det værste var det ubeskrivelig vondt.

Jeg endte opp med å kjøpe spesialtilpassede såler og nye sko i en halv størrelse større. Jeg hadde bakt innerskoen for mye og den var blitt for liten.

Kjenner det enda litt, men på langt nær så mye som da. Det er også tilvenning. Blir jo bedre og bedre utpå sesongen.

Merker også forskjell på hvor mye smerter jeg får. På topptur kjenner jeg ingenting i det hele tatt. Men om jeg tar en stolheis og gunner 100% på med en gang kommer smertene. Tror spesial-såler (beregnet for din fot, evt støpt hos sportsforretning), stor nok sko og oppvarming av muskler/sener er viktige stikkord for å unngå smerter. Hvertfall hos meg wink

Håper du blir kvitt problemet. Vet nøyaktig hvordan du har det. Hadde også flunkende nytt utstyr med NTN osv og lurte på om jeg hadde gjort en gedigen tabbe. Alt ordnet seg til slutt for meg

laugh

Åsmund #159212 09/01/2011 3:50 PM
Medlem
Medlem

Høres ut som krampe og antagelig kommer dette fordi du mangler støtte under foten/fotbuen. Skaff deg et par tilpassede såler i en god sportsbutikk, koster mellom 600-1000,-

Åsmund #159213 09/01/2011 4:39 PM
Åsmund Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem

Takk for svar!

Og Alero: ser at du hadde akkurat dei same støvlane eg har no (scarpa tx) . kan det vere noko med modellen?

For smale støvler?
Åsmund #159214 09/01/2011 7:49 PM
Entusiast
Entusiast

Ikke usannsynlig at du har for smale støvler. La meg gjette: Scarpa? Jeg har samme problemet, spesielt ille på dager med hardt underlag. Det eneste som virker for meg er tynne sokker. Formstøpte såler gjorde det bare værre. Har ikke prøvd å blokke ut støvlene,men nå kjøper jeg heller nye (evs. går over til Rando).

Scarpa ja
Åsmund #159215 09/01/2011 8:34 PM
Åsmund Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem

Scarpa oyess..

Er godt mogleg eg har breie føter, trur eg har hatt nokre problemar med det før. Har eg ikkje tenkt på faktisk, så takk for svaret! smile

Åsmund #159216 09/01/2011 9:31 PM
Fersking
Fersking

Vet ikke om det kan være noe med modellen. Syns de virker litt smalere enn mine TX-pro. Om du har breie føtter må du ha scarpa. Til NTN er det de breieste skoene etter det jeg har hørt. Crispi vet jeg av erfaring at er syyykt smal. Garmont er en plass midt imellom. Tror ikke det er så mange flere modeller å velge mellom til NTN.

Om du føler at skoen passer kan du prøve å kjøpe andre såler. Jeg kjøpte sikkert såler for 2-3000,- når jeg var plaget som mest. prøvde det som var, også spesialstøpte. Endte faktisk opp med et par som var fedigstøpte;

http://www.oslosportslager.no/produkt/conformable-snow-flashfit-sale-19016.aspx

Er meget godt fornøyd med de, så det er jo noe å tenke på om du har plass i skoen. De er noe høyere i konstruksjonen enn de sålene som følger med.

Åsmund #159217 10/01/2011 9:21 AM
Entusiast
Entusiast

Får man krampe under føttene så er det gjerne 2 årsaker (jeg har "prøvd" begge):

- For lite støtte under foten som gir typisk krampe fra hæl til lilletå. Løses best ved å bygge opp under foten, formstøpte såler løser (stort sett) dette.

- For store sko. Kjenn/tenk etter om du "griper" med tærne når du kjører. Hvis du gjør det kan det gi krampe.

PS! Scarpa TX er ikke smale - tvert i mot er de ganske breie.

Åsmund #159218 10/01/2011 12:37 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Støtter innlegget over. Er det krampe under foten, som kan være helt for j***g vondt, skyldes det ofte for stor sko eller for stort volum (og dermed lite støtte under foten). Kjenn etter om hælen løftes opp i skoen når du stammer skoen til, og om det skjer kan du eksperimentere litt med innlegg under hælen.

Åsmund #159219 10/01/2011 5:18 PM
Åsmund Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem

Tek meg først ein tur innom ortoped for å høyre, etter det ska eg prøve å eksperimentere litt skoa

For store eller for god plass i støvelen?
Åsmund #159220 11/01/2011 11:52 PM
Fersking
Fersking

Testet ut tynne strømper i går og fikk masse krampe under foten, i dag hadde jeg tykkere strømper og det var en perfekt dag uten kramper. Min ortoped mente det ville hjelpe med oppbygget såle så det er sikkert riktig det og. Ellers er det jo viktig å spenne på seg støvlene riktig, det er kun nødvendig å stramme "skrå" spenna slik at helen sitter godt i støvelen, de andre kan være så løse at du får god blodsirkulasjon men samtidig støtte. Håper du får noen supre dager i pudderet uten plager :-)

ein "fantastisk" dag i heisen volum 2
Åsmund #159221 15/01/2011 1:20 PM
Åsmund Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem

haha. Dere kan vel gjette kor eg sit no. Kjempe føre med litt pudder og eg sit inne igjen. Har vert hos legen og blitt henvist til ortoped. Har og prøvd mjukere såler men til ingen nytte frown kan legge til at eg køyrde alpint før og med ingen problem når ein kjøyrte.

Nokon som har fleire tips før eg vert lei av telemark?

Veskebalanse
Åsmund #159222 15/01/2011 2:16 PM
Medlem
Medlem

Får du i deg nok næring og spesielt drikke i forkant og underveis du er på ski? Jeg syns kroppen generelt fungerer bedre og har mindre smerter i føttene når jeg har med en flaske sportsdrikk jeg kan sutte på i heisen, i tillegg til at jeg løsner alle fire spennene for å få sirkulasjon.

Hvordan føles støvelstørrelsen ellers, hvor mye/lite plass har du til tærne? Som nevnt før her er det viktig at støvlene ikke er for store, de første dagene med nye støvler skal gjerne føles som døden, men gjerne da i hele foten/leggen, ikke bare under fotsålene. Det høres ut som du har kjørt en del med disse støvlene uten forbedring. Hvordan var fungerte det de første dagene?

Hvaslags kjørestil føler du at du har? Er du i balanse og sentrert over for- og bakfot, eller trykker du for mye den ene eller andre veien?

Kjedelig at det er på denne måten, håper du finner ut av det!!

Åsmund #159223 16/01/2011 10:06 PM
Fersking
Fersking

Hei..

Hadde akkurat samme problem med mine Scarpa sko, æ fikk åsså skikkelig smerte under fotbladet...Når æ tok ut såla i innestøveln forsvant smertan helt, og har vært kanon fornøyd i flere år no :)Kjøre no uten såle i innerstøvelen, da sko blei for trang over rista og pressa for mye med såla..

Har en kompis som hadde samme problemet, fjerna såla da va smerta bort:wink

Kent`n

Åsmund #159224 18/01/2011 8:29 PM
Åsmund Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem

Har no byrja å merke smerta når eg bruker joggesko og skisko og.. gjer ikkje saken betre :P

Åsmund #159225 18/01/2012 9:53 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

hei! eg har samme problemet. har kjøpt nytt utstyr i år, og prøvde meg forrige helg. det var jæ... vondt. hadde tenkt meg heim igjen og gi opp heile prosjektet, men klarte å syke meg opp til å prøve litt til. det vart til at eg sto over anna kvar tur i trekket for å få igjen følelsen i beina. etter tre timer klarte eg to turer på rad, så klarte eg tre rett før trekket stengte. trur problemet ditt er det samme som eg har : plantar fascitt. har hatt vondt i fleire år, men har ikkje hatt problemer i sommer etter at eg fann ein video på youtube. gikk masse på fjellet og tøyde føttene alle veier. pluss endel øvelser heime:http://www.mobilitywod.com/2010/11/episode-77365-plantar-fasciitis.html. vanskelig dette her... du har min fulle sympati...

Åsmund #159226 19/01/2012 12:36 PM
Fersking
Fersking

Jeg fikk/får smerter under føttene, og oppgjennom leggen av alle stive skisko (ikke bare mine scarpa tx-pro). På scarpaen så har har jeg tatt ut sålen fra innerskoen (motsatt av det alle andre anbefaler her...) og det hjalp veldig. Har nesten aldri smerter lengre. En kompis med Scarpa TX hadde også det problemet, og jeg tipsa om å ta ut sålen, og det hjalp for ham også.

Med alpintskoene (salomon) mine pleier jeg bare å slakke skoene helt når jeg er i heisen. Dette gjør jeg også når jeg får kramper med Scarpaen, de få gangene det skjer.

Ellers så pleier jeg ofte bare å stramme maks på toppen, og ha de to nederste spennene mindre stramt, så strammer jeg heller gradvis utover dagen.

Åsmund #159227 19/01/2012 11:51 PM
Fersking
Fersking

stikk innom på surefoot, de analyserer for deg gratis og forklarer hva du trenger å gjøre. det koster ca 1900,- å få det fikset og de garanterer at det blir bra..

Åsmund #159228 10/05/2012 1:44 PM
Åsmund Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem

Takk for tips folks! Har ikkje fått prøvd dei siste forslaga om å ta ut sålen og surefoot.. men telemarksstøvelen har faktisk vorte for liten no.. fær ikkje foten oppi. Har uansett hatt 2 svært kjedelege vintrar no med 2 meniskbrot på 1 år.Så eg må nok kjøpe meg eit par nye sko te vinteren att.. Har nokon her erfaringar til årets scarpa txpro?

Åsmund #159229 10/05/2012 1:48 PM
Entusiast
Entusiast

kamerat har masse sånne smerter, hadde det ifjor. han byttet støvler til noen som var breiere og det funket, jeg byttet fra Dalbello til Salomon SPK. men kan jo være noe annet med foten din eller støvelen. dra til en lege eller noe å få sjekket foten vis det er den som det er noe galt med? eller kanskje det er støvlene?

Åsmund #159230 10/05/2012 1:55 PM
Åsmund Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem

Drog te Ortoped ifjor, fekk nokon heilt spesial tilpassa foten.. men det funka ikkje så veldig bra.. altfor stive. Ska te Voss fhs te hausten så det hadde vore kjekt å fått fiksa det før den tid smile

Åsmund #159231 10/05/2012 6:19 PM
Medlem
Medlem

Så eg må nok kjøpe meg eit par nye sko te vinteren att.. Har nokon her erfaringar til årets scarpa txpro?

Har rundt 35 skidager på årets sorte+oransje TX Pro, bakke/offpiste/toppturer/Stavkroa og er svært godt fornøyd smile Har fra før de litt stivere TX Comp 09/10 uten gåmodus som jeg nå kun bruker på dagsturer med ren bakkekjøring. Har aldri kjørt NTN på Crispi eller Garmont, men ut fra prøving i butikk har Scarpa føltes som eneste alternativ for de breie føttene mine.

Det gjør vondt noen ganger, men du vet hva tøffe telemarkere sier: "Pain is your legs gift to you and suffering is what you give them in return". smile

Åsmund #159232 11/05/2012 10:38 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Har også fjernet sålen fra innerskoen, og det hjalp meg veldig.

Åsmund #159233 25/11/2012 8:56 PM
Åsmund Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem

Har endeleg funne ei løysing på problemet! Eit innkjøp av Scarpa EVO Shiver av utgått modell gjorde susen. Takk so mykje til dykk som har gitt nyttige tips smile

Mest lest på FRIFLYT.NO