Sitat F33d3r:Enig med det Morroski skriver. Jeg har selv Storetind og bruker den til lengre toppturer og som fjellski. Da med Voile 3-pin binding http://www.voile-usa.com/Merchant2/merchant.mvc?Screen=PROD&Product_Code=601 som er en helt lav og myk plastsko (de er som like behaglig som gode fjellsko og gå men likevel god og stabile). Dette oppsettet er beregnet på turer der du går mye. Jeg skal og bruke dem som jaktski.Jeg har prøvd dette oppsettet i bakke og det er veldig lekent og egner seg til stilfull telemarkkjøring med masse hoppsvinger i moderat fart. Sånn sett tenkte du riktig om innsvinget og vekten på skien. Det som dog er minuset er at de er svært lite stabile sammenlignet med et oppsett med kraftigere ski, sko og bindinger. Som nybegynner vil du slite med disse i bakken fordi de krever mye teknikk, balanse og muskler. På toppturer er de en drøm på oppturen, men på nedturen vil du falle veldig mye viss det er vekslende føre, gjennomslagskare og lignende. På jevnt, hardt føre og i ren pudder er de ganske greie (men du vil selvsagt ha det mye gøyere i pudder med breiere ski).Jeg vil heller anbefale deg allmountainski og NTN. Selv om du ikke charger gir NTN deg mange fordeler med at det er en veldig stabil binding (sideveis og jevn fleks) + at den har utløser og step-in som er veldig kjekt. Å kunne stille motstanden i bindingen etter forholdene er og en fordel. Dette vil gjøre det lettere for deg å bli god og gi deg bedre tillit til utstyret. Av ski så anbefaler jeg rundt 90mm midje til din bruk. Med 90mm midje er de ikke plagsomt brei i bakker når det er hardt og vil være svært gode i bakker når snøen i de er litt myk. De vil og ha bredden til å flyte greit utenfor løypene og takle vekslende forhold greit bare de har litt fart. 90 mm er og rundt smertegrensen for sideveis traversering i bratte, harde fjellsider (etter min erfaring).Siden du vil ha litt lekne og lette ski bør de gjerne være litt myke og de kan gjerne ha litt rocker i tuppen.Konkrete ski jeg mener du burde se på er: K2 Backlash, Faction Wednesday og Alias, Salomon Shogun og Black Crows Orb. Backlash fordi mange liker denne serien fra K2 og de er godt priset, Wednesday har broren min (montert med Rotefella R8 og Scarpa T2 sko) og damen min (alpint), begge er enormt fornøyd med de. Har lånt de og kjørt, og synes de er fantastisk lekne (mye mer en K2 Backside ski i tilsvarende størrelse), men fortsatt stabile og greie utenfor løypa (tilsvarende Backlash). Byggekvaliteten virker svært bra. Alias eller Shogun om du vil ha en ski, av god kvalitet, som er enda bedre utenfor løpa, men litt mindre leken og lett i sporet. Orb om du vil ha en toppturski, av god kvalitet, som og er god i løypa og har størrelsen til å takle varierende forhold. Vil anbefale deg å styre unna Völkl med mindre du får et godt tilbud på dem, ettersom de til normalpris er veldig overpriset (de er masseprodusert i Kina og har middels kvalitet, men er priset som de skulle vært eksklusive og håndlaget i Østerrike og vært av bombesikker kvalitet) og det har vært en del her på forumet som har slitt med Völkl ski som gikk i stykker.Angående sko så er TX-Pro en knallsko (jeg har den selv), men du må gå i butikken å prøve. Du må prøve det som er av NTN-sko og finne den som sitter best på din fot, passform er det desidert viktigste. TX-Pro har fire spenner, du burde kanskje vurdere en med 3-spenner viss du ikke skal kjøre så hardt siden de ofte er bedre å gå med.

Takk for mye bra info. Begynner å bli litt klokere nå.

Det blir enten Volkl eller k2 på meg. Når det gjelder Volkl: er jeg usikker på om jeg skal velge en ski under "Freeride" eller "Mountain". I freeride serien ser jeg på Mantra og Kendo som aktuelle ski. I Mountain serien er skiene da sikkert en del lettere, så hvilke egener seg også godt i bakken? Nanuq, Amaruq, Massak?

K2: Backlash sikkert et godt alternativ som du sier. Hva med Wayback(30%rocker som på backlash) eller Backup (tradisjonelt spenn)?

Takk igjen.