Til den bruken du beskriver (mest bakke og en litt moden kjører) mener jeg ski med rett under 100mm i midje, med early rise i tuppen (svak front rocker), noe spenn under foten og tradisjonell bakski passer best. I tillegg bør skiene gjerne være forutsigbar og stabil, med godt kantgrep og derfor ha metallaminat.
Eksempler på slike ski er f.eks. Kästle MX98 og Elan Spire. Dette er ski som er ganske tradisjonelle i form (foruten early rise i tuppen) og oppfører seg ganske tradisjonelt. Med dem kan du legge carvingsvinger både i og utenfor løypa og stole på at skiene gjør det du forventer av dem.
Et lite aber: Selv ville jeg ikke kjøpt en slik ski, jeg synes de er kjedelige, men mange med lik bakgrunn som deg elsker de (inkludert far min, han liker noe så kjedelig og tradisjonelt som mantra) og derfor tror jeg de passer deg.
Jeg er totalt uenig med Rolf M-K at Stormrider VXL/XXL er en komplett ski. Kanskje den er det for Rolf, men for meg er en så smal og lite leken ski veldig langt unna å være det (spesielt til å kjøre tele på). Hva som er komplett ski (om det finnes) blir veldig individuelt og ut i fra hvor du kjører.