Grunnen til at man gjerne har montert litt bak på telemark har vært for at telemarksktillingen gjør at man kun har vekt på tåballen på bakskien. På noen ski vil det å midtmontere gjøre at tuppen på bakskien konstant vil dukke viss du ikke står veldig bakpå. Mens på andre ski med rocker eller lignende ting som gjør at tuppene ikke dykker kan du midmontere uten problemer. Ulempen med å montere bakpå er at du blir stående litt feil i forhold til innsvinget, får lite bakski og kan miste litt følelsen av skia. Geometrien på skien har alt å si for om du bør midtmontere tele eller ikke.
Var i Myrkdalen sammen med en kompis i helga. Det var mye løssnø, men den var tung. Kompisen min kjører NTN K2 Hardside som er midtmontert. Han hadde store problemer med at tuppene dykket og måtte stille fjærene helt slakt(og fikk dermed lite hjelp med det varierende underlaget) og stå langt bakpå. Jeg kjørte NTN BC Corvous 196 som og er "midtmonterte"(dvs. midt mtp. innsving siden denne skien har forlenget tupp). Jeg kunne stille fjærene stramt, stå midtpå og bare skyte fart, uten noen frykt for at tuppene dukket.
The 130 burde ikke ha noe problem med tupper som dykker med den bredden den har og rocker fremme, så her er det bare å midtmontere.
En annen grunn til midtmontering er for switch-kjøring, men det er vel ikke akkurat det du skal med The 130...