Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Plassering av binding på "the 130"
#159034 15/12/2010 10:14 AM
ernstha Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Dette er vel et gjenganger tema her, men fant ikke helt helt svar på det jeg lurer på i de andre trådene om dette. Fant ut at det var på tide med et par skikkelige pudderplanker og har kjøpt et par Line 130, som nå venter på å få satt på bindinger (Cobra R8). Har montert en god del bindinger opp igjennom årene, men disse skiene er litt spesielle i forhold til mine tidligere ski med Rocker og stor baktupp. Tenkte å ta utgangspunkt i "midtpunkt/boot center" merket på skiene. De nærmeste skiene i samlingen er et par Coomba som er montert 3,5 cm bak "boot center". Jeg er veldig godt fornøyd med disse skiene, så tenkte å montere de nye skiene 3 cm bak "boot center". Noen som har erfaring med samme eller lignende ski? Blir dette for langt bak eller er det OK?

Re: Plassering av binding på "the 130"
ernstha #159035 15/12/2010 3:52 PM
oeh Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra

For meg virker det logisk med "midt på" en full rocker ski. Jeg synes det funker bra med "midt på" på mine PH.

ernstha #159036 15/12/2010 11:03 PM
ernstha Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Hvorfor er det logisk med montering midt på en rockerski? Er tydeligvis ikke helt oppdatert på skifronten så er usikker på hvilke ski du mener med "PH"? Regner med at du med "midt på" mener midten av skoen på midtmerket på skia. Når jeg sammenlikner med mine andre skipar blir dette 2,5 til 3,5 cm lenger frem. Ser jo poenget med at en såpass bred ski flyter bra uansett, men er likevel skeptisk til å sette bindingene så langt fremme.

ernstha #159037 16/12/2010 11:31 AM
oeh Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Hendyx Purple Haze.

Jeg mener mine er montert med hovedvekten midt på, altså ca ved tåballene, etter anbefaling fra produsent.

Ved logisk mener jeg at det ikke bør være nødvendig å kompensere med å flytte lenger bak for å få mer flyt. Samt jeg vil tro det er vanskeligere å ligge nok frempå i pudder hvis bindingene er montert bakover. Det er vel ingen hensikt å ligge bakpå med mindre du synker. Skiene mine flyter som en redningsvest i sjøen, så midtmontering fungerer bra for meg.

Alt annet enn midtmontering er vel for å kompensere for ett eller annet?

Nå er ikke monteringsstrategier min sterkeste side... Du kan jo også vurdere ducking av bindinger! :-) Det virker også logisk når det kommer til balanse og pulver i lårene, og det funker bra for meg.

Kompis startet på telemark denne sesongen, og fikk en liten duck NTN på Kästle MX98. Det virker bra hos han også.

Ellers forstår jeg ikke hvorfor folk enda kjører på R8, med mindre pris og mulighet for fiks av binding er prioritert helt på topp.

ernstha #159038 16/12/2010 11:54 AM
Entusiast
Entusiast

Grunnen til at man gjerne har montert litt bak på telemark har vært for at telemarksktillingen gjør at man kun har vekt på tåballen på bakskien. På noen ski vil det å midtmontere gjøre at tuppen på bakskien konstant vil dukke viss du ikke står veldig bakpå. Mens på andre ski med rocker eller lignende ting som gjør at tuppene ikke dykker kan du midmontere uten problemer. Ulempen med å montere bakpå er at du blir stående litt feil i forhold til innsvinget, får lite bakski og kan miste litt følelsen av skia. Geometrien på skien har alt å si for om du bør midtmontere tele eller ikke.

Var i Myrkdalen sammen med en kompis i helga. Det var mye løssnø, men den var tung. Kompisen min kjører NTN K2 Hardside som er midtmontert. Han hadde store problemer med at tuppene dykket og måtte stille fjærene helt slakt(og fikk dermed lite hjelp med det varierende underlaget) og stå langt bakpå. Jeg kjørte NTN BC Corvous 196 som og er "midtmonterte"(dvs. midt mtp. innsving siden denne skien har forlenget tupp). Jeg kunne stille fjærene stramt, stå midtpå og bare skyte fart, uten noen frykt for at tuppene dukket.

The 130 burde ikke ha noe problem med tupper som dykker med den bredden den har og rocker fremme, så her er det bare å midtmontere.

En annen grunn til midtmontering er for switch-kjøring, men det er vel ikke akkurat det du skal med The 130...

Jeg har Line prophet 130.
ernstha #159039 16/12/2010 12:07 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Hva enn du gjør ikke monter bindingene for langt bak, skien mister alt som gjør den til en fantastisk ski. Jeg har en NTN binding på min, og hadde før en r8. Første monteringen var rett på merket til produsent. Noe som fungerte utmerket. Jeg ville senere putte på en NTN og fikk den montert helt høl i hue av Ski og Støvel doktoren. Litt langt frem heldigvis kunne jeg flytte litt på bindingen da NTN åpner for dette.

Denne skien er litt tricky å montere da den er veldig sensitiv til hvor du setter bindingen. Jeg har nå bindingen 1 cm bak monteringspunktet oppgitt av produsent, og har opplevet en helt ny fantastisk ski av dette. Men vær veldig forsiktig med å sette den lenger bak en dette da skien aldrig har noe problem med flyt.

Lykke til med verdens beste telemarkski! Den er fantastisk i bakken om bare monteringen ikke er for langt bak.

H

ernstha #159040 16/12/2010 12:09 PM
oeh Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Jeg er enig med du sier om bakski og dupping. Det er kun et problem for meg når jeg kjører i tuuung påskesnø, men jeg skylder egentlig også litt på en brei og kort tip. Det oppstår for mye motstand under de forholdene.

Men det er også relatert til hvor mye trykk en har på innerski/bakski. Problemet oppstår helst de gangene jeg har for lite trykk på innerskien, og at motstanden da blir nok til å tukle med fremdriften vs andre skien. Har jeg korrekt trykk på begge ski, selv i tung påskesnø, har jeg ikke opplevd dette.

Den nye skien til Hendryx, idiosynaptic, har en anderledes tupp, og jeg velger å tro at dette til en viss grad bekrefter mistanken min om en litt uheldig form på tuppen. En ser også ofte på andre renere pudderski at tuppen er anderledes.

Jeg aksepterer den utfordringen mot å stå bakpå hele sesongen. Bakpåkjøring er ikke tøft.

Litt OT: Hvordan er Myrkdalen for tiden? Var der helgen etter den gode snøen ble brukt opp. Hard og litt lite snø. 60cm statusen var bare skryt virket det som. Ser også ut som det har snødd 15cm fra i går til i dag. Er det plassen å dra i helga? Vi får ikke noe videre snø i anleggene i Rogaland for tiden :sad

ernstha #159041 16/12/2010 1:05 PM
Entusiast
Entusiast

Var der åpningshelga og 60 cm statusen var ikke skryt, men fjellet er veldig utsatt for vindtransport. I Myrkdalen må du lese 60 cm på målepunkt som at det vil variere mellom 40 og 80 cm der du kjører om det har blåst litt.

Sist helg var det kommet 25 cm med snø før helga, så ble det mildt på fredag og lørdag slik at dette komprimerte til ca. 10-15 cm tung, våt snø. Dette burde være en god såle for snøen som kom nå. Men det blåser litt i dag så snøen vil være litt vindtransportert.

Det er altså ikke drømmeforhold, men helt ok akkurat nå. Til helga er jeg mer i tvil siden det er åpent hver dag vil jeg tro det er oppkjørt innen da. Det har jo og snødd 15 cm i Røldal så det kan jo være et alternativ.

Personlig ville jeg satset på topptur om jeg var deg.

ernstha #159042 16/12/2010 1:51 PM
oeh Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Røldal sliter med å åpne heiser, for lite snø. De har kun koppheisen åpen i helgene for tiden. Best case meldt 10-15cm til helga, og da er igjen best case at de åpner stolheisen.

ernstha #159043 16/12/2010 2:14 PM
ernstha Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Takk for mange bra tilbakemeldinger her. Kommer til å montere 1 cm bak midtmerket fra produsent, og har stor tro på at det blir bra. Gleder meg til å teste skiene til helga.Til "oeh": For meg var det et enkelt valg å gå for R8 fortsatt siden jeg synes de fungerer veldig bra. Har ikke fått testet NTN selv, og da var det ikke så aktuelt å bruke opp mot 10' kr for å få NTN (bindinger, 2-3 ekstra plater og støvler). Har kjørt telemark siden tidlig på 90-tallet så har vært gjennom forholdsvis mye frustrasjon over bindinger som ikke duger siden da. R8 har imidlertid fungert problemfritt i 5-6 år, og hadde et par tilgjengelig.Til "telenissen": Glad for å høre at noen liker disse skiene siden jeg kjøpte dem uten å ha sett eller testet. Har vel vanskelig for å tro at disse plankene skal være fantastiske i bakken, men det får evt. bli en gledelig overraskelse. Regner med at det skal fungere ok på mykt underlag, men tror nok det fortsatt blir Nordica Doberman Racing GS ski til kveldskjøring i bakken i Hafjell for å si det sånn.

ernstha #159044 16/12/2010 2:18 PM
Entusiast
Entusiast

Ok, så litt på webcameraene deres nå og det så ganske trist ut ja. Myrkdalen har i allefall godt med snø både i bakkene og som såle utenfor nå.

Et alternativ i Myrkdalen er om du og kompisgjengen din har 2 biler kan dere kjøre ned baksiden av fjellet og bile inn til anlegget igjen. Baksiden burde være ganske urørt.

Myrkdalen i dag.
ernstha #159045 16/12/2010 6:27 PM
Fersking
Fersking

Trur eg sjelden har sitt så mange skuffa med pudderski. Eg kjørte med line 130 og lurte på om eg skal flytte bindingen etter i dag. Montert +2BC, men håper på att det var berre Myrkdalen i dag som var veldig vansklig. Forholdene var vind mellom 15-25m\s og veldigt ustabil snø, skredfare 4.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå