Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
I hvilket hakk låser du telemarkskoen din?
#159077 18/12/2010 1:18 PM
noyk Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Hei!Jeg har nylig gått over til NTN med Scarpa TX Pro sko. Jeg har blit bevisst på de tre instillingene man kan gjøre med den lille dingsen bak på skoen:1 - "walk mode", støvelen kan beveges i skaftet2 - støvelen låses i fremre posisjon3 - støvelen låses i vertikal posisjon

Jeg syns posisjon 2 blir litt for hardcore (kan ikke stå rett opp og ned), og possisjon 3 gjør at den skien som er lengst bak i en telemarksving lett blir ustabil (da man ikke kan bevege ankelleddet).Jeg får det beste resultatet med å ha skoen i "walk mode".

Hva bruker dere - og hvorfor?Hva er det ment at man skal bruke?

Beste hilsen,Henrik

Teknikk
noyk #159078 18/12/2010 8:37 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Hei,jeg får intrykk av at du kjører veeeldig bakpå. Lær deg riktig teknikk og få mer glede av kjøringen. Det er ikke uten grunn at det hete "walk mode"....

Har alltid....
noyk #159079 18/12/2010 9:14 PM
Medlem
Medlem

Har funnet ut at i fremre hull, altså mere vinkel på skoen får du bedre trykk på skia.. det er jo tross alt du som skal bestemme og ikke skia.

Det er noen som liker å ha mindre vinkel i pudder, men det tror jeg er fordi det blir for tungt for lårene å ha mye vinkel...

Men det e bare meg.. lykke til og trykk til :-)

Re: I hvilket hakk låser du telemarkskoen din?
noyk #159080 18/12/2010 10:56 PM
Entusiast
Entusiast

Ved riktig teknikk står man i "keeperposisjon". Altså Knær over tær. Det er for å mest mulig bevegelighet i kneleddet. Med en gang kneet ikke er over tærne begrenses bevegeligheten til bevegelse i kneleddet seg dramatisk og man får en mye mer statisk bevegelse. Det fører igjen til dårligere skikjøring og mye større sjangse for å skade seg.

En god regel er at ytterfoten alltid skal ha spisst kne. I tillegg så vil det være mest effektivt og ikke kjøre altfor lavt (kne i skien).

Øving gjør mester!

noyk #159081 12/01/2011 1:09 PM
noyk Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Hei og takk for mange svar!Jeg har nå testet ut litt mer, og funnet ut at å ha støvelen låst i vertikal posisjon ikke gir den vinkelen en trenger på bakfoten (for mye rett opp) til å holde bakskien stabil.Å låse skien i framre hull (mer vinkel i skoen) er perfekt for bakfoten.

Jeg har tenkt en del på innlegget til StianLa, hvor han sier at man bør ha "knær over tær" (tenker da spesielt på framskien). Da jeg aldri har stått telemark med noen andre (selvlært, så å si), har jeg ikke kunne sammenligne med noen. Jeg har derfor studert en del youtube-klipp og bilder, om å se hva folk gjør.Jeg kom ferm til at en folk ser ut til å gjøre det forskjellig med framskien: noen har et liten vinkel fremover (kne over tær), andre rett opp mens noen skyver framskien så langt fram at kneet kommer så å si bak hælen.

Før hadde jeg såpass myke sko, at det ikke var noe problem. Dette kan jeg nå simulere med å ha skoen i "walk mode". For meg blir det naturlig å ha en vinkel på framskien som tillater meg å ha minst rett vinkel, eller gir meg mulighet til å skyve skien litt fremover. Altså motsatt av å ha knær over tær.

Mitt spørsmål er, om det jeg gjør er "feil", og bør jeg tilpasse meg å ha skoen låst i framre hull (framover-vinkel på skoen).

Takker på forhånd for svar fra de som gidde å lese dette smile

Henrik

fjære i kroppen
noyk #159082 12/01/2011 1:48 PM
Fersking
Fersking

Når en kjører hardt og fort er det viktig å både kunne fjære og presse, med andre ord ha en vinkel på det fremste kneet som en kan regulere, det får du med "kne over tæ" da kan du fjære på humper, samt rette ut skia litt mer om en begynner å miste kontrollen.

Prøv å tenk at når du går ned i svingen så skal, bak skia bak og fremskia frem, begge skal beveges. Slik du kjører tror jeg at du beveger mest på fremskia. og blir stående litt bakpå. Du skal på en måte kaste deg ned mot bakken (angripe bakken) for å kjøre riktig.

Er ingen instruktør, men dette er i allefall et innspill :-) Er jo på en måte ingen fasit. Man kjører slik en er comfy med, men høres ut som du ikke er helt comfy..

God sessong!!

Bra!
noyk #159083 13/01/2011 8:28 AM
Fersking
Fersking

Vil bare benytte anledningen til å rose bidragsyterne her. Nyttig lesing dette! Takk alle sammen. smile

noyk #159084 13/01/2011 11:37 AM
Entusiast
Entusiast

Jeg er veldig enig med det StianLa sier. Du bør jobbe for å endre stilen din slik at det blir knær over tær. Om du stiller deg opp på stuegulvet og bare "tørtrener" de to kjørestilene, holder dem og fjærer litt opp og ned vil du merke den markante forskjellen i hvor mye mer sliten du blir av å skyve fremre for fram istedenfor å kjøre knær over tær. Ved å kjøre knær over tær vil du fjære ujevnheter bedre, får mere kontroll og bli mindre sliten.

Jeg har jobbet som skiinstruktør (telemark og alpint) og et av hovedpunktene oftest sliter med er at de er for langt bakpå.

Jeg kjører selv TX-pro og har som regel støvelen fremste hakk. Eneste tilfellene der jeg bruker det bakerste hakker er når jeg får problemer med at tuppene dykker (har kun problemer med dette i kartongsnø og gjennomslagføre). Når tuppene dine dukker vil avhenge av skien og montering du må prøve ut og tilpasse. Med rocker, montering bak på skien og/eller forlenget tupp skal det mye til for at tuppene dykker og du kan kjøre mer aggressivt.

noyk #159085 13/01/2011 11:56 AM
noyk Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Takker meget for alle innlegg!Det er alltid godt å høre hvordan deg skal gjøres fra noen som kan det smile

Ved å tørtrene, fant jeg ut at ved å ha fram-skoen i vinkel, blir presset bak på leggen (holder tilbake).Ved å ha skoen "rett" (bakre hakk), blir presset på fram-leggen (presser fram).Det er altså to helt forskjellige muskler som jobber i de to posisjonene.Skal bli interessant å se om forskjellen er så stor når jeg prøver det ut!

Hilsen fra München,Henrik

noyk #159086 13/01/2011 8:08 PM
DLW Offline
Fersking
Fersking

Er det noe nytt på tx-pro at det er 3 mulighetr for stilling på sko... til meg står det bare walk og ski.Kanskje er skoen min for gammel, eller er det et anna triks man må gjøre ?

noyk #159087 13/01/2011 8:51 PM
Entusiast
Entusiast

Sitat DLW:Er det noe nytt på tx-pro at det er 3 mulighetr for stilling på sko... til meg står det bare walk og ski.Kanskje er skoen min for gammel, eller er det et anna triks man må gjøre ?

</p>

1 = Åpen2 = Låst på 18 grader3 = Låst på 22 grader<p>1-2-3 smile

Låser aldri
noyk #159088 13/01/2011 10:18 PM
Entusiast
Entusiast

Jeg blir hemma hvis jeg låser skaftet på støvelen, så den står alltid i dansestilling hos meg. Kan være et resultat av at jeg starta på Asolo Morgedal og Asolo Extreme. Det er i skrittvekslinga det skurrer hvis skaftet låses. For øvrig kjører jeg temmelig oppreist.

Jeg kommer ikke til å si at det ene eller andre er feil eller riktig, men erfaringen er at puppa over framtærne etter hvert løser tekniske floker (Mulig det blir det samme som "knær over tær" og "spisst kne"). Da hindrer man også at bakbeinet kommer for langt bak.

noyk #159089 14/01/2011 2:33 PM
Entusiast
Entusiast

Sitat noyk:Takker meget for alle innlegg!Det er alltid godt å høre hvordan deg skal gjøres fra noen som kan det :)Ved å tørtrene, fant jeg ut at ved å ha fram-skoen i vinkel, blir presset bak på leggen (holder tilbake).Ved å ha skoen "rett" (bakre hakk), blir presset på fram-leggen (presser fram).Det er altså to helt forskjellige muskler som jobber i de to posisjonene.Skal bli interessant å se om forskjellen er så stor når jeg prøver det ut!Hilsen fra München,Henrik

Fremsiden av leggen skal presse mot "tungen" selv om du har støvlen låst i den fremste posisjonen. På den måten får du kreftene ned på tåballen og ikke på hælen. Amerikanerne kaller det "to drive the cuff". Dette kan føles litt uvant i starten, men jeg kan love deg en åpenbaring når det begynner å løsne.

Lykke til!

noyk #159090 14/01/2011 3:34 PM
Fersking
Fersking

Bra med en diskusjon som handler om kjøretekninkk!Jeg startet også min NTN-karriere med walk position (Scarpa TX har bare ski og walk) siden jeg følte at jeg ikke hadde kontroll over skiene med ski position. Tror også overgangen fra Linken føltes snillere da. Har begynt etterhvert å kjøre i 'ski' mode og samtidig med spissere vinkel mellom legg/ski.

En kommentar: walk mode fører ikke til at man ikke kan lene seg mer fram, men det gir større bevegelsesfrihet i bakoverretningen. Og kanskje også lenger fram ? Husker ikke helt...

"Drive the cuff" er nevnt. Betyr det at man skal 'hvile/presse' leggen mer på fronten i støvlen?Skal man gjøre det på både bakre og fremre ski?

noyk #159091 14/01/2011 6:47 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Jeg har tidlig generasjon tx med walk og ski. Endte med at jeg borra ekstra hull for å få mindre agressiv kjørestlling. Brukte dem lenge til pudderkjøring, men er nå tilbake på "fabrikksinstilling" til all kjøring.

noyk #159092 17/02/2014 5:54 PM
Fersking
Fersking

Har både TX og TX Pro, og mine nye TX Pro (mango) har kun en instilling i kjøremodeus??

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå