Man må ha flere sekker! Det er helt sikkert, så det er bare å begynne å samle. Jeg har nå følgende samling etter å ha rydda i overskuddslageret (boden min): En 20 l Camelback til snarturer på ski. Her får jeg akkurat pressa inn spade, sonde litt drikke og en matpakke. En 45 l Mammut Ice til jakt og dagsturer. En Norrøna Hadeng La pakkrammesekk til lengre turer. Skal du bære tungt (25+) er det etter min mening kun meis som teller. Da kan man pakke som en idiot uten at det går merkbart utover komforten. Man kan også pakke høyt med en toppbøyle. Sist og ikke minst må jeg nevne min Lowe fra 1983. En uslåelig klassiker som jeg bruker når jeg skal klatre litt, eller bare gå en tur... Førstegenerasjons anatomisk sekk med fantastiske skulderreimer. Nok om mitt. Her har du mitt tips: Ikke kjøp sekk med for mye reimer og annet dill. De forsvinner bare i transportbåndet på første flyplass. Ikke for polstret rygg, for man blir svett på ryggen og det er ekstra ille dersom det føles som om man har en ekstra ullgenser på ryggen. Behagelig hoftebelte! Her får du vekta inn i kroppen. Ikke for brede skulderstropper. Dersom du ikke er skikkelig bredskuldra vil enkelte sekker føles som om de ganger seg inn i skuldra de når du lemper inn litt vekt. Det kan nok se litt dust ut, men det lønner seg å prøve sekken i butikken med vekt i. F.eks et pulver-apparat og en genser eller noe annet passende tungt. Du skal tross alt bruke ganske mye lommepenger, og en sekk som ikke passer deg vil irritere mer enn nyskilt og amorøs trebarnsmor i favorittbaren din.