Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Innleggssåler i sko
#158912 01/12/2010 3:06 PM
oeh Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

Jeg ønsker egentlig å bekrefte eller avkrefte at formtilpassede innleggssåler til sko er for å støtte opp under fotsålen, for igjen å hindre vond fotsåle når den er under "press".

Jeg har en teori om at fotsålen under press blir klemt flat (fra normal mot plattfot) og at det er dette som forårsaker smerte. Eventuelt at fotsålen blir presset slik at den blir breiere, noe det ikke er plass til og at den da blir squeezet i to dimensjoner..

Jeg får selv ikke noe videre vond fot under kjøring i myke forhold og pudder, men på kunstsnø og hardt føre tar det ikke lange tiden før fotsålen roper om hjelp.

Jeg vil egentlig ikke tro at jeg pr dags dato har plass til en formtilpasset innleggssåle (av de jeg har sett som er relativt tykke), men det kan være at det er mulig å lage plass etter hvert.

Såler
oeh #158913 01/12/2010 3:50 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Du er ganske spot on i dine antagelser. Sålene som kommer i støvlene fra produsent er generelt ikke brukbare. En standard såle fra Comformable, Superfeet ol er langt på vei å foretrekke, og funker bra for de fleste.En formstøpt såle er det beste.Uansett gir en bedre såle, bedre komfort, varme(blodomløp og bedre presisjon.Standard sålene fra disse produsentene bygger ikke mer en de sålene som kommer i skoene. Formstøpte såler gjør heller ikke nødvendigvis det.

Verdt hver krone
oeh #158914 01/12/2010 5:08 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Fotbladet blir også "smalere". Viktig å bytte såler før en blokker støvla. Intersport støper såler "billig". De har i alle fall tre tykkelser. Den tynneste passer alle uansett hvor trangt det er støvla. Men mest sannsynnelig vil du oppleve skoen større etter du får såler som holder fotbuen oppe.Jeg syntes buen holder seg veldig bra på de fra intersport. Løp og kjøp

Formstøpt
oeh #158915 01/12/2010 9:52 PM
Fersking
Fersking

Dersom du velger spesialtilpassede såler, er det stor forskjell på tilpassningsteknikk. Hvis du går til en sportsbutikk får du sannsynligvis typen hvor sålen tilpasses ved at foten din trykkes mot den (i ulike variasjoner). Dersom du går til en ortopedtekniker el.l. får du gjort en avstøpning eller scann av fotsålen der denne ikke er under press,og dermed en såle som støtter fotens "naturlige" form. Det siste er langt å foretrekke, og gir i tillegg til komfort, bedre kontroll. Anbefales selv om det koster!

Re: Innleggssåler i sko
oeh #158916 02/12/2010 8:23 AM
oeh Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

Takk for tips.

såler
oeh #158917 02/12/2010 11:37 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

lite tips: det går an å kjøpe tilsvarende såler på apoteker. Det er halve prisen!dog går det sikkert ikkje an å spesialtilpasse dem, men for min del gjør ein støttesåle fra apoteket virkelig nytten, kneproblemene er borte ( siden eg går med dei i arbeidssko til vanlig) -og aldri ondt i fotbladet lenger (ikkje ein gang første dag i bakken)

Såler, igjen
oeh #158918 03/12/2010 9:46 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

De lærde strides hvorvidt man bør tilpasse sålen på en belastet fot eller ikke. I sportsbutikkene får du såler til forskjellig bruk, f.eks ski, løp, sykkel osv. Best utbytte får man av en såle som er ment for bruk i alpinstøvler da belastningen her er både stor og annerledes enn det man får i annet fotttøy. De som har jobbet lengst med såler til denne bruken tilpasser såler på en belastet fot. Og jeg kan love at f.eks Comformable bruker ortopeder som rådgivere.Rådet mitt er å kjøpe alpinstøvler i en butikk som kan tilpasse såler og som har erfaring med bootfitting(blokking osv). Da kan du be om en "fornøyd garanti". Noe de fleste av disse butikkene praktiserer, men ikke kommuniserer. Gode støvler kan være verdt noen ekstra kroner i forhold til hva de koster på nettet.