Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Vanskelig valg!!!
#158633 07/10/2010 6:26 PM
nos Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Hei, jeg har kjørt telemark i 10 år +/- og har kun kjørt med 75mm bindinger (type r8). Jeg kjøpte nye ski og binding forrige sesong. Her kommer problemet..

Jeg har utrolig utrolig lyst til å prøve NTN systemet, men jeg vet ikke om jeg tør å kjøpe det. Fordi jeg er student og har ingen penger til å kaste bort, hvis jeg skulle angre.

Så spørsmålet mitt er: Er det noen andre som har kjørt i evigheter med 75mm og nylig gått over til NTN? Og hvordan var det? Er det verdt det?

Re: Vanskelig valg!!!
nos #158634 07/10/2010 8:28 PM
Fersking
Fersking

Hey!

Jeg gikk over til ntn sist sesong. Før det har jeg kjørt 4-5 år med 75mm (cobra r8). Jeg gikk over til ntn når jeg trengte nye sko og ski. Begynte en ny sesong med ntn og har ikke prøvd 75mm siden. Det var uvant i starten, følte med som en retard og stolte ikke på ski/binding. :PEtterhvert følte jeg fikk bedre kontroll på skiene og ellers alt litt bedre ellers i forhold til r8.Stoler mer på ntn nå. Gåfunksjonen er nice. Kult at man kan stille inn hvor mye motstand man vil ha. Bruker det ofte etter hvor jeg kjører. (Stilte de hardt og kjørte slalom omtrent)

Men jeg vil ikke si at ntn revolusjonerte min kjøring. Har ikke prøvd 75 etter jeg begynte med ntn. så jeg får ikke sammenlignet noe bra.

Så det er stort sett bare synsing av meg på sammenligningen. Kanskje jeg føler de er bedre fordi alle sier det er så bra?

Så mitt tips er om du ikke vil bruke mer penger enn nødvendig og har sko som funker; hold deg til 75. litt til.Men om du trenger nytt utstyr, eller vil investere litt, ville jeg kjørt på med ntn wink Du vil nok ikke angre :grin

.
nos #158635 07/10/2010 8:44 PM
Fersking
Fersking

Heisann!Jeg gikk over til NTN forrige sessong etter flere sesonger med r8 og Garmount enerG. I starten var det svært uvant å jeg klarte ikke å stole på bindingen og slet også svært mye når snøen ble dyp.Etterhvert gikk overgange bedre og jeg fikk noen positive erfaringer: - Jeg opplevde at jeg fikk et mye bedre kant grep og kantkontroll i preppa bakke. Særlig på bakskia. På grund av dette kunne du også legge mye mer press på skjer.- å lande switch var mye lettere enn på r8. Siden bindingen er stivere og har mer motstand hele veien. - Det samme opplevde jeg når jeg skulle lande store dropper.

Det jeg ikke opplevde som så positivt var at den skien som ligger bakerst fikk en tendens til å grave litt mer enn det den gjorde når jeg hadde r8. Det er nok igjen fordi bindingen er såpass stiv. Det ble ikke noe stort problem, men var uvant i starten.

Alt i alt vil jeg si at overgangen til NTN er positiv og at du ikke kommer til å angre. Men det er for dyrt til å kjøpe nytt viss det gamle fortsatt er bra.

nos #158636 07/10/2010 9:40 PM
nos Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Takk for svarene! Det var akkurat det jeg var redd for. At man føler seg/blir som nybegynner igjen. Man må vel endre på kjørestilen og regne jeg med.

Utstyret jeg har nå funker helt fint ja. Alt er nytt bortsett fra sko da. Kanskje jeg skal investere penger der isteden for. Går vel for Crispi ellerno.

Jaja, da får jeg være nyskjerrig i noen år til da smile

nos #158637 07/10/2010 9:43 PM
nos Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Alternativ er jo at jeg kjøper sko og binding. Bruke nåværende ski og håper på det beste smile

En ting å tenke på
nos #158638 08/10/2010 9:24 AM
Fersking
Fersking

Ser at noen nevner at de slet litt med NTN i dyp snø, og at de har opplevd at bakskien dykker lettere. Jeg tror ikke at det er NTN i seg selv sin feil, men mer et resultat av at tåflexen var litt vel stiv på støvlene det første året.

Jeg vet at mange er kjempefornøyd med Crispi-støvlene, men personlig syntes jeg at jeg får en mye bedre følelse med Scarpa. Særlig i løssnø og på vindskorpe.

Anbefaler støvler med en mykere tåbelg, og at man heller bruker litt stivere fjærer

nos #158639 08/10/2010 2:40 PM
nos Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Vurdere sterkt å kjøpe Scarpa tx pro altså. Tror de koster 4299 ellerno på messa. Tenkte at jeg kunne gjemme de til når jeg evt får råd til nye ski og ntn. Vet ikke hvor lurt det er med tanken på at nye modeller kommer ut om 1-2 år :p Hvis det kommer da..

Nyfrelst
nos #158640 08/10/2010 3:32 PM
Medlem
Medlem

Anbefaller NTN til alle, uansett nivå. Jeg konverterte sist sesong (Scarpa TX Comp) og har ikke sett meg tilbake, det var kjærlighet fra første sving (til tross for smerten med nye støvler). Min interesse og entusiasme har etter over 15 år på telemark tatt helt av etter overgangen. Dette kan sikkert delvis tilskrives gryende 40-årskrise, men Rottefella skal også ha sin del av æren smile

Du finner vel også en del erfaringer i tidligere tråd:http://www.friflyt.no/index.php?pagenr=32&threadnr=188736

nos #158641 08/10/2010 5:46 PM
nos Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Takk for tipset! Hadde vært mye enklere om man var full av penger og ikkje fattig student hehe.

nos #158642 08/10/2010 8:00 PM
Entusiast
Entusiast

Sitat Barras:<blockquote><p>Sitat kluh:Anbefaller NTN til alle, uansett nivå. Jeg konverterte sist sesong (Scarpa TX Comp) og har ikke sett meg tilbake, det var kjærlighet fra første sving (til tross for smerten med nye støvler). Min interesse og entusiasme har etter over 15 år på telemark tatt helt av etter overgangen. Dette kan sikkert delvis tilskrives gryende 40-årskrise, men Rottefella skal også ha sin del av æren smile

</p>

Det kaller jeg virkelig en kjærlighetserklæring til NTN! Sukk; nå fikk jeg enda mer lyst til å ta steget! (er over 40, men ingen krise ennå...)

Its not only only, but but! smile

</blockquote>

Er det du venter på da mann?!? Du er jo forpliktet til å ta steget! He he smile

Kjenner meg for øvrig veldig igjen i de andre innleggene her. Jeg ble også helt nybegynner de første turene men når man har fått dreisen er det ingen vei tilbake (bruker fortsatt 75mm - Scarpa T4 og LiteDogz - på mine Åsnes Vetletind). Det rareste var å oppdage at man har en bakski som vil være med på leken.

nos #158643 08/10/2010 11:29 PM
nos Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Tror jeg skal kjøre med 75mm i noen sesonger til. Lest litt om TX pro som sprekker osv, skeptisk altså. Hvis jeg skal ta steget til NTN så vil jeg gjerne ha TX pro også.

Men noen 75mm sko dere vil anbefale? Jeg har sett på Crispi XR.. 3999,- Det frister! smile

nos #158644 08/10/2010 11:38 PM
Fersking
Fersking

Du trenger ikke bekymre deg for sprekker på TX PRO skoa mer. Jeg mener at scarpa hadde problem på 08/09 modellen av TX PRO med type plast de benyttet seg av.

Det ble fikset, slik at 09/10 og årets modell fungerer utmerket.