Wayback og Backup er litt for toppturspesifikke for ditt behov vil jeg mene. Backlash skal være litt tyngre (men fortsatt lett) og mer stabil, slik at den er best for ditt bruk.
Mantra er en ski som mange liker (men jeg har inntrykk av de oftest er 40+, jeg liker dem ikke), en ski du kan charge i sporet med og også bruke utenfor sporet, men jeg tror den blir for tung og lite leken for ditt bruk. Til telemarkkjører ville jeg heller hatt en mer leken ski med rocker som takler ujevnt føre utenfor løypen bedre (ergo Backlash). Jeg likte Gotama når jeg prøvde den, men den er nok i breieste laget for din bruk. Kanskje Kendo ville fungere, jeg har ikke prøvd den så vet ikke hvordan den er. Har ikke erfaring med Montain serien til Volkl, men vil intuitivt tro den er myntet på topptur og ikke en som står mesteparten av tiden i sporet.
Ut i fra at du skal ha enten K2 eller Volkl og den bruken du ska ha vil jeg tro du bør gå for Backlash og NTN.
Angående sko så må du få prøvd dette. Du får bare gå på en annen butikk og "snike" deg til å prøve litt der. Evt. om du bor i Oslo kan du kanskje få kommet til importtøren og prøvd.