Prøv mange hjelmer så finner du en som passer deg. Stor forskjell i passform syns jeg. Giro med justering bak som en nevner kan være en god idé, men du må bare prøve deg fram. Jeg syns sweet ser fetest ut, men de koster litt da. Selv har jeg Giro, og det jeg liker best med den er at jeg kan åpne lufteluker på toppen med et enkelt grep. Utpå vinteren når det ikke er -25 er det en del kompiser som misunner meg det når de svetter som griser :-)

Har du noen favorittbriller så ta dem med når du prøver hjelm, for det er ikke sikkert de passer like bra i alle hjelmer. Mye forskjeller der også syns jeg. Og omvendt, skal du kjøpe nye briller kan det være smart å ta med hjelmen.

Du lurte også på om noen har spart noen hjerneceller pga hjelm. Vel, en kompis traff en stein med skia i Hemsedal for noen år siden, og gikk dermed på trynet rett ned i snøen og inn i en ny stein som lå et stykke under snøen (veldig løs snø, så derfor han forsvant så lett under). Da jeg gravde ham opp pusta han ikke, og hadde et svært høl i hjelmen. Luftambulanse og rett på operasjonsbordet på Ullevål. Det gikk heldigvis helt bra, men uten hjelm hadde han garantert ikke overlevd. Hjelmen er alltid på! (ok, ikke alltid når jeg bare skal skli i barnebakken med dattera mi, men pleier å ha den på da også for å leke godt forbilde).